بانک مرکزی مجوزی برای ارتقای «موسسه اعتباری ملل» صادر نکرده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با انتشار برخی اخبار در رسانه‌ها مبنی بر موافقت بانک مرکزی با ارتقاء مؤسسه اعتباری غیربانکی ملل به بانک، بانک مرکزی اعلام کرد که تاکنون مجوزی را مبنی بر ارتقاء مؤسسه اعتباری غیربانکی ملل به بانک صادر نکرده است.


همچنین بانک مرکزی در ادامه اعلام کرد که به موجب قوانین و مقررات، صدور مجوز بانک مستلزم سیر تشریفات قانونی مربوطه است که در مورد مؤسسه اعتباری غیربانکی ملل، تشریفات لازم طی نشده است.

براساس اطلاعیه بانک مرکزی، در جلسه دهم مهرماه امسال هیأت عامل بانک مرکزی، با رسیدگی به درخواست مؤسسه اعتباری ملل، منوط به تعهد هیأت مدیره مؤسسه مذکور به انجام اصلاحات ساختاری ناظر بر مواردی همچون افزایش سرمایه، فروش اموال مازاد، عدم هرگونه سرمایه‌گذاری جدید، انطباق با شاخص‌ها و حدود نظارتی و رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه موافقت کرد. براین اساس مصوبه مذکور هیچگونه تعهدی برای بانک مرکزی مبنی بر صدور مجوز بانک برای مؤسسه اعتباری غیربانکی ملل ایجـاد نخواهد کرد. 

در این اطلاعیه تاکید شده بانک مرکزی در اجرای طرح اصلاح نظام بانکی، مجموعه تدابیر و اقدامات اصلاحی را برای هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، مبتنی بر شرایط و اقتضائات، در نظر دارد که به تدریج، پس از هماهنگی‌های لازم اجرا می‌کند و اطلاع‌رسانی لازم نیز انجام می‌شود. 

بانک مرکزی ۲۹ تیرماه امسال موافقت خود را با ارتقاء موسسه اعتباری ملل به بانک ملل، منوط به تعهد هیات مدیره موسسه در خصوص اقدامات اعلام شده ظرف مدت ۶ ماه اعلام کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی، موسسه ملل در مدت ۶ ماه باید سرمایه خود را به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی افزایش دهد و از محل آورده سپرده‌گذاران، سرمایه خود را به میزان ۲ هزار میلیارد تومان برساند و نسبت کفایت سرمایه را بهبود ببخشد. با انجام این شروط موسسه اعتباری ملل رسما به بانک ملل تبدیل خواهد شد.

مؤسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۶۶ با نام صندوق قرض الحسنه عسکریه فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ با شکل گرفتن وزارت تعاون به عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت خود را از وزارت تعاون اخذ کرد و پس از آن حوزه عملیات خود را به سراسر کشور گسترش داد و همزمان پیگیری های لازم را جهت اخذ مجوز فعالیت تحت عنوان مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 227158
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا