تابوی افزایش قیمت داروی ایرانی را بشکنید!

جهان صنعت نیوز| هاله حامدی‌فر، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که به نمایندگی از تولیدکنندگان دارو در جلسه کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی با رئیس‌جمهوری شرکت کرده بود، از وی درخواست کرده است که برای صنعت دارو و شکستن تابوی افزایش قیمت داروی ایرانی تدبیری بیندیشد. خلاصه‌ای از سخنان این فعال صعت دارو  را در زیر می‌خوانید:

آقای رییس جمهور، شاید همه مردم و حتی شما فکر کنید که نایاب‌ترین کالا در بازار، ارز و پول است اما نایاب‌ترین کالای این روزهای ما امید است و مسلماً فعالان اقتصادی بخش خصوصی امیدوارترین و امیددهنده‌ترین افراد موجود در این کشور هستند. ما می‌دانیم مدیریت کشور در شرایط بحران کار سختی است؛ چراکه همه ما درگیر مدیریت بنگاه‌های کوچک، متوسط یا بزرگ هستیم. از این رو، دشواری‌های مدیریت یک شرایط بحران‌زده را درک می‌کنیم.

می‌خواهم از شرایط صنعت دارو با شما بگویم؛ صنعتی که ۹۶ درصد اقلام مصرفی دارویی کشور را تامین می‌کند، صنعتی که بسیار تخصصی بوده و شرایط خاص تولید و کنترلی را می‌طلبد. صنعتی است که دچار تابوی ممانعت از افزایش قیمت است. به طوری که گفته می‌شود، بالاترین مقامات اجرایی و روسای‌جمهور همواره تاکید می‌کنند که قیمت دارو بالا نرود.

این در حالی است که در مقابل تغییر قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت داروهای وارداتی، دولت چاره‌ای جز پذیرش ندارد و این افزایش قیمت را قبول می‌کند. اما تولید داخل همواره گرفتار «جلوگیری از افزایش قیمت» است. این تابو سبب شده که صنعت دارو با کمترین توان حرکت کند، صرفا نان بخور و نمیری داشته باشد، نتواند روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده و وارد بازارهای صادراتی شود.

خرید داروهای قاچاق

در عین حال، این قیمت پایین، ارج و قرب محصول را در چشم مصرف‌کننده پایین آورده تا حدی که رایج است که گفته می‌شود داروی ایرانی از گچ ساخته شده و بیماران حاضرند که داروی قاچاقی که معلوم نیست با چه شرایطی به کشور حمل و نگهداری شده است را به چندین برابر قیمت خریداری کنند اما داروی تولید داخل را نخرند. یادمان باشد که ۹۶ درصد اقلام مصرفی دارویی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود.

سال گذشته شرکت تولیدکننده یک قلم دارو با عنوان «بیزاکودیل» به دنبال افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت بود و چنین مجوزی  برای این شرکت صادر نشد و شرکت مذکور نیز نتوانست دارو را تولید کند و در نهایت ناگزیر شدیم این دارو را با ۱۰ برابر قیمت تولید داخل وارد کنیم. بنابراین یک جایی قیمت دارو باید منطقی شود.

درخواست منطقی شدن قیمت دارو، به دلیل ایجاد رونق در تولید دارو مطرح نمی‌شود؛ چرا که اکنون مساله زنده ماندن صنعت دارو مطرح است و خواهش می‌کنم به این مساله توجه کرده و به آن فکر کنید. اکنون ۷۵ درصد نسخ دارویی قیمتی بین ۲ تا ۴ هزار تومان دارد و در این شرایط تورمی افزایش قیمت دارو تغییری در سبد خانوار ایجاد نمی‌کند، اما زمین خوردن صنعت مشکلات بسیار بزرگتری را ایجاد می‌کند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مایه فساد و اتهام به فساد است و بیچارگی پروسه دریافت آن، ما را از تمام کار و زندگی‌مان انداخته است. در همین حال این ارز فقط ۳۰ درصد نهاده‌های تولید را تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد دیگر با نرخ تورم افزایش یافته است.

حال پرسش من این است که شرکت‌های دارویی که پیش از تغییرات قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم با کمترین حاشیه سود، تولید می‌کردند، اکنون با افزایش نرخ تورم و بدون منطقی کردن قیمت دارو، چگونه می‌توانند به تولید ادامه دهند؟

من از شما خواهش می‌کنم که حتما درباره صنعت دارو و شکستن تابوی افزایش قیمت داروی ایرانی فکری کنید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 22344
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا