ایران تونل استقلال تاجیکستان را تکمیل می‌کند

جهان صنعت نیوز: بهروز مرادی روز دوشنبه افزود: تونل پنج کیلومتری استقلال تاجیکستان سال ۱۳۸۵ توسط مهندسان ایرانی ساخته شده و برخی قسمت‌های آن ناتمام باقی مانده بود که در توافقی که در روزهای اخیر بین دو کشور صورت گرفت مقرر شد ایران نسبت به تکمیل روشنایی‌های این تونل اقدام لازم را به عمل آورد.

تونل استقلال که مرکز تاجیکستان را با شمال آن پیوند می‌دهد، به صرف هزینه ۶۰ میلیون دلاری توسط ایران و در مدت سه سال ساخته شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه اکنون روابط ایران و تاجیکستان نسبت به گذشته بسیار مثبت‌تر شده است ادامه داد: بر اساس تاکید وزیر نیرو مبنی بر توسعه روابط با کشورهای منطقه که هم همزبان، مسلمان و همسایه هستند، این شرکت از یک ماه پیش توسعه روابط با تاجیکستان را در دستور کار قرار داده که ماحصل آن امضای توافق نامه مذکور است.

مرادی به  اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری که پنجشنبه چهاردهم آذرماه در تهران برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این اجلاس نیز مذاکرات سازنده‌ای با وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان انجام  و مقرر شد ایران در پروژه‌های این کشور حضور یابد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: براین اساس قرار است پیمانکاران و مشاوران ایران در مناقصه‌هایی که تاجیکستان در زمینه ساخت و توسعه سد و نیروگاه‌های برق آبی برگزار می کند با استفاده از سابقه شرکت توسعه منابع آب و نیرو شرکت کنند.

مرادی افزود: همچنین مقرر شد اقدام‌های لازم برای صدور خدمات فنی، مهندسی در زمینه نیروگاه‌های برق، آبی و ساخت سد صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: تاجیکستان کشوری پرآب است‌که‌برنامه‌های زیادی برای ساخت و تکمیل سدها و احداث نیروگاه‌های برق آبی دارد و انتظار می‌رود شرکت‌های ایرانی بتوانند سهم مناسبی از این پروژه‌ها را به خود اختصاص دهند.

 

 

اقتصاد کلان
شناسه : 68845
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا