تخصیص ١٠٠ میلیون یورو از صندوق توسعه برای آبفای خوزستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فرزان عباسیان، معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای خوزستان با بیان اینکه در سال ۹۶ مجوز تعریف پروژه در حوزه آب و فاضلاب استان به میزان هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان را به ما دادند، گفت: در همین راستا ما حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که منجر به عقد ۷۹ قرارداد در این زمینه شد. این در حالی است که اکنون ۷۰۴ میلیارد تومان صورت مالی برای دریافت بودجه پروژه‌هایی که کار کرده‌ایم را برای ذی حساب که دولت است ثبت کرده‌ایم. از این میزان ۳۰۷ میلیارد تومان به صورت اوراق مشارکت دو ساله با نرخ تنزیل ۳۵ درصد داده شده است که اگر آن را نقد کنیم رقم واصله کمتر از ۳۰۷ میلیارد تومان هم خواهد بود.

وی افزود: پیشرفت پروژه‌های فاضلاب کل استان به جز اهواز حدود ۶۰ درصد است، این در حالی است که دولت مبلغ بودجه‌ای که به ما پرداخت کرد از محل دارایی تملک‌ها بود که مربوط به بودجه هر شهر می‌شود و از رقم معهود و مصوب هزار و ١١۵ میلیارد تومان ریالی پرداخت نشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر دولت دیون باقی مانده ما را پرداخت کند می‌توانیم تا پایان مرداد ماه سال آینده پروژه‌های فاضلاب استان به جز اهواز را با پیشرفت ۸۵ درصدی تحویل دهیم.

عباسیان شاخص بهره مندی کل استان از شبکه فاضلاب را ۳۷ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: هدفگذاری ما با اجرای ۱,۲۰۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده، دسترسی به شاخص بهره مندی ۵۵ درصدی است این در حالی است که در بندر امام به پیمانکاران ۱۵ میلیارد تومان بدهی داریم اما در ماهشهر پیشرفت پروژه‌ها ۸۰ درصد است که تنها توانسته‌ایم کمتر از ۳۰ درصد از مطالبات را به پیمانکاران بپردازیم و به دلیل نبود بودجه پیشرفت ۸۰ درصدی را تعلیق کردیم و امکان ادامه نداریم.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای خوزستان گفت: عمده مشکلاتی که در شهر اهواز شاهد هستیم به دلیل عدم مدیریت آب‌های سطح شهری است، البته نمی‌توان منکر نقصان و مشکلات شبکه فاضلاب و نبود ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال گسترده و کامل در شهر اهواز شد.

به گفته این مقام مسئول، سیستم فاضلاب کل استان تمام نشده و با توجه به اینکه درصد شاخص بهره مندی کل کشور از شبکه فاضلاب بین ۵۰ تا ۵۲ درصد است باید گفت این رقم در خوزستان حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد است.

عباسیان یکی از مشکلات موجود در زمینه مدیریت چنین چالش‌هایی را نبود اطلاعات دقیقی هواشناسی عنوان کرد و ادامه داد: چند روز پیش از بارندگی شدید در اهواز و بندر امام جلسه‌ای در استانداری تشکیل شد که مسئولین هواشناسی در این جلسه با استناد به گراف‌های مختلف پیش بینی کردند که در ماهشهر شاهد ۸۰ میلیمتر و در اهواز ۳۰ میلیمتر بارش خواهیم داشت در حالی که در ماهشهر ۱۷۲ میلیمتر و در بندر امام ۱۷۶ میلیمتر و در اهواز ۶۰ میلیمتر بارندگی را شاهد بودیم که نشان دهنده اختلاف فاحش پیش بینی‌ها و بارش نهایی است که می‌تواند چالش جبران ناپذیری را برای دستگاه‌های اجرایی استانی ایجاد کند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای خوزستان با اشاره به اینکه کل سیستم شبکه فاضلاب اهواز قادر به دفع ۳۰۰ هزار متر مکعب آب در شبانه روز است، توضیح داد: با وجود این ظرفیت اخیراً شاهد ورود ۱۲ میلیون متر مکعب در سطح شهر بودیم.

این مقام مسئول بیشترین شاخص بهره مندی شبکه فاضلاب در استان خوزستان را مربوط به شهر آبادان با ۸۵ درصد دانست و گفت: البته بخش عمده‌ای از این شبکه مربوط به پیش از انقلاب اسلامی و در صورت عدم نوسازی و بازسازی می‌تواند در آینده نه چندان دور برای استان و شهر آبادان چالش جدی را ایجاد کند. از طرفی مسجدسلیمان کمترین شاخص بهره مندی از شبکه فاضلاب را دارد چرا که تنها دو سال است که اقدامات مربوط به شبکه فاضلاب را آغاز کرده‌ایم و تا دو سال پیش ردیف بودجه اعتباری برای این شهر وجود نداشت.

به گفته وی، رهبری ۵۰ میلیون یورو بودجه برای رسیدگی به اوضاع آب و فاضلاب خوزستان در سال ۹۹ و ۵۰ میلیون یوروی دیگر در همین راستا برای سال ۱۴۰۰ از محل صندوق توسعه ملی تخصیص دادند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 158258
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا