باید قواعد بازی در نظام بین‌الملل را رعایت کنیم

داریوش قنبری * بحث  FATF و لوایح مربوط به آن‌که همچنان در کشور معطل مانده و در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب نرسیده‌اند، به هیچ عنوان مربوط به بحث خرید واکسن نبوده که برخی دنبال بهانه‌جویی درباره آن هستند. این لوایح چهارگانه مربوط به مراودات مالی کشور با دنیای خارج است.


شاید درباره یک موضوع خاص مثل خرید واکسن کرونا تاثیری نداشته باشد و مثلا به خاطر مساله انسان‌دوستانه یک نهاد خیریه بین‌المللی این واکسن را برای ما تهیه کند و مشکل حل شود. پس در اصرار برای پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی، موضوع خرید واکسن کرونا مطرح نیست ولی با اتفاقی که در آمریکا با رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن افتاده و بحث بازگشت به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها قوت گرفته است، امکان گشایش اقتصادی در کشور ایجاد شده و این احتمال وجود دارد که بتوانیم روابط تجاری با دنیای خارج را از سر بگیریم.

بنابراین امکان داشتن روابط تجاری و اقتصادی با دنیای خارج، مستلزم پذیرش لوایح چهارگانه  FATF  در ایران است و نقل و انتقال پول به کشور و بالعکس از کشور به خارج از آن، نیازمند سازوکار پذیرش چارچوب‌هایی است که در  FATF  تعیین شده است یعنی حتی اگر تحریم‌های ایران توسط دولت بایدن هم برداشته شوند، برای تجارت آزاد با دنیا دچار مشکلاتی هستیم که باز ربطی به تحریم‌های آمریکا ندارد و باید این موضوعات را که مبتنی بر پذیرش  FATF  است، یک بار برای همیشه حل کنیم.

ما در حال حاضر پول‌هایی نزد کشورهایی داریم که کشور دوست محسوب می‌شوند ولی به دلیل مشکل نقل و انتقال پولی و بانکی و نپذیرفتن حضور در این کنوانسیون‌های بین‌المللی نمی‌توانند پول‌های ما را پرداخت کنند. پس بعد از رفع تحریم‌های آمریکا، بزرگ‌ترین مانع سر راه ما عدم حضور در  FATF ‌و نپذیرفتن شرایط گروه اقدام ویژه مالی و لوایح مربوط به آن است. ما در لیست سیاه این گروه ویژه اقدام مالی قرار داریم و برای خروج از این لیست سیاه باید این لوایح را تصویب کنیم.

دلیل موافقت رهبر انقلاب با درخواست رییس‌جمهوری برای مهلت دوباره بررسی لوایح باقی‌مانده  CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم همین بوده است و ربطی به خرید واکسن کرونا نداشته و ندارد و بهتر است دوستان به جای سیاه‌نمایی و دادن آدرس غلط، واقعیت‌ها را بپذیرند.

آنچه مسلم است، اینکه تحولات اقتصادی و تجاری ما مستلزم پذیرش شرایط  FATF است. به هر حال زمانی که بحث این لوایح در مجلس ایران مطرح بود، کرونایی وجود نداشت که بحث تهیه واکسن آن مطرح باشد. بحث FATF و مسائل آن را باید فراتر از کرونا در نظر بگیریم. هر چند خرید واکسن هم در حال حاضر موضوع مهمی است و برای تهیه دارو و واکسن نیازمند انتقال پول هستیم.

پس از منظر داشتن روابط تجاری مناسب با دنیا و به عنوان یک عضو جامعه بین‌الملل باید شرایط و ضوابط بین‌المللی   FATF را بپذیریم. ضوابطی که در این کارگروه ویژه اعلام شده، ضوابط عام و الزامی است که همه کشورها به‌جز دو کشور دیگر و ایران آن را نپذیرفته‌اند. ما هم نمی‌توانیم آن ضوابط را نپذیریم و نیاز است به این کارگروه بپیوندیم. به هر حال به عنوان عضوی از جامعه بین‌الملل باید قواعد بازی در نظام بین‌الملل را رعایت کنیم تا بتوانیم به عنوان یک بازیگر به حقوق و تکالیف‌مان عمل کنیم.

* نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 161600
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا