بخشی‌نگری در بودجه از مشکلات اقتصاد کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: محمد حسینی  با اشاره به اعتراضات پس از اصلاح قیمت سوخت در کشور گفت: وقتی بحرانی در حوزه اقتصادی کشور ایجاد می شود و سطح معیشت مردم به نوعی کاهش پیدا می‌کند، برای جراحی اقتصاد و برون رفت از این بحران اولین کار اعتمادسازی بین ساختارهای سازمانی دستگاه‌های اجرایی و مردم است.

محمد حسینی  درباره راهکارهای برون رفت از مشکلات و تنگناهای اقتصادی اظهارداشت: اولین اقدامی که باید انجام دهیم این هست که قوانینی که مختص برون رفت از مشکلات اقتصادی است را اصلاح کنیم. علاوه بر این ضمن اصلاح و روان‌سازی قوانین و مقررات، بایستی یک هم پوشانی بین دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمت بیشتر و ایجاد رشد اقتصادی در حوزه تولید و اشتغال ایجاد شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با تاکید بر اهمیت شفافیت و نقش‌آن در ارتقای سرمایه اجتماعی گفت: اگر چنانچه بخواهیم در شرایط دشوار اقتصادی هرگونه ایجاد هزینه برای مردم داشته باشیم، بایستی این اقدام را در یک شرایط شفاف و معطوف به اعتمادسازی میان مردم و نظام انجام دهیم.

محمد حسینی افزود: وقتی کارخانه ای به بحران می خورد، اگر مدیران کارخانه بتوانند شرایط بحرانی را به درستی برای کارگران کنند، آنها حتی حاضر خواهند بود با حقوق حداقلی سر کنند تا کارخانه بتواند از شرایط سخت گذر کند و در آینده کارآمدی داشته باشد.
حسینی اضافه کرد: اگر بخواهیم در راستای اقتصاد مقاومتی، تدابیری در حوزه اقتصادی برای برون رفت از مشکلات داشته باشیم، راهکار این است که شفافیت و سالم‌سازی را به گونه‌ای عملیاتی کنیم که اعتماد جامعه جلب شود.

وی بخشی‌نگری در بودجه و عدم تمرکز در نظام تصمیم گیری را از مشکلات پیش روی اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: امروز برای نجات کشور باید فکر بکنیم نه برای یک منطقه یا یک استان. متاسفانه نگاه بودجه ریزی ما،  بیشتر بخشی‌نگر است.

محمد حسینی  یادآورشد: اگر پروانه مجوزی در افغانستان دو روزه صادر می شود، در ایران ۸۰ روز به طول می‌کشد و این نشان دهنده حجیم بودن دولت است که هزینه‌های زیادی را بر کشور بار می‌کند.

برای اجرای قوانین مصوب باید الزامات جدی گذاشت

نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به عدم اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما قانون وضع کرده ایم، الزام هم گذاشته ایم، اما باز در اجرای قانون مسئول متولی آن اعلام می کند که ما در حال دستورالعمل نوشتن هستیم، در حال جلسه گذاشتن هستیم! برای جلوگیری از تکرار این وضعیت باید به نوعی بخش‌های مربوط به عواقب عدم اجرای آن را با الزامات بیشتری بنویسیم و عدم اجرای قانون هزینه‌بر باشد .

وی با بیان اینکه باید یک پایبندی به مقررات در همه سطوح سازمانی صورت بگیرد، گفت: وقتی ما که خودمان قانون‌گذار هستیم، از قوانین پیروی نکنیم، نباید از مردم عادی انتظاری داشته باشیم.

عضو فراکسیون ولایی مجلس افزود: مشکل دیگر ما این‌ است که از تنها در صورتی که فردی کاری انجام دهد، به عیوب او می پردازیم، در حالی که هیچ کس مدیرانی که با کار نکردن مردم را معطل می کنند، مواخذه نمی‌کند.

حسینی نظارت مجلس در این امر را مهم دانست و گفت: قوه قضائیه موظف به ورود در مواردی است که جرمی رخ داده و نظارت بر چنین مواردی کار مجلس است.  
حسینی گفت: وقتی مجلس از جایگاه اصلی خودش خارج می شود، وقتی نماینده فقط به دنبال پروژه و اشتغال مردم شهر خودش است، مشخص است که از وظیفه نظارتی خود باز می‌ماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مردم هم فکر می کنند اگر نماینده ای در کار اجرایی دخالت نکند آن کار راه نمی‌افتد،اظهارداشت: اینها به خاطر ساختارهای اداری غلط کشور است که به راحتی هم درست نمی شود.
 نماینده مردم تفرش در مجلس در پایان گفت: من امروز کل هزینه های مجلس را بررسی کرده‌ام در که راستای شفاف سازی و بهبود عملکرد مجلس بسیار مهم است، اما نمایندگان می‌گویند این به چه درد حوزه انتخاباتی ما می‌خورد!؟

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 73240
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا