تحلیفی پر از تشریفات مجلل

به گزارش جهان صنعت نیوز: مسیح مهاجری مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی نیز در انتقاد ازاین مراسم تحلیف پرزرق و برق و بریزو بپاش‌ها آن هم در شرایطی که بسیاری از شهروندان درگیر کرونا یا مشکلات معیشتی هستند، در یادداشتی این مراسم تحلیف را «مخاطب ناشناسانه‌ترین سخنرانی‌ها!» دانست و نوشت: «مراسم تحلیف آقای رییسی، از جهاتی خلاف انتظار بود.»

همان‌طور که گفته شد، مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری دارای حواشی زیادی از جمله: پرداختن به ضعف‌ها و انتقادات و مشکلات داخلی در حضور میهمانان خارجی تا سخنرانی طولانی رییسی در مقابل میهمانان خارجی که اقدامی خارج از عرف است؛ رفتاری که علاوه بر انتقادات فعالان سیاسی، اعتراض کاربران فضای مجازی را هم به دنبال داشت. مسیح مهاجری در یادداشت خود در روزنامه جمهوری اسلامی به چند موضوع در این باره به اختصار اشاره کرد و نوشت: «اول آنکه در حضور مهمانان خارجی از ضعف‌ها و مشکلات کشور سخن گفتن، جای تامل بسیار دارد. دوم آنکه سفره دل درباره اختلافات داخلی باز کردن در چنین مراسمی با هیچ معیاری تناسب ندارد. سوم آنکه طولانی سخن گفتن در شرایط خاص این روزها و در مراسمی که قانون اساسی حدود آن را مشخص کرده، خارج از چارچوب مراسم است. چهارم آنکه در ایام شروع به کار دولت جدید و در آستانه هفته دولت، غفلت از یادآوری شهید رجائی و مرام او در کنار نام بردن از سایر شهیدان بسیار قابل تامل است. پنجم آنکه غفلت رییس قوه قضاییه از یادآوری شهید بهشتی در کنار نام سایر شهیدان با توجه به عظمت او و حقی که به این قوه و قانون اساسی دارد، جای سوال دارد. ششم آنکه بعضی مسائل را می‌توان نگفت و در عین حال به آنها پای‌بند بود. هفتم آنکه در مراسم رسمی، آرام سخن گفتن یک اصل است و هشتم این همه تشریفات برای تحلیف، در شرایطی که مردم دربیمارستان‌ها جان می‌دهند و در داروخانه‌ها دنبال داروهای ضروری می‌دوند و برای امرارمعاش گرفتار پیچ وخم زندگی هستند، جای سوال دارد و اینها همه نشان می‌دهند سخنرانان و بانیان این مراسم مخاطبان خود را نشناخته‌اند.»

انتقادات از حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف

علاوه بر موارد بیان شده، انتقاد دیگر نسبت به حضور انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف ابراهیم رییسی، هشتمین رییس‌جمهوری کشورمان است که همچنان ادامه دارد. نبیلا ماسرالی سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا دلیل حضور انریکه مورا در مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید ایران را «برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با دولت جدید و انتقال مستقیم پیام‌ها» دانست و گفت که این اقدام «بسیار مهم و حائز اهمیت است». او تاکید کرد که اولویت مورا به عنوان رییس مذاکره‌کننده هسته‌ای اتحادیه اروپا با ایران در وین، از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و تسهیل راه برگشت به این روند است.

وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر اسراییل نیز نسبت به این موضوع انتقادات جدی بیان کردند. اسراییل روز دوشنبه با انتقاد شدید از اتحادیه اروپا برای اعزام نماینده به مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی، از این اتحادیه خواسته بود تصمیم خود را لغو کند.

البته با وجود همه انتقادات داخلی و خارجی و تندروی و کندروی‌ها بالاخره مراسم تحلیف رییسی در شرایط سخت امنیتی و حتی بهداشتی و کرونایی عصر پنجشنبه مقابل دیدگان و دوربین‌های رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد. مراسمی که به اختصار در ادامه به برخی حواشی دیگر آن می‌پردازیم.

حواشی مراسم تحلیف

چند ساعت پیش از آغاز مراسم تحلیف از سوی نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی محدودیت‌های ترافیکی در اطراف خیابان‌ها و کوچه‌های بهارستان تا ایستگاه متروی این منطقه اعمال شده بود.

خبرنگاران برای پوشش خبری مراسم تحلیف از ساعت دو بعدازظهر در محل تعیین‌شده برای اصحاب رسانه حضور یافتند. اولین نکته‌ای که نظر خبرنگاران را در بدو ورود به ساختمان مجلس جلب می‌کرد پهن شدن فرش قرمز از جلوی درب ورودی مجلس تا درب ورودی پارلمان برای ورود میهمانان مراسم بود.

ساعت ۱۶:۱۰ گروه موزیک دژبان ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی پارلمان مستقر شد و حدود ساعت ۱۶:۳۰ درب ورودی به صحن پارلمان برای حضور خبرنگاران باز شد که اصحاب رسانه با حضور در جایگاه خود به‌دنبال یادداشت‌برداری از حواشی مراسم شدند. پیش از آغاز مراسم تحلیف رییس‌جمهور کشورمان نمایندگان با حضور در صحن پارلمان به خوش‌وبش و گپ‌وگفت پرداختند که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس ضمن تذکر چندباره از نمایندگان درخواست کرد در صندلی‌های خود جا بگیرند و وضعیت کرونا را در نظر داشته باشند.

ورود روحانی و رییسی به صحن علنی

حسن روحانی رییس‌جمهور پیشین نیز بالاخره بعداز یک سال و نیم که از شرایط کرونایی می‌گذرد ساعت ۱۷:۰۵ دقیقه با دو ماسک روی صورت وارد صحن شد و در ردیف جلو در مقابل جایگاه هیات رییسه نشست. خوش و بش مقامات خارجی با حسن روحانی در زمان ورود به صحن مجلس از حواشی جالب توجه بود. اسماعیل هنیه نیز در بدو ورود به صحن مجلس، روحانی را در آغوش کشید. حدادعادل هم در ردیف اول و نزدیک به حسن روحانی نشسته بود.

ابراهیم رییسی نیز حدود ۲۰ دقیقه پس از گذشت ساعت پنج بعدازظهر، وارد شد و بیشتر مهمانان و حاضران، به احترام او ایستادند. سپس در کنار روحانی نشست. با ورود رییسی، نمایندگان برای او صلوات فرستادند و خوش‌آمد گفتند.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان نیز به همراه عباسعلی کدخدایی در مراسم تحلیف حاضر شد. اما جنتی پروتکل‌های بهداشتی و کرونایی را رعایت نکرد و بدون ماسک وارد صحن علنی شد. موضوعی که واکنش کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت و این اقدام او را ناشی از زدن واکسن آمریکایی دانستند!

علاوه بر حاضران، غایبان مراسم رسمی تحلیف هم نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد. گفتنی است، صادق آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی رییس پیشین مجلس، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد روسای جمهور پیشین کشورمان در این مراسم حضور نداشتند. موضوعی که به این شائبه دامن زد که عدم امضای سوگندنامه و لوح تحلیف رییسی توسط رییس مجمع تشخیص مصلحت به دلیل عدم حضور در مراسم، می‌تواند به اختلافات این دو نهاد در آینده دامن بزند. همچنین برخی رسانه‌ها به اشتباه امضای متن سوگندنامه توسط احمد جنتی را به امضای اعتبارنامه رییسی تلقی کردند.

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دست دادن قالیباف با همه مهمانان!

نکته قابل تامل دیگر اینکه قالیباف شیوه‌نامه کرونایی را رعایت نکرد و با همه مهمانان داخلی و خارجی برای استقبال دست داد. همچنین او در سخنانش به عنوان اولین سخنران این مراسم، درحضور میهمانان خارجی از مشکلات کشور سخن گفت و از دولت روحانی انتقاد کرد. قالیباف در نطق خود که از پیش نوشته شده بود و همه آن را از روی نوشته خواند، به محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبری و آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص خوشامد گفت، در حالی که این شخصیت‌ها در مراسم تحلیف حضور نداشتند. حاشیه مورد توجه دیگر حضور علی‌اکبر ناطق نوری رییس اسبق مجلس در مراسم بود که به نظر می‌رسد از دنیای سیاست خداحافظی کرده است.

گفتنی است، پرچم کشورهایی که در این مراسم نماینده‌ای داشتند در اطراف صحن مجلس مستقر شده بود و پیش از آغاز مراسم تحلیف، مهمانان خارجی مراسم با سید ابراهیم رییسی عکس یادگاری گرفتند.

علاوه بر سخنرانی از روی متن قالیباف، رییسی هم نطق بسیار بلند خود را تماما از روی نوشته خواند و ضمن تشکر از قالیباف، او را «برادرمجاهدم دکتر قالیباف» خطاب کرد. پس از به جا آوردن مراسم سوگند و تحلیف، اما رییسی لیست کابینه خود را به مجلس نداد و قالیباف اعلام کرد که رییسی اول هفته پیش‌رو لیست اعضای کابینه سیزدهم را به مجلس معرفی خواهد کرد که بررسی‌ها در کمیسیون‌های تخصصی و صحن مجلس پیوسته و دو شیفت و سه شیفت انجام خواهد شد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 207700
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا