تنش چین- آمریکا بر سر تایوان وارد مرحله جدیدی شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا هم در روزهای اخیر بارها درباره تایوان اظهارنظر کرده و به چین درباره تجاوز احتمالی اتهام زده است. این اظهارنظرها در شرایطی مطرح شده که پکن تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا از قبیل فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

واشنگتن با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مساله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

به باور تحلیلگران خطر وقوع یک درگیری احتمالی در تنگه تایوان میان چین و ایالات متحده در حال افزایش است، چراکه آمریکا بسیار صریح‌تر مناسبات دفاعی خودش را با تایوان تبیین می‌کند و موجب می‌شود تا پکن سیگنال‌های تهدیدآمیز بیشتری ارسال کند.

به نوشته سوث چاینا مورنینگ پست، تحلیلگران می‌گویند هرچند که آمریکا از ابهام استراتژیک دیرینه خود درباره تعهدش برای دفاع از جزیره خودگردان تایوان، مقابل حمله‌ای از جانب سرزمین چین فاصله نگرفته است، موضع‌گیری اخیر واشنگتن ممکن است باعث شود که تایوان خواستار شفافیت بیشتر این کشور شود و تنش‌ها میان سه طرف تشدید شود.

ماه گذشته جو بایدن اعلام کرد، در صورتی که تایوان مورد حمله‌ای از جانب پکن قرار بگیرد، از آن دفاع خواهد کرد. پکن جزیره خودگردان تایوان را از آن خود می‌داند و پیشتر تهدید کرده بود در صورت لزوم آن را با قوه قهریه تحت کنترل خود درمی‌آورد. با این حال، کاخ سفید به سرعت از این اظهارات عقب‌نشینی کرد و گفت بایدن به هیچ‌گونه تغییر سیاستگذاری اشاره نداشته است.

اما درخواست‌هایی از آمریکا وجود دارد تا از این سیاست قدیمی ابهام استراتژیک فاصله بگیرد؛ سیاستی که طبق آن، واشنگتن از تایید یا تکذیب مداخله نظامی خود به نفع تایوان در صورت وقوع حمله‌ای به آن، خودداری می‌کند.

یکی از این درخواست‌ها، چهارشنبه از سوی آدام شف، رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شد. او از دولت بایدن خواست تا درباره تایوان شفاف‌تر عمل کنند. آدام شف در مجمع امنیتی آسپن گفت:‌ به اعتقاد من، ابهام کمتر بهتر از ابهام بیشتر است. در ۱۹۷۹ قانون مناسبات تایوان، آمریکا را متعهد ساخت تا تایوان را به تجهیزاتی برای دفاع از خود مجهز کند، اما لزوما وارد یک درگیری نظامی نشود.

اظهارات رییس‌جمهوری آمریکا در شرایطی مطرح شد که تنش‌ها در تنگه تایوان رو به افزایش بود، به ویژه از آغاز اکتبر که پکن ده‌ها جنگنده ارتش آزادی‌بخش خلق را روانه منطقه شناسایی دفاع هوایی این جزیره خودگردان کرد.

 هفته گذشته هم، تسای اینگ- ون، رییس‌جمهوری تایوان به حضور سربازان آمریکایی در این جزیره اذعان کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان به استناد سوابق وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که تعداد نظامیان آمریکایی در تایوان از ۱۰ نفر در ۲۰۱۸ به ۳۲ نفر در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

تحلیلگرانی از آمریکا و چین می‌گویند که فعلا تغییر سیاستگذاری از سوی آمریکا در قبال چین مشاهده نشده، اما حمایت از این جزیره به شکل خطرناکی رو به افزایش است. شی یینهونگ، کارشناس روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین پکن گفت که دولت آمریکا رسما مداخله خود در استفاده از زور برای حفاظت از تایوان را اعلام نکرده است اما ابهام به تدریج رو به کاهش است و به طور چشمگیری وضوح بیشتری دیده می‌شود.

در حالی که آمریکا و چین وضعیت کنونی و خودداری از جنگ را ترجیح می‌دهند و رهبران دو طرف به مدیریت درگیری متعهد شده‌اند، کارشناسان می‌گویند خطر درگیری نظامی رو به افزایش است. ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مجمع امنیتی آسپن هشدار داد که بعید است چین برای تصرف نظامی تایوان ظرف ‌چند سال آینده اقدام کند.

همچنین مایکل سوین، مدیر برنامه شرق آسیا در موسسه کشورداری مسوولانه کویینسی گفت که خطر یک بحران جدی میان واشنگتن و پکن بر سر تایوان بی‌شک رو به افزایش است چون دو طرف با انواع اراده بازدارندگی یا سیگنال‌های سیاسی تهدیدآمیز را برای طرف مقابل ارسال می‌کنند، بدون اینکه اعتبار بیشتری به اطمینان‌ها در قبال یکدیگر تزریق کنند.

چین: آمریکا بزرگ‌ترین تهدید هسته‌ای جهان

از طرفی سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به گزارش اخیر پنتاگون مبنی بر تلاش چین برای تقویت زرادخانه هسته‌ای خود، تاکید کرد که آمریکا خود بزرگ‌ترین تهدید هسته‌ای جهان به شمار می‌رود.

این مقام چینی در واکنش به گزارش اخیر پنتاگون که در آن تلاش شده بود به عنوان یک تهدید هسته‌ای بزرگ برای جهان طی یک دهه آینده جلوه داده شود، اظهار کرد: ایالات متحده در سال‌های اخیر روند توسعه برنامه‌های نظامی خود در حوزه‌های هسته‌ای، هوافضا، سایبری و موشک‌های مافوق صوت را سرعت بخشیده است که ما طی بیانیه‌ای در وب‌سایت وزارت دفاع جمهوری خلق چین درباره آن صحبت کرده‌ایم.

او اضافه کرد: نمایندگان وزارت دفاع چین همچنین به این نکته اشاره کرده‌اند که ایالات متحده اخیرا وارد یک توافق دفاعی- امنیتی با استرالیا و بریتانیا شده است که این توافق خطر اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را به‌شدت افزایش می‌دهد و ضربه‌ای جدی به ساختار بین‌المللی منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای می‌زند. سخنگوی وزارت دفاع چین خاطرنشان کرد: ایالات‌متحده بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارد و هنوز در حال تقویت آن است. ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین منبع تهدیدات هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود.

این در حالی است که دولت آمریکا اخیرا اعلام کرد که چین یک موشک مافوق صوت را آزمایش کرده که یک دور کامل به گرد کره زمین چرخیده و پکن در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ مجموع کلاهک‌های هسته‌ای خود را از حدود ۲۰۰ کلاهک به تقریبا هزار عدد افزایش دهد.

اد مارکی، جان گارمندی، جف مارکلی و دونالد بایر، روسای کارگروه کنترل تسلیحات و سلاح‌های هسته‌ای کنگره آمریکا، با ترسناک خواندن این مساله، گفتند که زرادخانه‌های در حال رشد و روابط پیچیده و رو به افول دو کشور می‌تواند به معنای واقعی کلمه منفجر شود.

نمایندگان مذکور، در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، ریاست‌جمهوری آمریکا نوشتند: ما می‌ترسیم که جوّ کنونی بی‌اعتمادی و عدم اطمینان در مورد تحولات اخیر در برنامه تسلیحات هسته‌ای چین، آمریکا و چین را به سمت بدترین برنامه‌ریزی‌های نظامی سوق دهد که می‌تواند منجر به مسابقه تسلیحاتی که ما توان پرداخت هزینه‌های آن را نداشته و باید از آن دوری کنیم.

در حالی که قانون‌گذاران آمریکا از گفت‌وگوی پیش‌روی رهبران دو کشور در مورد تهدید وجود تغییرات اقلیمی قدردانی کردند، آنها همچنین در این نامه ابراز امیدواری کردند که هر دو کشور این گفت‌وگوها را به گونه‌ای گسترش دهند که به دنبال همکاری در مورد تهدید وجودی سلاح‌های هسته‌ای باشد.

تحریم مقامات ارشد تایوان

در این میان، دولت چین به دلیل آنچه «تحریک دشمنی در سراسر تنگه تایوان» نامید، تحریم‌هایی را علیه نخست‌وزیر، رییس قوه مقننه و وزیر خارجه تایوان اعمال کرد. سخنگوی دفتر امور تایوان وزارت خارجه چین گفت که پکن این افراد را که در لیست تجزیه‌طلبان سرسخت قرار گرفته‌اند؛ بر اساس قانون، تحریم خواهد کرد.

او گفت: سو تسِنگ چانگ نخست‌وزیر تایوان، جوزف وو وزیر امور خارجه و یو سی‌کون رییس قوه‌مقننه، از جمله کسانی هستند که درگیری‌های دو سوی تنگه را برانگیخته و برای تجزیه کشور با نیروهای خارجی همکاری دارند. جو افزود که بر این اساس آنها و افراد خانواده‌هایشان از ورود به چین از جمله هنگ‌کنگ و ماکائو منع خواهند شد.

همچنین بر اساس این تحریم، شرکت‌ها و حامیان مالی مرتبط با افرادی که در فهرست هستند، مجاز به کسب سود در سرزمین اصلی نخواهند بود. همزمان با این اقدامات چین، شورای امور سرزمین اصلی تایوان به شدت به این تحریم‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد ما رعب و تهدید از سوی پکن را نمی‌پذیریم. این شورا گفت که اگر چین تلاش کند دموکراسی و آزادی تایوان را از بین ببرد، اقدامات متقابل انجام خواهد داد.

تمسخر بایدن از سوی چین

این در حالی است که با وجود غیبت رییس‌جمهوری چین در اجلاس آب و هوایی گلاسکو، پکن از فرصت استفاده کرده و اظهارات بایدن را در این اجلاس مورد تمسخر قرار داد و وی را فردی ناتوان تلقی کرد.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی افتتاحیه اجلاس آب و هوایی گلاسکو که روز دوشنبه انجام شد بر ضرورت اقدام و وحدت تاکید کرده و از این اجلاس برای عذرخواهی از اقدام دولت ترامپ در خارج شدن از پیمان آب و هوایی پاریس استفاده کرد.

وی گفت: لزومی برای عذرخواهی نمی‌بینم، اما به خاطر این واقعیت که ایالات متحده در دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق پاریس خارج شد، عذرخواهی می‌کنم. این مساله ما را کمی در موضع ضعف قرار داده است.

گلوبال تایمز چین در سرمقاله‌ای با اشاره به این عذرخواهی و مطالبی که بایدن مطرح کرد، وی را با عبارت «عذرخواهی نجیبانه بایدن» مورد تمسخر قرار داد. این گزارش بر اختلاف میان رای‌دهندگان آمریکایی تاکید کرد و به برخی اظهارنظرهای آنلاین از سوی شهروندان آمریکایی اشاره کرد که نمی‌توانند تا سال ۲۰۲۴ صبر کنند تا حزب جمهوریخواه یا حتی خود دونالد ترامپ برای عذرخواهی بایدن در اجلاس گلاسکو، عذرخواهی کند!

این گزارش تلاش کرد تا حتی وجهه بحث‌برانگیزتر تغییرات آب و هوایی در ایالات متحده را مهم‌تر جلوه دهد و اختلافات بین بایدن و ترامپ را برجسته کند. خو لیانگ دانشیار دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن مدعی شد که چنین نمایش‌هایی از سوی رهبران آمریکایی نشان‌دهنده افول ایالات متحده است.

این اظهارات از سوی این روزنامه چینی در حالی صورت گرفت که شی جین‌پینگ رییس‌جمهوری این کشور به دلیل محدودیت‌های کرونایی جدید نتوانست در اجلاس آب و هوایی گلاسکو شرکت کند و همین مساله انتقادهایی را از سوی بایدن در پی داشت و سوالاتی نیز درباره تعهدات پکن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطرح شد.

چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده گاز دی‌اکسیدکربن است و قول داده تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و تا سال ۲۰۶۰ کربن صفر را در دستور کار خود قرار دهد. آمریکا و سایر کشورها نیز به پکن تاکید دارند تا تعهدات بیشتری در این باره دهد، اما دولت پکن گفته که این تعهدات تنها در ازای امتیازات سیاسی خواهد بود. ترامپ نیز اظهارات بایدن را مورد بحث قرار داد و مدعی شد که رهبران جهان به بایدن خندیدند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 227023
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا