بازگشت سرمایه‌ها به بورس با متعادل شدن معاملات سهام

به گزارش جهان صنعت نیوز:   “امیرعلی امیرباقری” امروز (یکشنبه)به ایجاد ثبات و تعادل در معاملات بازار سهام اشاره کرد و افزود: از  هفته گذشته زمینه ایجاد ثبات در معاملات بازار سهام فراهم شد و شاهد بازگشت روند صعودی در پاره‌ای از صنایع و سهام شرکت های حاضر در بازار بودیم.


وی اظهار داشت: با توجه به ایجاد ثبات نسبی در شاخص بورس و به تعادل رسیدن تعداد زیادی از سهام حاضر در بازار، پیش بینی می شود که در کوتاه مدت و میان مدت همچنان شاهد وجود روند باثبات در معاملات بازار سهام باشیم.

امیرباقری با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات در معاملات بازار سهام نیازمند چند نکته است که باید به طور حتم برای بهبود روند معاملات بورس مدنظر فعالان حاضر در بازار قرار بگیرند، گفت: یکی از مهمترین نکات مدنظر برای ایجاد ثبات در بازار این است که سهامداران نباید در انتظار رشد شدید همه بازار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند صعودی پرشتاب بازار عمدتا بر پایه رشد همه شرکت ها انجام می شود، گفت: این موضوع در تضاد با کارایی تخصیصی بازار است، در حالی که رشد میان مدت و کوتاه مدت شاخص بورس از مجرای تفکیک سهام و صنایع از یکدیگر و رشد سهام برتر در بازار صورت می گیرد.

وی چنین اتفاقی را به نفع کلیت بازار اعلام کرد و گفت: با این اتفاق یک گروه از سهام، حرکت صعودی خود را آغاز می کنند و در نهایت در نقاط مقاومت به تعادل می رسند، این موضوع تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس است و در میان مدت  برای شاخص بورس و اصلاح زیرساخت بازار سرمایه امری معقول تلقی خواهد شد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری صحبت از ایجاد ثبات در  بازار سرمایه به میان آمد، همچنین در مناظرات انتخاباتی بحث راه های بهبود معاملات بازار سرمایه و رشد و نزول سنگین آن مورد بحث قرار گرفت که این موضوع نشان داد بازار سرمایه در ذهن حکمرانان اقتصادی دستخوش تغییر و تحول شده است و می توان آن را به عنوان نقطه ای مثبت در فعالیت اقتصادی کشور تلقی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همین امر می تواند به تغییر جایگاه بازار سرمایه که همیشه به عنوان بازاری برای سرمایه گذاری های کوچک مردم بود، کمک کند تا به جایگاهی مطلوب در کشور دست یابد.

وی  با بیان اینکه جایگاه مطلوب بازار سرمایه در زمینه تامین مالی است که از مجرای بازار اولیه صورت می گیرد، افزود: عمدتا نقش بازار اولیه در سایه بازار بانکی مغفول مانده است که تصور می شود به مرور زمان و با ثباتی که در کلیت فضای اقتصاد کشور حاکم می شود جایگاه بازار اولیه بهبود پیدا کند و نیز به دلیل تامین مالی از مجرای این بازار قابلیت مقایسه با بازار پول فراهم شود.

امیرباقری تامین نقدینگی را رسالت اصلی بازار سرمایه مطرح کرد و گفت: زمانی که بازار سرمایه به عنوان یک فضای شفاف و قانونی برای سرمایه گذاری شناخته شود، به مرور زمان توجه طیف وسیعی از سرمایه گذاران با وجود تنوع ابزارهای مالی به این بازار جلب می شود که این امر منجر به ارتقای معاملات بازار سرمایه خواهد شد.

امیرباقری افزود: بازار سرمایه باید ابزار مختلفی را در اختیار طیف وسیعی از سرمایه گذاران قرار دهد تا از این طریق شاهد بازگشت سرمایه ها و افزایش سرمایه گذاری ها در این بازار باشیم.

وی روند معاملات بورس را مورد پیش بینی قرار داد و افزود: براساس بررسی های انجام شده به نظر می رسد روند معاملات بازار سرمایه در کوتاه مدت و میان مدت با روندی معقول و منطقی ادامه یابد.

امیرباقری با تاکید بر اینکه رشد فعلی بازار سهام را باید از روند صعودی این بازار در ابتدای سال ٩٩ جدا کرد، گفت: رشد هیجانی سال گذشته بازار بر مبنای چشم انداز سنگین تورمی صورت گرفت در حالی که رشد فعلی بازار در بستر ثبات و واقعی شدن قیمت ها و با توجه به پارامترهای حال و آتی اقتصادی رخ خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه به تغییر قیمت های جهانی اشاره و بیان کرد: شاخص دلار در بعد جهانی در ارقام فعلی تثبیت شده است و قیمت کامودیتی ها با تغییر چندانی مواجه نشده است؛ بنابراین همچنان عوامل داخلی مانند تورم انتظاری، نرخ بازده مورد انتظار و نرخ ارز از جمله مسایل اثرگذار بر معاملات بازار سرمایه است.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (شنبه، ۱۶ مرداد ماه) یک هزار و ۷۱۸ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد رسید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 208050
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا