ایران از آمریکا و فرانسه خواستار تجهیزات خواندن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی شد

جهان صنعت نیوز: دستگاه‌های ضبط و ثبت اطلاعات پرواز هواپیمای اوکراینی – مقامات ایرانی گفته‌اند خواستار دریافت تجهیزات خواندن این دستگاه‌ها از فرانسه و آمریکا شده‌اند

سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران دومین گزارش فنی خود در مورد واقعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی را منتشر کرده و در آن گفته است برای خواندن جعبه سیاه هواپیما از آمریکا و فرانسه تجهیزات درخواست کرده است.

در گزارش این سازمان که امروز سه‌شنبه‌ ۱ بهمن (۲۱ ژانویه)، در رسانه‌های خبری منتشر شده، آمده است که هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه روز ۱۸ دیماه فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کیف ترک کرد. این هواپیما ۱۵۷ مسافر و ۹ خدمه داشت.

براساس این گزارش، پس از پرواز، ارتباط بین برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و خلبان برای دقایقی برقرار بود اما پس از ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه این ارتباط قطع شد و تلاش برج مراقبت برای تماس با هواپیما به نتیجه نرسید.

این گزارش گفته است که با وقوف بر سقوط هواپیما، قطعات آن به سرعت از محل جمع‌آوری شد و به محل امن انتقال یافت “تا پس از چینش روی زمین، براساس رویه‌های متعارف برسی سوانح هوایی، تحلیل لازم به دست آید.”

یادآوری می‌شود که اقدام به جمع آوری سریع قطعات هواپیما و پس از آن، صاف کردن محل سقوط با بولدوزر مورد انتقاد برخی منابع قرار گرفته بود. به گفته آنان، در چنین مواردی هرگونه تغییری در محل سقوط هواپیما به استثنای جمع آوری اجساد قربانیان مجاز نیست تا کارشناسان بتوانند حداکثر اطلاعات را در مورد عوامل منجر به سقوط به دست آورند و به همین دلیل، اقدام مقامات ایرانی در آن زمان شبهه برانگیز توصیف شد.‌

ایران اصابت “غیرعمد” موشک ضدهوایی به هواپیمای اوکراینی را پذیرفته‌اند اما هنوز در مورد آن جزئیات بیشتری منتشر نشده است

سازمان هواپیمایی کشوری می‌افزاید “با توجه به اعلام مورخه ۲۱ دیماه مبنی بر پذیرش یکی از نهادهای داخلی در خصوص عملیات دفاع موشکی در زمان پرواز این هواپیما، دسترسی مسئول بررسی سانحه به اطلاعات این نهاد فراهم و مشخص شد که دو موشک مجاورتی از نوع تور ام ۱ از سمت شمال به سمت هواپیما شلیک شده است.” موشک مجاورتی از انواع موشک‌های ضد هواپیماست که در کنار بدنه هواپیمای هدف منفجر می‌شود و ترکش های آن به بدنه هواپیما اصابت می‌‎کند. این موشک باعث انهدام هواپیما در هوا نمی‌شود.

براساس این گزارش، “نحوه تاثیر این موشک‌ها بر وقوع سانحه و همچنین تحلیل این اقدام در دست بررسی است.”

سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه دو دستگاه ثبت و ضبط اطلاعات پرواز، که آسیب دیده، یافت شده است، گفته است که: “بررسی جهت بازسازی و دریافت محتویات دستگاه‌ها با استفاده از توان داخلی کشور با حضور نمایندگان محترم قضایی و متخصصین داخلی انجام پذیرفت و همگی توافق داشتند که این نوع دستگاه‌ها از به‌روزترین دستگاه‌های موجود دنیا بوده و امکانات بازخوانی آن در کشور موجود نیست.”

این گزارش می‌افزاید که: “اگر لوازم و تجهیزات جانبی فراهم شود، با صرف مدت زمانی کوتاه می توان بازسازی و تخلیه اطلاعات را انجام کرد.

براین اساس لیست لوازم مورد نیاز از لابراتوارهای بررسی سوانح کشورهای فرانسه (BEA) و آمریکا (NTSB) و امکان انتقال به کشور استعلام گردید و این کشورها نسبت به انتقال تجهیزات به کشور تاکنون پاسخ مثبتی نداده اند، ولی لیست مورد نیاز را ارائه داده که در اختیار مقام‌ها جهت تلاش به منظور خریداری ارسال گردید.”

گزارش سازمان هواپیمایی کشوری همچنین گفته است که “اطلاعیه اولیه برای کشورهای اوکراین به عنوان کشور محل ثبت و بهره‌بردار هواپیما، ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور سازنده هواپیما و فرانسه به‌عنوان سازنده موتور؛ سوئد، کانادا و افغانستان به عنوان کشورهایی که اتباع آنها در این هواپیما بودند، صادر شده است و کشورهای اوکراین و کانادا ضمن درخواست حضور در فرآیند بررسی سانحه، نسبت به معرفی گروهی برای حضور در فرآیند بررسی سانحه، شناسایی و سایر وظایفی که در این شرایط بر عهده کشور خود می‌باشد، اقدام کردند.”

براساس این گزارش، “در این سانحه نمایندگانی از کشورهای اوکراین، آمریکا، فرانسه، سوئد، انگلستان و کانادا برای دسترسی به اطلاعات بررسی سانحه معرفی شده اند و تاکنون کشور افغانستان نماینده ای معرفی نکرده است.”

در روزهای اخیر، اوکراین، به عنوان کشور مالک هواپیما، و کشور کانادا، که اکثر قربانیان این واقعه دارای شهروندی آن کشور بودند، خواستار ارسال دستگاه های ضبط و ثبت اطلاعات پرواز – جعبه سیاه – به خارج از ایران شده‌اند. به گفته آنان، امکانات فنی دسترسی به اطلاعات پرواز تنها در اختیار دو کشور فرانسه و ایالات متحده قرار دارد.

سه روز پیش، یک مقام ایرانی از آمادگی کشورش برای قرار دادن این دستگاه ها در اختیار اوکراین خبر داده بود اما بعدا گفت که در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 84303
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا