تقویت تشکل‌های کشاورزی راهکار اصلی کنترل بازار میوه است

به گزارش جهان صنعت نیوز: مدیرعامل اتحادیه سراسری باغبانی ایران با اشاره به لزوم تقویت تشکل‌های بخش خصوصی، گفت: این مساله از اصلی ترین راهکارهای کنترل بازار میوه و حذف واسطه هاست.


کمال یداللهی با اشاره به تفاوت قیمتی میوه و محصولات باغبانی از مزرعه تا بازار، گفت: متأسفانه این اختلاف قیمت بسیار چشمگیر است و هر سال نیز تکرار می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها در این زمینه، تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی است بدین ترتیب که بهتر است دولت تسهیلاتی را که آخر هر سال برای تنظیم بازار میوه شب عید، اختصاص می‌دهد، زمان برداشت محصول در اختیار تشکل‌ها قرار دهد تا آنها میوه کشاورز را با قیمت مناسبی خریداری و در زمان عرضه نیز آن را با نرخ معقولی به مصرف کننده عرضه کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونیهای کشاورزی باغداران ایران: دولت با تقویت تشکل‌ها و نظارت دقیق بر کار آنها، می‌تواند چالش بازار میوه را به راحتی حل کند.

یداللهی با اشاره به اجرای طرح روستا بازار از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز افزود: بر این اساس در غرفه‌هایی که در تمام طول سال در اقصی نقاط کشور ایجاد می‌شود، محصولات کشاورزی به صورت مستقیم عرضه خواهد شد و واسطه‌ها از این میان حذف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از اواخر سال ۱۳۹۹ شروع شده به کاهش قیمت میوه کمک می‌کند، افزود: ارگان‌های دولتی و نظامی در این زمینه به سازمان مرکزی تعاون روستایی کمک کرده اند و اماکنی را که داشتند برای ایجاد غرفه در اختیار تعاون روستایی و تشکل‌های بخش کشاورزی قرار دادند.

یداللهی با اشاره به خرید توافقی محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی نیز گفت: در زمان تولید مازاد این محصولات نیز تشکل‌ها کنار کشاورزان بودند و به جمع آوری محصولات مازاد آنها کمک کردند بنابراین تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی امری اجتناب ناپذیر است و ما از دولت می‌خواهیم که به این مساله توجه ویژه ای داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تأثیر خشکسالی‌های سال جاری بر تولید میوه نیز گفت: با توجه به اینکه اکثر باغات کشور از طریق چاه‌های کشاورزی آبیاری می‌شوند امیدوار هستیم که در ادامه کار مشکلی در زمینه افت آب چاه‌های کشاورزی نداشته باشیم.

یداللهی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت باغات کشور و به بار نشستن باغات جدید الاحداث، افزود: تولید میوه در کشور از مصرف سرانه بیشتر است و مشکلی در زمینه تأمین آن نداریم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 183586
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا