ایران در شرایط سخت کنار عراق ایستاده است

بغداد- فریبا پژوه، جهان صنعت نیوز: از انتخابات پارلمان عراق قریب به یک سال می‌گذرد. اکثریت نماینده های این دوره پارلمان عراق اولین تجربه نمایندگی خود را تجربه می‌کنند.


شیرکو میرویس، که به تازگی به ریاست کمیسیون مهم روابط خارجی پارلمان عراق انتخاب شده از نمایندگان تازه وارد به مجلس عراق است. او پیشتر مسوول مرکز اتحادیه میهنی کردستان عراق در شهر خانقین بوده است.

بر طبق قانون نانوشته‌ای، ریاست کمیسیون خارجی مجلس به نماینده های کرد می‌رسد. شیرکو میرویس از فعالین سیاسی نزدیک به جلال طالبانی بنیان‌گذار و رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق است.

او در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» تاکید می‌کند که اقلیم کردستان خود را بخشی از یک عراق واحد می‌داند.

میرویس با اشاره به لزوم گسترش روابط مجلسین ایران و عراق تاکید می کند که عراق  فراموش نمی‌کند که ایران همواره در شرایط سخت در کنار عراق ایستاده است. در ادامه گفت وگوی «جهان صنعت نیوز» را با شیرکو میرویس ملاحضه می فرمایید.


شما به عنوان مسوول راهبردی سیاست خارجی پارلمان عراق، چه برنامه برای ارتباط با مجلس ایران دارید؟

همه ارتباطات ما با مجلس شورای اسلامی در ایران بر اساس منافع  دوکشور است . ایران کشور مهمی در منطقه است و برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است وما فراموش نمی کنیم که ایران همواره در شرایط سخت در کنار عراق ایستاده است و ما از ایران و سایر هم پیمانان خود برای کمک به عراق تشکر می‌کنیم.  با توجه به اهمیت ایران در منطقه ما نیاز داریم که ارتباط خود را از طریق پارلمان و هیات های دوست پارلمانی گسترش دهیم.

در هفته های گذشته سطح تنش ها در منطقه و خلیج فارس افزایش یافته است. گاهی برخی از درگیری احتمالی نظامی در منطقه هم صحبت کرده‌اند. در صورت بروز احتمالی هر نوع تنش در منطقه موضع شما چه خواهد بود؟

 موضع ما کاملا روشن است. تلاش ما این است که هیچ تنشی در منطقه رخ ندهد. ما از بروز هر گونه تنش احتمالی جلوگیری خواهیم کرد و از آن پرهیز می‌کنیم. چرا که عراق در یک تنش منطقه ای بسیار متضررخواهد شد و منافع ملی عراق هم در یک تنش احتمالی به خطر خواهد افتاد.

به همین دلیلی ما با قدرت از هر گونه گفت و گو و مذاکره درمنطقه حمایت می کنیم و امیدواریم که مسایل منطقه و تنش های فعلی در خلیج فارس به صورت مسالمت آمیزی حل و فصل شود.

در حال حاضر، ایران با مشکلات زیادی از جمله تحریم‌های ناعادلانه ایالات متحده مواجه است. عراق چطور می‌تواند در این شرایط دشوار به ایران کمک کند؟

 ما در مجلس تلاش می کنیم که بتوانیم به ایران کمک کنیم ولی عراق در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد که نمی‌تواند کمک اقتصادی زیادی داشته باشد.عراق در طی سال‌های گذشته با جنگ های زیادی درگیر بوده،جنگ با داعش فشار زیادی به عراق و مردم  وارد کرده است.

ما این روزها در تلاش برای بازسازی عراق و اقتصاد کشور هستیم. اما از سوی دیگر ما و از بعد سیاسی فراموش نمی‌کنیم که ایران در شرایط سخت کنار عراق ایستاد. درباره مسایل سیاسی ما راه حل های سیاسی داریم.

ما از هرگونه مذاکره برای حل مشکلات ایران حمایت می‌کنیم. این مساله کاملا روشن است که ثبات در ایران تاثیر مستقیمی بر ثبات درعراق دارد و تحولات هر دو کشور بر دیگری تاثیر گذار است.

نظر شما درباره فعالیت های گروه حشد الشعبی عراق چیست؟

  بسیاری از گروه‌های نظامی در عراق برای دفاع از کشور فداکاری کردند.ما از همه نیروهایی که علیه داعش جنگیدند و فداکاری کردند حمایت می‌کنیم. در این دفاع هم گروهای تحت عنوان حشد الشعبی، ارتش عراق و برخی گروها ی نظامی مستقل دیگر دوش به دوش هم با داعش جنگیدند.

همه این گروها با گرایشات سیاسی و حتی مذاهب مختلف پس از فتوای آیت اله سیستانی برای دفاع از عراق راهی میدان مبارزه شدند. ما هرگز فتوای ایشان را برای مبارزه با داعش فراموش نمی کنیم.

بیشتر بخوانید: 

ورود ۶۵۰ کالای جدید ایرانی به سبد مصرفی مردم عراق

سرمایه‌گذاران عراقی بهترین گزینه برای اقتصاد ایران

عراق مکانیزم مالی تجارت با ایران تشکیل داد

این حرکت هوشمندانه مرجعیت در مبارزه با داعش بسیار حایز اهمیت بود. البته به نظر من که حالا در مرحله ثبات و استقرار هستیم معتقدم که میتوان نیروهای نظامی کشور را بازسازی و نوسازی کرد.

همانطور که چندی پیش عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق از همه نیروهای نظامی خواست تا با یکدیگر همکاری داشته باشند. در این مرحله ما باید ارتش عراق را بازسازی کنیم و نیاز داریم همه نیروهای مسلح در عراق را به صورت مجدد سازماندهی کنیم. در این زمینه مجلس از تصمیم و دستور نخست وزیر عراق حمایت می کند.

 شما به تازگی به عنوان رییس کیسیون سیاست خارجی مجلس انتخاب شدید، برنامه راهبردی شما از برای سیاست خارجی عراق چیست؟

ما دراین کمیسیون، سیاست خارجی عراق را مانیتور می‌کنیم. کمیسیون ما ۲۰ عضو دارد و اعضای کمیسیون از گروه‌ها و احزاب مختلف هستند. تصمیمات ما در کمیسیون خارجی پیشانی تصمیم‌گیری های مجلس است و جهت‌گیری مجلس عراق را در قبال سیاست خارجی نشان می‌دهد.

ما برای آینده برنامه‌هایی داریم. سیاست و امنیت عراق مهمترین  اولویت ما در تبیین سیاست خارجی است. ما بر این مساله تمرکز می‌کنیم که چطور می‌توانیم به وسیله هدایت سیاست خارجی، امنیت را در کشور نهادینه کنیم و عراق را در جامعه جهانی به جایگاه اصلی اش باز گردانیم.

همچنین ما در تلاش هستیم تا سطح روابط خود را با پارلمان های کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران گسترش دهیم.

هنوزسوالات زیادی درباره رابطه عراق و اقلیم کردستان عراق وجود دارد. چندی پیش هم رفراندومی برای استقلال کردستان برقرار شد ولی رای نیاورد. برخی از ناظرین بر این باورند که کردستان عراق تمایلی برای داشتن ارتباط گسترده با بغداد ندارد. با توجه به اینکه شما خود از اکراد شهر خانقیه هستید، چه نظری دارید؟

 پیش ازسال  ۲۰۰۳ و در زمان حکومت صدام، اکراد و اعراب شیعه جزو اقلیت های عراق بودند. ما هیچ ارتباطی با دنیا نداشتیم و تقریبا در یک کمپ زندگی می‌کردیم. ما برای چهل سال در یک جهنم زندگی می‌کردیم.

متاسفانه همه کشورهایی که از حقوق  بشر و دمکراسی سخن می‌گویند و شعار می‌دانند ومیدانستند که در این جهنم چه اتفاقاتی می افتد، کاری برای رهایی این مردم نکردند. بعد از سال ۲۰۰۳ ما وارد مرحله جدیدی شدیم.

در این مرحله شروع به نوشتن قانون اساسی کردیم. در هنگام نوشتن “الدستور” یا قانون اساسی عراق، همه رهبران کرد در بغداد حضور داشتند و در نوشتن قانون اساسی جدید نقش مهمی ایفا کردند. البته این طبیعی است که اکراد و اعراب با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند ولی ما خود را از بغداد و کلیت عراق جدا نمی‌دانیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 42769
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا