بلوا و شورش بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: ذبیح‌الله خدائیان رییس سازمان اسناد و املاک کشور نیز دلش به حال شهروندانی که اصل سرمایه‌شان را بر اثر فرو رفتن بورس در دره نابودی از دست داده‌اند سوخته و یک خبرگزاری به نقل از او نوشته است: «ساماندهی بورس وظیفه اصلی دولت و متولیان بازار سرمایه محسوب می‌شود و ما در کنار آنها هستیم و این حضور جنبه حمایتی دارد و تاکنون از هیچ حمایتی نیز دریغ نکرده‌ایم.

امیدواریم هر چه زودتر این وضعیت بهبود یابد.»  دیروز علاوه  بر این مدیر که حوزه وظایف سازمانی‌اش کمترین تناسب مستقیم با بازار سهام را دارد‌‌، رییس مجلس‌، نایب رییس او، رییس دولت و سخنگوی او و نیز ده‌ها کارشناس و نماینده مجلس و سیاستمدار نیز در رسانه‌های گوناگون درباره اینکه چرا ارزش سهام شرکت‌های عرضه شده در بورس روند کاهنده دارد، صحبت کردند.

دلسوزی برای سهامداران خرده‌پا که اصل سرمایه خود را نیز از دست داده‌اند و نیز مقصر دانستن دولت به ویژه رییس‌جمهور و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد او بیشتر از هر موضوع دیگری در بلوای بورس به چشم می‌آید در حالی که اخبار متناقضی از استعفای رییس سازمان بورس نیز منتشر شد و وزیر اقتصاد نیز باید خود را احتمالا برای استیضاح آماده کند.

بودن یا نبودن آمار و اطلاعات دقیق از سهامداران خرده‌پایی که گفته می‌شود اصل سرمایه خود را از دست داده‌اند، یکی از مسائلی است که باید برای روشن شدن رخدادهای احتمالی بعدی طرح شود. یک تحلیلگر اقتصاد سیاسی در روزنامه جوان با استناد به تغییرات کدهای سهامداری در ماه‌های تازه‌سپری‌شده به این نتیجه رسیده است که دو تا سه میلیون سهامدار حقیقی خرده‌پا در بازار سهام پرآشوب اصل سرمایه خود را نیز از دست داده‌اند. در صورتی که به رقم دو میلیون نفر نیز بسنده کرده و این شمار آسیب‌دیده را یک واقعیت فرض کنیم شورش و بلوا می‌تواند رخ دهد. 

به نظر می‌رسد قبل از اینکه احتمال بلوا و آشوب در بورس افزایش یابد همانند همه کشورهای دیگر بالاترین مقام اجرایی که به طور مستقیم مسوولیت قانونی دارد باید استعفا دهد و راه‌های نادرست رفته شده و متغیرهای اثرگذار بر بازار برگشت داده شده و اصلاح شوند. علاوه بر این باید با سهامداران شفاف‌تر سخن گفت و تغییرات آینده را نیز بازگو کرد.

به طور مثال این مهم است که کسی به رییس‌جمهور بگوید آقای رییس دولت کسی به شما مشورت نداد اگر با بازی‌های روانی بخواهی نرخ دلار را کاهش دهی، پیامدهایش از جای دیگر مثلا از همین بازار سهام بیرون می‌زند. روزی که اقتصاددانان به دژپسند هشدار می‌دادند این سرمستی در بازار سهام اگر مهار نشود و اگر با گام‌های سنجیده پیشرفت نکند پس از رسیدن به نقطه اوج توهم‌آلود برمی‌گردد و آوار می‌شود. او و دیگر همراهانش از جمله رییس دولت نیز با تکبر و غرور به منتقدان بی‌اعتنایی کردند. از این پس نیز باید راه درست را رفت و راه درست این است که دنبال راه‌های شگفت‌انگیز و جاسازی‌های مالی و نیز دستکاری احتمالی و فشار بر نهادهای بانکی و حقیقی نرویم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 166544
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا