تفاهم‌نامه خرید ۵۰۰ عدد چرخ ساخت داخل «منوبولک» واگن باری امضا شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «سعید رسولی» امروز در مراسم رونمایی از تولید داخلی چرخ و سیستم ترمز قطار که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور وزیر راه وشهرسازی برگزار شد، افزود: این چرخ در واگن‌های باری استفاده می‌شود و تولیدکننده داخلی برای اولین‌بار در کشور نسبت به تولید این چرخ اقدام کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مجموعه خانواده راه‌آهن، اشتیاق به خودکفایی پیش از این هم وجود داشت، اما به دلایل مختلف، قطعاتی که امروز در داخل تولید می‌شود در سال‌های اخیر به واردات آنها وابسته بودیم.

رسولی با توضیح وضعیت صنعت ریلی در دوران تحریم، گفت: با تشدید تحریم‌ها بخش قابل توجهی از ناوگان ما زمین گیر شد به گونه‌ای که حتی در مواردی پول برای خرید قطعات ریلی داشتیم اما امکان واردات آنها نبود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه‌اندازی سامانه معرفی نیازهای راه‌آهن به قطعات ریلی و همچنین شرکت‌های تولید کننده قطعات صنعت حمل‌و نقل ریلی، گفت: تاکنون ۴۶۰ قطعه تولید داخل درون این سامانه بارگذاری شده است.

وی گفت: از بیش از ۱۰ شرکت‌های حمل‌و نقل ریلی که ثبت سفارش واردات قطعات ریلی از خارج داشتند اما تولید داخل آنها وجود دارد، تعهد گرفته‌ایم که دیگر،  قطعه وارد نکنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز جشن خودکفایی تولید واگن باری ۱۰۰ درصد تولید داخل با استفاده از چرخ و سیستم ترمز ایرانی را برگزار می‌کنیم، از روز گذشته پس از صدور مجوز چرخ و ترمز قطار باری، تولیدات واگن باری در داخل ۱۰۰ درصد خودکفا شده است.

رسولی اظهار داشت: در برخی موارد تولید داخل صرفه داخلی ندارد که با استفاده از تولید انبوه و صادرات آنها و ایجاد بازار در منطقه این مشکل را رفع خواهیم کرد. اما امروز قرارداد خرید ۵۰۰ عدد چرخ مونوبلوک تولید داخل و ۵۰۰ عدد سیستم ترمز تولید داخل واگن باری به امضا می‌رسد و برای اولین بار در سال جاری چرخ ملی روی ریل ملی حرکت می‌کند.

از سال گذشته با همکاری حوزه معاونت ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران این چرخ تولید صنعتی شده است و تست‌ نهایی انجام و شرکت راه‌آهن مجوز نهایی تولید را صادر کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 158052
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا