بازار چین فرصتی برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی

وبینار «همکاری‌های تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۰ و چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۲۱ » از سوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین برگزار شد.

«محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین  در این نشست افزود: روابط اقتصادی ایران و چین در معرض خطر تحریم‌ها قرار دارد، به همین دلیل بخش عمده‌ای از حجم تجارت ایران و چین محرمانه است.

وی افزود: سال ۲۰۱۶ روابط ایران و چین وارد مرحله جدیدی شده و نقطه عطف آن بهمن سال ۹۷ با سفر رییس مجلس شورای اسلامی وقت بود بگونه ای که با اصرار طرف چینی، کمیسیون مشترک تجاری ایران و چین برگزار شد.

سفیر ایران در چین تصریح کرد: برخلاف شرایطی که به دلیل پاندمی کرونا ایجاد شد، ارتباطات تجاری ایران و چین در حوزه‌های مختلف ادامه دارد و برنامه ۲۵ ساله ایران و چین تا سطح قابل قبولی دنبال شده است.

وی ضمن تشریح کمک‌های پرداختی که از سوی دولت چین از زمان شیوع ویروس کرونا به ایران ارسال شد، تاکید کرد: برخی داروهایی که به ایران ارسال شدند به دلیل محدودیت‌هایی که در دسترسی به آنها وجود داشت، نیازمند اقدم های ویژه‌ای بودند که از سوی سفارت انجام شد.

این دیپلمات ایرانی افزود: اجازه پروازهای خارجی آن زمان داده نمی‌شد و به سختی مجوز پرواز چین به ایران گرفته شد و با این حال با تلاش‌های انجام شده بیش از ۵۰ پرواز به ایران عملیاتی شد.

کشاورززاده با بیان اینکه برخی از مسوولان داخل کشور، اطلاعات دقیقی از چین ندارند، گفت: تغییر و تحولات این کشور در دهه‌های اخیر بسیار با سرعت بوده، بگونه ای که  اکنون، این کشور برنامه چهار ساله توسعه خود را برای ۲۰۲۵ با تمرکز بر بازار مصرف به اجرا درآورده و راهبردهای مناسب برای تحقق آن را موردنظر قرار داده است که افزایش مصرف‌گرایی با تمرکز بر طبقه متوسط از جمله این راهبردهاست.

وی حجم تجارت خارجی چین را چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سال گذشته این کشور در حالی ۱۴۴ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته که از جمله کانون‌های اصلی شیوع ویروس کرونا بود.

سفیر ایران در چین به تشریح حجم روابط تجاری ایران در سال گذشته میلادی پرداخت و تاکید کرد: یکی از نکاتی که باید در توسعه روابط خود با چین به آن توجه شود، مسیر طولانی مذاکره برای توسعه روابط با چین است و باید برای تحقق اهداف مورد نظر، صبر به خرج داد.

وی همچنین بر ضرورت ارایه اطلاعاتی فنی و تخصصی برای توسعه روابط و صادرات محصولات ایرانی به بازار این کشور، تاکید کرد: محصولات لبنی برای صادرات به چین زمینه‌های بسیار خوبی دارد و بسیاری از محصولاتی که در ایران بازار مصرف آنها داغ است، اما در چین بازار مصرف ندارند، به این دلیل که  اصلا نمی‌شناسند؛ اما با ارایه اطلاعات تخصصی می‌توان زمینه صادرات آنها را به راحتی فراهم کرد.

دیپلمات برجسته کشورمان در پکن با اشاره به اینکه با تصور غلط آشنا بودن مردم جهان با محصولات ایرانی، گفت: هیچ تلاشی برای معرفی کالاها به عمل نمی آیدو شکلات، شیرینی، مواد شوینده، لوازم آرایشی از جمله محصولاتی است که در چین می‌تواند بازار مصرفی خود را به راحتی پیدا کند.

وی افزود: همچنین فناوری اطلاعات، تجهیزات دریایی، حمل و نقل دریایی، ماشین آلات، تجهیزات کشاورزی، تجهیزات پزشکی، هوش مصنوعی، ربات‌ها، سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی از جمله صنایع در فهرست هدفگذاری چینی برای توسعه تا ۲۰۲۵ محسوب می شود و از سوی فعالان اقتصادی ایران باید مورد توجه قرار گیرد.

کشاورززاده با اشاره به برنامه چین برای عرضه یوآن دیجیتال، تاکید کرد: این نوع ارز دیجیتال مورد توجه دست‌اندرکاران نظام بانکی ایران قرار گیرد که فرصت بسیار خوبی برای تجارت در سطح خرد محسوب می شود.

وی با بیان اینکه برخلاف همه فشارهای سیاسی موجود روابط ایران و چین همچنان پویا مانده و گفت: نباید با برخی نظرات و دیدگاه‌های غلط این روابط پویا را خدشه‌دار کنیم به ویژه اینکه شرایطی که امروز ایران به دلیل تحریم‌ها روبروست با قبل فرق می‌کند و بسیاری از کشورها از ترس آمریکا، ریسک تجارت با ایران را نمی‌پذیرند.

«مجیدرضا حریری» رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز با بیان اینکه پنجاهمین سالروز روابط ایران و چین و بیستمین سال تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین دو رویداد مهم در سال ۲۰۲۱ است و گفت: امروز در صدر انتقادهای فعالان اقتصادی بروکراسی داخلی و نگاه مسوولان دولتی برای توسعه روابط با چین است و انتظار می رود مسوولان اهمیت روابط ایران و چین را درک و برای توسعه آن تلاش کنند، ضمن اینکه فضای رسانه‌ای منفی شکل گرفته، می‌تواند روابط ایران و چین را تا مرز نابودی بکشاند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 168532
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا