با محاصره طالبان توسط نیروهای جبهه مقاومت نبرد وارد مرحله سرنوشت‌سازی شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   دروازه پنجشیر به نام «راه تنگ» در قالب یک تاکتیک شاهد انفجار بود که راه وسایل نقلیه و خودروهای زرهی طالبان مسدود شده است. نزدیک به ۷۰۰ نفر از آنها هم به دره فرعی پریان گریختند و در آنجا کشته یا اسیر شدند.

به گفته فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر، در منطقه دشت ریوت به خاطر انفجار کوه در پشت سر نیروهای طالبان، آنها محاصره شده‌اند و از وسایل و تجهیزاتشان جدا مانده‌اند. او می‌گوید گذرگاه خاواک نیز توسط نیروهای جبهه مقاومت بسته شده و هزاران تن از نیروی طالبان در منطقه پریان به محاصره درآمده‌اند.

به گفته محمدحسین جعفریان خبرنگار، مستندساز و کارشناس ارشد مسائل افغانستان، طالبان با تعداد زیادی با یک ستون چند هزار نفری وارد دره شدند، به پیشروی ادامه دادند و نزدیک ظهر به بخش روخه و بخش بازارک که مرکز استان پنجشیر است رسیدند و ساختمان استانداری را تصرف کردند.

نیرو‌های مقاومت پنجشیر پس از اینکه مطمئن شدند نیرو‌های طالبان به صورت کامل و با تمام تجهیزات از جمله تانک، زره‌پوش، بمب‌افکن و سایر تجهیزات سبک و سنگین وارد دره شده‌اند، توسط نیرو‌های باقیمانده گلحیدرخان در دهانه دره، ورودی و پل آن را منفجر کردند. با این‌کار انبوهی از سنگ و صخره آوار شد و ورودی دره را بست و خیل چندهزار نفری طالبان پشت مسیر مسدودشده ماندند و دیگر توان عقب‌نشینی نداشتند و با این اتفاق همه نیرو‌های طالبان درون دره گرفتار شدند. عده‌ای هم از سمت انابه وارد شده بودند که به این نیرو‌های واردشده از مسیر اصلی پیوستند و مجموع آنان به هشت هزار نفر رسید، در حالی که نیرو‌های مقاومت پنجشیر نصف این تعداد هستند.

طالبان برای این جنگ، تمام قوای خارجی خود و زبده‌ترین و حرفه‌ای‌ترین آنها را که با طالبان همکاری می‌کردند، به میدان فرستاده است که شامل ازبک‌هایی هستند که نقشه حمله به فرودگاه کراچی را اجرا کردند یعنی نیرو‌های حرکت اسلامی ازبکستان، پاکستانی‌هایی که از جنوب به آنها اضافه شدند از جمله نیرو‌های داعش و عرب‌هایی که از سوریه و لیبی و کشور‌های مختلف عربی به آنها پیوسته‌اند. این نیرو‌ها بین طالبان به «قطعه سرخ» معروف هستند که تجربه نبرد در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور و نیز تجربه جنگ‌های سخت را دارند.

تا غروب شنبه اطلاعات کسب‌شده از پنجشیر حکایت از آن دارد که نزدیک به هزار نفر از نیرو‌های طالبان کشته و بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر اسیر شده‌اند و تعداد اسیران به قدری است که نیرو‌های مقاومت در مدیریت اسرا دچار مشکل شده‌اند و نمی‌دانند با آنها چه کنند.

نیروهای ضدطالبان که شامل نیروهای سابق امنیتی افغان و شبه‌نظامیان محلی می‌شوند به رهبری احمد مسعود فرزند احمدشاه مسعود فعالیت می‌کنند. احمدشاه مسعود که در میان مجاهدین افغانستان به «صاحب آمر» معروف بود، در دهه ۱۹۸۰ با نیروهای شوروی جنگیده و پس از آن نیز در دهه ۱۹۹۰ با طالبان مبارزه کرده بود.

جبهه مقاومت پیش‌تر اعلام کرد اگر طالبان به وعده‌های خود درباره تشکیل یک دولت فراگیر شامل همه گروه‌ها و جریان‌ها متعهد نباشد در برابر آن مقاومت می‌کند و در صورت تلاش برای تسخیر پنجشیر با آنها می‌جنگد. نیروهای طالبان روز پنجشنبه و در آستانه اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان به پنجشیر حمله کردند و مدعی شدند به نیروهای مقاومت تلفات سنگینی وارد آورده و بخشی از منطقه را تسخیر کرده‌اند.

در همین حال در روزهای گذشته زنان افغانستان در چند شهر، از جمله هرات و کابل در اعتراض به سیاست‌ها و برنامه‌های طالبان به تجمع و راهپیمایی پرداخته‌اند که دومین حرکت اعتراضی زنان افغان در کابل روز شنبه با هجوم نیروهای طالبان روبه‌رو شد.

بنابر گزارش‌ها، طالبان که قصد داشتند با آغاز این هفته دولت جدید افغانستان را معرفی کنند این کار را به روزهای آینده موکول کرده‌اند. شبکه الجزیره به نقل از ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که این گروه درصدد تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه اقشار جامعه است. او وعده داده دولت آینده در برابر همه مسوول خواهد بود و امنیت را برقرار خواهد کرد.

شرط طالبان برای جبهه مقاومت

از طرفی سخنگوی طالبان درباره آغاز جنگ در پنجشیر گفت: طالبان پیش از این اعلام کرد که به شرط پایان جنگ در این ولایت با این منطقه و مبارزان آنها مانند دیگر مردم افغانستان رفتار خواهد کرد؛ موضوعی که از سوی احمد مسعود رد شد.

قاری یوسف احمدی سخنگوی ارشد طالبان در مصاحبه‌ای با اشاره به وضعیت دره پنجشیر گفت: در مذاکرات به احمد مسعود همانند آنچه برای سایر ولایت‌ها در نظر گرفته شده بود، پیشنهاداتی ارائه شده، اما وی به این دلیل که موقعیت ویژه‌ای برای پنجشیر در نظر گرفته نشده، آن را رد کرد.

پیش از این، احمد مسعود گفته بود که طالبان پیشنهاد اختصاص دو کرسی به جبهه پنجشیر در دولت را داده و او حتی در مورد این پیشنهاد فکری نکرده است. سخنگوی طالبان در ادامه تاکید کرد: طالبان به شرط پایان جنگ با مبارزان در پنجشیر با این منطقه و مبارزان آنها مانند دیگر مردم افغانستان رفتار خواهد کرد.

یوسف‌احمدی در مورد سرنوشت پنجشیر گفت: به شرط آنکه مبارزان جبهه ملی مقاومت از جنگ دست بکشند طالبان با این منطقه و مبارزان مانند دیگر مردم سراسر افغانستان رفتار خواهد کرد. درگیری‌ها بین طالبان افغانستان و نیروهای مبارز در دره پنجشیر ادامه دارد و نیروهای مقاومت ملی از پذیرش بازگشت طالبان به قدرت خودداری می‌کنند.

هشدار درباره جنگ داخلی در افغانستان

این در حالی است که رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا که به آلمان سفر کرده است، گفت جنگ داخلی در افغانستان پس از خروج نظامیان ایالات متحده محتمل است و ممکن است به بازآفرینی القاعده منجر شود.

ژنرال مارک میلی با اشاره به فعالیت‌های وزارت امنیت داخلی آمریکا، اف.بی.آی، وزارت خارجه آمریکا و دیگر نهادها گفت: پس از ورود افراد اسامی آنها ثبت می‌شود و بررسی بیومتریک شامل اثر انگشت و تشخیص چهره و چشم است و همچنین یک تصویر کامل از چهره گرفته می‌شود.

این ژنرال آمریکایی برای تشکر از نیروهای فرماندهی آمریکا در اروپا به آلمان سفر کرد که در راستای استقرار موقت پناهجویان افغان تلاش می‌کنند و گفت این پایگاه اکنون بررسی حدود ۳۰ هزار تن را انجام داده است. میلی گفت با چنین تدابیری برای تایید ورود افراد به آمریکا مشکلی ندارد.

از این ژنرال آمریکایی پرسیده شد که آیا بعد از تکمیل برنامه خروج از افغانستان، ایالات متحده امن‌تر خواهد بود یا خیر. او گفت پاسخ دادن به این سوال هنوز زود است. میلی گفت: برآورد نظامی من این است که شرایط فعالی هست که احتمالا به یک جنگ داخلی منجر شود. نمی‌دانم آیا طالبان می‌تواند قدرتش را تحکیم و حکمرانی کند یا نه. ممکن است سازمان‌های تروریستی از بی‌نظمی در افغانستان به عنوان فرصتی برای رسیدن به دستاوردهایی استفاده کنند.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به فاکس‌نیوز گفت: فکر می‌کنم حداقل احتمال زیادی برای یک جنگ داخلی گسترده‌تر وجود دارد و این به نوبه خود منجر به شرایطی می‌شود که در واقع می‌تواند منجر به بازسازی القاعده یا رشد داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی بی‌شمار شود. شما می‌توانید در ۱۲، ۲۴ یا ۳۶ ماه آینده شاهد تجدید حیات تروریسم در آن منطقه باشید و قصد داریم آن را زیر نظر بگیریم.

این ژنرال آمریکایی گفت، گردآوری اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در این منطقه اکنون که آمریکا هیچگونه حضور رسمی در داخل افغانستان ندارد، سخت‌تر خواهد شد. مارک میلی گفت: ما مجبور خواهیم شد تا دوباره شبکه‌های اطلاعاتی انسانی و غیره را ایجاد کنیم و بعد با نمایان شدن فرصت‌ها، مجبور خواهیم شد اگر تهدیدی علیه ایالات متحده وجود داشت به رشته عملیاتی ادامه دهیم.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا گفته است واشنگتن به مبارزه با تروریسم از طریق اتکا به حملات هوایی به جای عملیات‌های زمینی ادامه خواهد داد. ژنرال میلی هم به فاکس‌نیوز گفته انجام این کار ممکن است ولی ما باید در کل این منطقه سطح بسیار بالایی از شاخص‌ها و هشدارها و عناصر اطلاعاتی را برای شناسایی و واکاوی داشته باشیم.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 213739
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا