بیشترین درآمد دولت در بودجه ۹۹ از کدام بخش‌هاست؟

جهان صنعت نیوز: میزان درآمدهای نفتی در بودجه امسال ۱۰۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. اما دولت ۶۸ هزار میلیارد تومان تنها از دو محل درآمدهای مالیاتی و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول افزایش درآمد در نظر گرفته است. در هر کدام از بخش‌های دیگر درآمدی نیز افزایش اتفاق افتاده است تا ضمن جبران کاهش منابع حاصل از فروش نفت، وابستگی بودجه به نفت به میزان قابل توجهی کم شود.


۴۸.۲ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی

منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی در کل درآمدهای دولت به میزان ۴۸ هزار و ۲۹۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در بودجه سال ۹۸، سهم این درآمدها ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود. بنابراین میزان درآمدهای نفتی در بودجه امسال حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی

سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده، بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌ که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم مصوب امسال است.

در بودجه ۹۸، سهم درآمدهای مالیاتی حدود ۱۷۲ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که طی ۸ ماه نخست امسال، حدود ۸۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد.  

۴۹.۵ هزار میلیارد تومان، درآمد حاصل از فروش و واگذاری اموال

دولت برای سال آینده، ۴۹ هزار و ۵۴۵ میلیارد و ۸۹۹ میلیون تومان درآمد از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول پیش‌بینی کرده است. این رقم حدود هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان بیشتر از درآمدهای نفتی بودجه است.

در بودجه سال ۹۸ منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول تنها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. بنابراین در بودجه امسال، دولت درآمد خود از واگذاری اموالش را بیش از ۴۵ هزار تومان افزایش داده است.

فروش ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی، فروش و واگذاری اراضی، فروش ماشین‌آلات و تجهیزات دستگاه‌ها، فروش پادگان‌ها به شهرداری، فروش خانه‌های سازمانی، فروش زندان‌های قدیمی، فروش دارایی‌های وزارت راه‌وشهرسازی، مولدسازی دارایی‌های دولت و … از جمله اموال منقول و غیرمنقول دولت به حساب می‌آیند.

۳۰ هزار میلیارد تومان، درآمد حاصل از مالکیت دولت

درآمدهای حاصل از مالکیت دولت برای سال ۹۹ با افزایش بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته، ۳۰ هزار و ۵۰۸ میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. این منبع درآمدی در بودجه سال ۹۸، ۲۵ هزار و ۲۶۰میلیارد تومان بود.

دولت همچنین برای سال ۹۹، ۵ هزار و ۶۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد از محل «جرائم و خسارات» پیش‌بینی کرده که بیش از ۶۲۷ میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است.

۱۸هزار و ۶۲۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان نیز «درآمدهای متفرقه» برای دولت پیش‌بینی شده که ۳ هزار میلیارد تومان از سال ۹۸ بیشتر است.

دولت همچنین ۱۱ هزار و ۲۷۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان «درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات» برای سال ۹۹ خود پیش‌بینی کرده که ۱۵۰۰ میلیارد تومان بیش از سال گذشته است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 68516
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا