بارش‌های اخیر ورودی به سدها را فقط یک درصد افزایش داد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   قاسم تقی زاده خامسی با بیان اینکه بارندگی‌های سه روز اخیر، تأثیر محدودی در متوسط بارش کل کشور داشتند، گفت: اثر این بارندگی‌ها در ورودی سدهای کشور که حدود ۵۰ درصد آب شرب را تأمین می‌کنند، یک درصد بیشتر نبوده است.


معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود: بارش‌های سه روز گذشته در برخی استان‌ها مثل قم، اصفهان، قزوین، تهران، مرکزی، یزد و کرمان درصد بارندگی را نسبت به متوسط ۵۲ ساله که معیار اصلی در مقایسه بارش است افزایش داد.

وی ادامه داد: در ۴۵ روزی که از سال آبی جدید (ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا انتهای شهریور ۱۴۰۱) می‌گذرد، در استان‌های قم ۲۱۷ درصد، یزد ۱۸۸ درصد، کرمان ۷۱ درصد، اصفهان ۵۳ درصد، البرز ۴۷ درصد، گلستان ۴۷ درصد، گیلان ۳۳ درصد و مازندران ۶ درصد نسبت به متوسط ۵۳ ساله اخیر بارندگی افزایش یافته است.

معاون وزیر نیرو افزود: ۱۵ استان دیگر با اینکه نسبت به متوسط دوره ۵۲ ساله عقب هستند، ولی نسبت به سال آبی پارسال بارش بیشتری داشته‌اند، اما استان‌های ایلام، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، خراسان جنوبی و کرمانشاه هنوز نسبت به سال آبی پارسال از باران کمتری برخوردار شده‌اند.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی کشور حدود ۲۴۰ میلی‌متر است که در ۴۵ روز گذشته ۱۵.۸ میلی‌متر بارندگی داشته است که در مجموع نسبت به متوسط ۵۲ ساله ۷ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۸۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: برای استان‌های کردستان، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، کرمانشاه و بوشهر با اینکه نسبت به متوسط ۵۲ ساله فاصله زیادی دارند، اما نسبت به سال گذشته در همین دوره بارندگی قابل توجه بوده است.

تقی زاده خامسی افزود: اثر این بارندگی‌ها در ورودی سدهای کشور که حدود ۵۰ درصد آب شرب را تأمین می‌کنند، یک درصد بیشتر نبوده است.

میزان بارش‌ها در مهر امسال نسبت به دوره بلندمدت ۵۳ ساله کاهش ۴۲ درصدی داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 227408
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا