تحصیل از سه مسیر

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سختی تحصیل مجازی و تبعات آن برای دانش‌آموزان امری مهم است و از طرفی ضعف در فراگیری دانش و مهارت کافی، نبود تمرکز کافی در محیط خانه و دوری از شور و نشاط حضور در مدرسه برای دانش‌آموزان، می‌تواند در بلندمدت مشکلاتی را برای دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد.


نگرانی والدین از سلامت فرزندانشان و نگرانی مسوولان از تبعات آینده آموزش مجازی برای نظام تعلیم و تربیت کشور هردو بجا و منطقی است.

بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد برای بسیاری از خانواده‌ها به دلیل درآمد کم، همچنان تامین هزینه اینترنت و خرید تلفن همراه برای فرزند خود و یا در بعضی منازل با توجه به تعداد دانش‌آموز بیشتر، خرید تبلت برای استفاده از بستر فضای مجازی و شاد، به یک معضل تبدیل شده که در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت این دانش‌آموزان بتوانند با دغدغه‌های فراوان، به خوبی از آموزش‌های راه دور استفاده کنند.

این روزها دانش‌آموزان نیز با توجه به دغدغه والدین خود و صحبت‌های مختلف ناشی از ترس ابتلا به کرونا، دچار دلهره، ترس و اضطراب از حضور در مدارس می‌شوند که این امر نیز نیاز به بررسی کارشناسان حوزه روانشناسی دارد.

یونیسف نیز در اطلاعیه‌ای خواستار بازگشایی مدارس به صورت حضوری شد و توصیه‌هایی برای بازگشایی سریع مدارس ارائه کرد که شامل اولویت‌بخشی به بازگشت کودکان به کلاس‌های درس، افزایش بودجه آموزش و پرورش، طرح‌های مبتکرانه برای حمایت بیشتر از کودکان هنگام بازگشت به مدارس و ایجاد تحول در کلاس‌های درس با بهره‌گیری از رویکردهای نوآورانه است.

نهاد اصلی تحول در جامعه آموزش‌وپرورش است و کانون اصلی این تحول مدرسه است و کارگزار اصلی تحول نیز معلمان هستند. مدرسه محل آموزش و آماده شدن انسان‌ها در جامعه است که در آن روابط اجتماعی و رفاقت‌ها ایجاد می‌شود اما امروزه با تعطیلی فیزیکی مدارس، باید در آینده‌ای نزدیک خلاء این آموزش‌ها و تمرینات را در زندگی فرزندان جامعه شاهد باشیم.

طبق آمارهای رسمی، از ۲۰۷ کشور جهان‌ در ۱۰۷ کشور مدارس باز، ۷۰ کشور مدارس نیمه‌باز و ۳۰ کشور تعطیل هستند که ایران با برپایی آموزش مجازی، یکی از این کشورها است که با تعطیلی مدارس روبه‌رو بود. با این حال نظرات در مورد بازگشایی مدارس متفاوت است.

صحبت درباره بازگشایی مدارس زود است

دکتر پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه فعلا صحبت درباره بازگشایی مدارس زود است، گفت: باید معلمان و دانش‌آموزان کاملا واکسینه شوند تا بتوان در این مورد صحبت کرد. با توجه به اینکه والدین دانش‌آموزان هم از ابتلای فرزندان خود به کرونا ترس دارند، بدون واکسیناسیون کامل، آنها را به مدرسه نمی‌فرستند و این بازگشایی نصفه‌کاره آسیب‌زا است. بازگشایی مدارس باید زمانی رخ دهد که برای همه اعتمادسازی شده باشد که اتفاقی نمی‌افتد تا فرزندان خود را به مدرسه بفرستند.

همچنین دکتر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست با بیان اینکه اصولا باید حواسمان باشد در هیچ کجای دنیا هنوز به شرایط عادی بازنگشتند، گفت: در هر کشوری هم که سعی کردند به شرایط عادی بازگردند، با مشکلاتی مواجه شدند. بنابراین فعلا باید شرایط نزدیک به شرایط عادی را مدنظرمان داشته باشیم و همواره باید احتیاط‌های بهداشتی را مانند رعایت در تماس‌ها، رعایت بهداشت تنفسی، تهویه، حداقل حضور در فضای بسته و … داشته باشیم، اما می‌توانیم بازگشایی‌ها را به شکل مرحله‌بندی شده انجام دهیم، مشروط بر اینکه بخش اعظم کشور واکسن تزریق کرده باشند.

وی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز باید به صورت مرحله‌بندی شده عمل کرد و نمی‌توان با یک قانون کلی بگوییم همه سر کلاس بروند یا همه آموزش مجازی داشته باشند. به نظر می‌رسد که کلاس‌های کم‌جمعیت‌تر مانند تحصیلات تکمیلی را می‌توان زودتر بازگشایی کرد. در عین حال از آنجایی که عمدتا کلاس‌ها در فضای بسته تشکیل می‌شوند، می‌توان کلاس‌های پرجمعیت‌تر را به شکل مجازی یا به صورت توامان مجازی و برگزاری حضوری بخش‌های عملی داشته باشیم که میزان تماس از نظر زمانی کوتاه‌تر شود. درباره مدارس هم به نظر می‌رسد که تا زمانی که والدین و معلمان واکسینه نشده‌اند، مضراتش ممکن است قابل‌ملاحظه باشد.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: البته به طور کلی بازگشایی‌ها جنبه‌های بسیار زیادی دارد و به صرف یک ابلاغ و قانون نمی‌توان بازگشایی را انجام داد. یکی از جنبه‌های بازگشایی این است که درصد ایمنی جامعه چقدر است، جنبه دوم این است که آموزش و پرورش ما برای مقابله با این شرایط چه تمهیداتی از نظر افزایش فضاهای فیزیکی، افزایش تهویه، کاهش تراکم در کلاس‌ها، افزایش شرایط شست‌وشوی دست و رعایت بهداشت تنفسی، فراهم کردن ماسک برای دانش‌آموزان به اندازه کافی و… اندیشیده است. در عین حال جنبه دیگر بازگشایی مدارس این است که مطالعات عمیقی باید انجام شود و فواید و مضرات بازگشایی و تعطیلی مدارس در برابر هم قرار داده شده و تصمیمی که کمترین ضرر و زیان را دارد، اتخاذ شود. باید توجه کرد که هم بستن مدارس و هم بازگشایی آنها، منافع و مضراتی دارد. اینطور نیست که با تصمیم ساده‌ای مواجه باشیم که یک سمت آن زیان باشد و سمت دیگرش منفعت و انتظار داشته باشیم که به سادگی تصمیم‌گیری کنیم. عامل بعدی بحث تعامل است. به این معنا که چقدر با مسوولان آموزش و پرورش، مسوولان مدارس، اولیای دانش‌آموزان و خود دانش‌آموزان، با شهرداری‌ها که باید تمهیداتی را برای اولیا فراهم کنند که بتوانند با وسیله شخصی‌شان دانش‌آموزان را به مدرسه برسانند و… تعامل داشته‌ایم.

افت تحصیلی و افسردگی دانش‌آموزان

این در حالی است که شاپور محمدزاده، رییس سازمان نهضت سوادآموزی درباره بازگشایی مدارس گفت: تعطیلی دوساله مدارس بسیاری از دستاوردهای آموزشی کشور را دچار چالش کرده و شاهد کاهش شدید افت تحصیلی، کم‌تحرکی و چاقی و افسردگی دانش‌آموزان، اختلالات رفتاری، کاهش نشاط و شادابی کودکان بوده‌ایم.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: بهترین روش آموزش، آموزش حضوری است و هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین آن شود و ما هم اصرار داریم در صورت ایجاد شرایط بهداشتی مناسب، حتما مدارس بازگشایی شده و کلاس‌ها حضوری باشد.

محمدزاده اظهارکرد: شعار امسال وزارتخانه شروع سال تحصیلی آرام، تدریجی، باشکوه و بدون دغدغه است و ما هم باید کمک کنیم نگرانی خانواده‌ها در این زمینه برطرف شود.

وی بیان کرد: مدارس ۱۸۰ کشور جهان باز شده و در ۳۰ کشور تعطیل است و بر اثر کرونا یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دانش‌آموز تحت‌تاثیر شرایط قرار گرفتند و ۲۴میلیون نفر از تحصیل بازمانده‌اند.

محمدزاده ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید، سه مسیر تعریف کرده‌ایم که روش اول «مدرسه تلویزیونی» است که جبرانی خواهد بود و هر جا کلاس حضوری و اینترنت نباشد، استفاده خواهد شد. مسیر دوم در فضای مجازی و «شبکه شاد» و مسیر سوم «آموزش حضوری در مناطق و مدارس کم جمعیت» است.

وی گفت: در مدارسی که جمعیت کمی دارد به شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از تهویه هوا و سه نوبت ضدعفونی مدارس در روز می‌توانیم کلاس حضوری داشته باشیم.

محمدزاده بیان کرد: باید در این راستا هم خانواده‌ها و هم رسانه‌ها اقناع شوند تا برای کالاس‌های حضوری دانش‌آموزان بستر روحی و روانی کار هم مهیا شود.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور یادآور شد: تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشده و دانش‌آموزان و والدین، معلمان، رانندگان سرویس‌ها و سرایداران ایمن نشوند و مدارس از نظر بهداشتی مهیا نشود کلاس‌ها را به طور کامل حضوری نخواهیم کرد.

شرط واکسیناسیون والدین برای حضور دانش‌آموز در مدرسه، تخلف است

از طرفی در خبرها آمده که برخی مدارس واکسیناسیون والدین را به عنوان شرط حضور دانش‌آموزان در مدرسه پس از آغاز سال تحصیلی اعلام کرده‌اند، در همین راستا محمد محسن‌بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این خبر اظهار کرد: خیر، واکسن هنوز برای هیچ گروهی  اجباری نشده است، همچنین تاکنون جمعیت زیادی تحت پوشش قرار نگرفته‌اند، تزریق واکسن فعلا گروه‌بندی‌شده و توصیه‌ای است. چنین گزارشاتی از سوی مدارس نداشته‌ایم و در هیچ دستورالعملی هم چنین شرطی قید نشده است.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر مدیران برخی مدارس نیز چنین بحثی را مطرح کرده‌اند حتما تخلف بوده و در حال حاضر موضوعیت ندارد ضمن آنکه بازگشایی فیزیکی مدارس مخصوصا در مهرماه و در شهرها و مراکز استان‌ها مدنظر نیست و آموزش‌ها به ‌صورت مجازی شروع می‌شود و توجیهی ندارد که چنین بحثی از سوی مدیران مدارس مطرح شود.

اخبار برگزیده
شناسه : 216423
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا