توسعه صنعت مس در مسیر مقابله با تحریم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جداول آماری عملکرد مجموعه‌های مس در سه ماهه نخست امسال گویای تولید ۶۹ هزار و هشت تن کاتد مس است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دو درصد افزایش عملکرد دارد.

تولید خرداد ماه امسال واحدهای سرچشمه و میدوک ( پالایشگاه و لیچینگ) به رقم ۲۵ هزار و ۸۲۰ تن رسید که نسبت به ماه مشابه در سال ۹۸ رشد ۱۶ درصدی دارد. 

پیشتر خداداد غریب پور رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام‌کرد: شرکت ملی صنایع مس برای سال ۱۳۹۹ افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی در مجمع سالیانه را پیش رو دارد که به دنبال افزایش سرمایه، ۱۰ طرح جدید را تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد کرد.

به گفته غریب‌پور، شرکت ملی صنایع مس با هدف ایجاد ظرفیت ۴۳۰ هزار تن مس محتوا ( خالص) و ۵۵۰ هزار تن کاتد، ۲۱ طرح توسعه‌ای تا پایان سال ۱۴۰۳ تعریف و اجرایی خواهد کرد.

آند مس و عملکرد

آمارهای مورد بررسی نشان می‌دهد که تولید آند مس در واحدهای سرچشمه و خاتون‌آباد امسال در سه ماهه نخست برابر با ۹۱ هزار و ۵۵۰ تن بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته دو درصد رشد دارد. 

آند مس تولیدی هم در خرداد ماه امسال به رقم ۲۹ هزار و ۹۰۱ تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۸ کاهش پنج درصدی دارد.

استخراج ۱۳.۸ میلیون تن سنگ سولفیدی مس 

میزان استخراج سنگ سولفیدی مس هم در فصل بهار ۹۹ به رقم ۱۳ میلیون و ۸۴۹ هزار و ۷۰۹ تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد دو درصدی داشت.

ضمن اینکه خرداد ماه ۹۹ میزان استخراج سنگ سولفیدی مس رقم چهار میلیون و ۶۵۷ هزار و ۵۳۷ تن را نشان می دهد و نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزایش ۱۶ درصدی را ثبت کرد.

طرح های توسعه ای با رویکرد اشتغال 

به اعتقاد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ با توجه به اهمیت طرح‌های توسعه‌ای صنعت مس که در برنامه خود گنجانده، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال، موضوع افزایش سرمایه را در برنامه قرار داده و در مجمع سالیانه تصویب خواهد شد که تا طرح‌ها بدون کمبود اعتبار در موعد مقرر راه‌اندازی شوند.

غریب پور ضمن یادآوری میزان سرمایه‌گذاری‌ مورد نیاز برای طرح‌های توسعه صنعت مس تا ۱۴۰۳ گفت: مجموع سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۳۳ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان برآورد شده که تا پایان سال ۹۸ حدود ۹ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گفته وی، اردیبهشت ماه امسال، طرح‌های توسعه «خاتون‌آباد» شامل توسعه ذوب، کارخانه اکسیژن، انبار کنسانتره و کارخانه اسیدسولفوریک، توسط رییس جمهوری به شیوه ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

برنامه طرح های افتتاحی سال ۹۹

غریب‌پور پیرامون طرح‌های قابل افتتاح صنعت مس تا پایان امسال گفت: طرح تجهیز معدن و ساخت کارخانه تغلیظ «دره آلو»، هیپ لیچینگ سونگون، آهک اهر، طرح جامع آب، طرح جامع برق، ساخت زیرساخت‌های انتقال اسید سرچشمه و خاتون آباد به بندرعباس و طرح توسعه معدن سرچشمه، از جمله این طرح‌ها است.

تجهیز ناوگان بارگیری و باربری معادن سرچشمه و میدوک، تجهیز معدن و ساخت کارخانه تغلیظ «ایجو» از دیگر طرح‌های پیش‌بینی شده برای راه‌اندازی تا پایان امسال است.

راه اندازی میز ساخت داخل

یکی از سیاست‌های اصولی در بخش صنعت و معدن، توسعه ساخت داخل در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و در این ارتباط صنعت مس هم تلاش درخور داشته است.

براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت، سال گذشته میز ساخت داخل صنعت مس برای داخلی‌سازی ۱۸ قطعه و تجهیزات با کاهش ارزبری ۶۲۸ هزار یورو بود که گامی ارزشمند در این ارتباط محسوب می‌شود.

دستاورد پارسال صنعت مس

کاتد مس در پایان سال گذشته به رکورد بی سابقه تولید ۲۵۲.۲ هزار تن رسید و در مقایسه با ۲۴۹.۱ هزار تن عملکرد سال ماقبل رشد ۱.۲ درصدی را ثبت کرد.

علاوه براین براساس آمار شرکت ملی صنایع مس، تولید کنسانتره این شرکت در سال ۹۸ برای نخستین بار از سطح یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن گذشت و این دستاورد ارزشمند این عرصه در سال گذشته محسوب می شود.

شکست یا ناکارآمدی ابزار تحریم

پیشینه تحریم‌های کشورمان نشان می‌دهد که در این شرایط، بخش معدن کشورمان از سوی آمریکا دو نوبت در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت، اما با انگیزه فعالان این عرصه توانسته‌ایم در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸ معادل کل سال ۹۷ صادرات مس داشته باشیم، بنابراین تحریم صنعت مس در ایران مشخصه شکست یا ناکارآمدی خود را به ظهور و بروز رساند.

بنابراین واقعیت اینکه چشم‌انداز صنعت مس در درازمدت برای سرمایه‌گذاری مثبت ارزیابی می‌شود، زیرا این فضا به شدت در حال رونق بوده و پروژه‌های زیادی را در دست اجرا دارد و طرح‌های متعددی نیز برای آینده این صنعت تعریف شده است.

 

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 120592
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا