تواضع در برابر آمریکایی‌ها جواب نمی دهد

جهان صنعت نیوز| محمد‌جواد جمالی‌نوبندگانی– تا به حال هر چه آمریکایی‌ها نقض عهد کردند ما ساکت بودیم و خویشتنداری کردیم اما آنها با تخاصم بیشتر به سمت جلو حرکت کردند و حقوق ما را ندادند. اروپایی‌ها نیز این را قبول دارند‌. الان هم اگر می‌بینیم که تحرکات‌ مثبتی از جانب آمریکا حاصل شده برای همین اقدامات ما در خصوص کاهش تعهدات هسته‌ای است.


مطمئن باشید در برابر آمریکایی‌ها و ترامپ قلدر هر چه تواضع به خرج دهیم و عقب بنشینیم بیشتر پیش خواهند آمد. کاری که ما انجام دادیم در قالب برجام و ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ بود. این در حالی است که خود آمریکایی‌ها تمام برجام را به هم زدند و گفتند که نباید غنی‌سازی داشته باشید. این را هم گفتند که حق خرید و فروش ندارید و اگر کسی آب سنگین بخرد ما تحریمش می‌کنیم.

کاهش تعهدات برجامی 

اکنون اقدام امروز آژانس اتمی همان تصمیم اولیه در خصوص کاهش تعهدات است. اقدامات بعدی‌مان این است که اگر تا ششم تیر این قضیه انجام نشود سقف ۶۷/۳ درصد را که برای غنی‌سازی تعیین کردیم برداشته می‌شود.

ممکن است این میزان به ۲۰ درصد هم برسد و این یعنی عملیاتی شدن فردو. این همان موضوعی است که در دوره‌ای که اعلام کردیم به غنی‌سازی ۲۰ درصد رسیدیم سایر دستگاه‌های خبر‌پراکنی غربی و مقامات آمریکایی گفتند که این بلوف سیاسی است اما وقتی دیدند که این واقعیت دارد به صورت جدی وارد مذاکره شدند و در واقع ۱+۵ بعد از آن اتفاق افتاد. ما وقتی قوی باشیم و اقدام عملی داشته باشیم آمریکا حاضر به مذاکره با ما خواهد شد.

الان هم آمریکایی‌ها می‌دانند که ۶۷/۳ درصد به زودی به ۲۰ درصد می‌رسد از این جهت خواستار گفت‌وگو با مقامات ما هستند، همان‌طور که این خواسته از جان بولتون مطرح شد. اروپا نیز گاهی از SPV سخن می‌گوید و گاهی از اینستکس و در نهایت می‌گوید که نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم. جالب است که در مقابل آمریکایی‌ها هیچ موضعی هم نمی‌توانند بگیرند. تازه همراهی هم می‌کنند.

قول‌های زبانی

باید تاکید داشت که در برجام‌ اصلا مسائل منطقه‌ای موشکی مطرح نشده بود اما بعد از توافق هسته‌ای و به ویژه در دوره ریاست جمهوری آمریکا این موضوع زمزمه مقامات این کشورها شد. از همه مضحک‌تر اینکه آمریکا از برجام خارج شده اما نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید که این کار ایران خلاف برجام است.

واقعا باید به حال قواعد بین‌المللی گریست البته جامعه بین‌الملل اقناع شده که ما اهل تعامل و مذاکره بودیم و هیچ کار خلاف قانون انجام ندادیم. ضمن اینکه مشکل آمریکا نیز همین است که نمی‌تواند علیه ما اجماع کند لذا به سناریوهای مختلف می‌پردازد؛

یکی حضور نخست‌وزیر ژاپن است که همزمان ادعا می‌کنند ما کشتی آنها را زدیم. خوشبختانه جامعه جهانی در این مسائل عاقل است. بنابراین چه چنین کاری را می‌کردیم و چه نمی‌کردیم آمریکا فشار خود را وارد می‌کرد. پس بهتر است ما قابلیت‌های خودمان را نشان دهیم. نمی‌توانیم کشور را برای مدت زمان طولانی معلق نگه داریم.

این بدترین شرایط است. ضمن اینکه از طرف اروپایی‌ها نیز خیلی خوش‌بین نیستم. ملاقات‌هایی که صورت می‌گیرد برای عمل به تعهدات‌شان کافی نیست. آنها می‌خواهند ما را درگیر زمان کنند از این جهت صرفا قول‌های زبانی به ما می‌دهند. ما صراحتی در قول و عمل اروپا نمی‌بینیم و در این مورد احساس می‌شود که تقسیم کاری با اروپایی‌ها صورت گرفته که واشنگتن به شکل واضح با ما برخورد کند و اروپا هم ما را معطل نگه دارد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

اخبار برگزیدهسیاسییادداشت
شناسه : 27980
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا