تخفیف ۱۰ درصدی به صادرکنندگان برای ایفای تعهد ارزی

 به گزارش جهان صنعت نیوز: حمید زادبوم امروز در نشست خبری، اظهار داشت: از فروردین سال ۹۷ و بنا به تصمیم شورای هماهنگی سران قوا، صادرکننده موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات شد و در همان سال نیز ضوابطی از سوی بانک مرکزی و کمیته ماده ۲ (رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزاری صمت، نفت و اقتصاد) ابلاغ شد.


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در تیر ماه سال ۹۹ بخشنامه‌ای صادر شد که بر مبنای بازگشت ارز صادراتی فقط خلاصه به ارائه در سامانه نیما شد. پس از اعتراض به این موضوع در آبان ۹۹ ستاد هناهنگی اقتصادی دولت مصوبه ۱۷۷ را صادر کرد که بر مبنای آن علاوه بر ارائه در نیما، ایفای تعهد از طریق واردات در برابر صادرات نیز تصویب شد.

وی ادامه داد: در ادامه نیز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ مصوبه ۲۱۴ را ابلاغ کرد که جایگزین مصوبه ۱۷۷ شد که تمکیل کننده مصوبه ۱۷۷ است. همچنین کمیته ماده ۲ نیز موضوع تسهیل ایفای تعهدات ارزی را تصویب کرد که تکمله همان مصوبه ۲۱۴ است.

زادبوم گفت: در واقع در حال حاضر ۲ مصوبه برای ایفای تعهدات ارزی داریم که یکی مصوبه ۲۱۴ است که بیشتر روی صادرات تمرکز دارد و یکی هم تکمله کمیته ماده ۲ که بیشتر رویکرد وارداتی دارد.

معاون وزیر صمت افزود: از مهم‌ترین مباحث این مصوبات تعیین تکلیف تعهد ارزی سال ۹۷، تعیین تکلیف میزام تعهد ارزی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، تعیین تگلیف سهمیه و تعهد ارزی مرزنشینان و پیله‌وران و تخفیف ۱۰ درصدی به کلیه صادرکنندگان است؛ بر این اساس از یک فروردین سال ۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۰ تعهد ارزی بر مبنای ۹۰ درصد صادرات افراد خواهد بود.

تکمیل می‌شود…

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 184043
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا