ایرانی‌ها سالیانه ۲ میلیون قیراط سنگ قیمتی مصرف می‌کنند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «خداداد غریب پور» در نشست نهایی کردن سند ملی گوهر سنگ ها و راهبردهای برگرفته از آن که به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور معاونان و مدیران وزارتخانه های صمت و میراث فرهنگی و گردشگری و نیز روسای تشکل های تخصصی برگزار شد، تصریح کرد: ایمیدرو و وزارت صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی، گمرک و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، معافیت از پرداخت حقوق دولتی توسط معدنکاران،‌ اصلاح نظام تعرفه ای و حذف مالیات بر ارزش افزوده را برای رونق بخش های تولیدی و تجاری، تسهیل صادرات و جلوگیری از ورود قاچاق اجرایی می کند.

رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: براساس بازنگری سند نهایی توسعه صنعت گوهر سنگ ها،‌ مشوق های تولیدی،‌ توسعه بازارهای داخلی و صادراتی با استفاده از اصلاح قوانین به طور برجسته ای ارایه شده است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت پس از ارایه نسخه نهایی سند ملی توسعه گوهر سنگ ها برای حاضران، افزود: این سند پس از نهایی شدن، از امسال به اجرا گذاشته می شود.
وی با بیان اینکه نسخه فعلی سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ ها و برنامه ریزی عملیاتی آن حاصل ماه ها برنامه ریزی و برگزاری جلسات مشترک با تمامی ذینفعان این صنعت است، گفت: ساز و کارهایی در این سند ملی تعریف شده که بخش خصوصی میدان دار اصلی، و دولت حامی و تسهیل گر باشد.

به گفته غریب پور، قرار است پروانه های اکتشافی و پروانه های بهره برداری معادن گوهر سنگ ها نیز به بخش خصوصی واگذار شود و طرف دولتی تنها به اصلاح قوانین با هدف ارایه مشوق ها و تسهیل گری طی برنامه ریزی و نظارت بپردازد و همچنین آموزش ها، استانداردها، توسعه زیرساخت های این صنعت و موارد بالادستی را پیاده سازی کند.

غربالگری مطالعات گذشته گوهر سنگ‌ها در ۱۶ استان

وی گفت: ایمیدرو در برنامه اکتشافی خود، غربالگری مطالعات گذشته ۱۶ استان توسط خانه معدن را تحت پیگیری قرار داده و همچنین مطالعه در ۱۵ استان دیگر و فعالیت اکتشافی در محدوده های امیدبخش گوهرسنگ ها را در دست اقدام دارد، به طوری که با صدور پروانه های اکتشاف، بخش خصوصی به فعالیت بپردازد.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: سند توسعه گوهر سنگ ها در دو افق ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ دیده شده و با احتساب مشترکات این دو زمان، ۶ راهبرد دارد.
به گفته وی، ‌اصلاح ساختار کلان، توسعه زیرساخت های کسب و کار و توسعه مدیریت منابع انسانی در هر دو افق مشترک هستند.

برنامه حذف مالیات بر ارزش افزوده و معافیت های بیمه‌ای
غریب پور تصریح کرد: حذف تعرفه واردات سنگ های خام به دلیل استفاده در محصول به عنوان مواد اولیه و همچنین با هدف جلوگیری از قاچاق، مطابق برنامه ریزی پیگیری می شود. وی تصریح کرد: امسال اصلاح نظام تعرفه ای و خود اظهاری مالیاتی پیش بینی شده تا شرایط کسب و کار ۳۵ تا ۴۰درصد تسهیل شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه معافیت های مالیاتی و بیمه ای در برنامه ریزی عملیاتی گوهر سنگ ها دیده شده، اضافه کرد: حذف مالیات بر ارزش افزوده نیز در زنجیره تولید این صنعت پیگیری شده به طوری که شرایط برای ایجاد ارزش افزوده و سپس صادرات آن فراهم شود.

نهادسازی، ایجاد خانه گوهر سنگ‌‍ها

وی با اشاره به بخش دیگری از راهبرد توسعه صنعت گوهر سنگ ها،‌ به نهادسازی در این حوزه اشاره کرد و گفت: ایجاد تشکل «خانه گوهر سنگ ها» و احداث «مرکز ملی ارزیابی و اعتبارسنجی» از جمله اقدامات پیش رو است.

غریب پور تاکید کرد: شورای عالی خانه گوهر سنگ ها با حضور وزارتخانه های صنعت، علوم و تحقیقات، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان ایمیدرو  و اتاق های بازرگانی و اصناف،‌ گمرک و تشکل های تخصصی تشکیل می شود.

غریب پور درباره ایجاد انسجام در این صنعت گفت:‌ تجمیع کارگاه های جزیره ای و خانگی در یک مجموعه در استان هایی همچون خراسان رضوی، تهران، یزد و آذربایجان شرقی و اصفهان که گمرک تخصصی دارند، زمینه توسعه صادرات را فراهم می آورد.

براساس این گزارش، ایجاد پنج بازارچه در استان های دارای گمرک تخصصی و ۱۰ بازارچه سنگ های قیمتی در همجوار استان های دارای گمرک تخصصی فرودگاهی (فرودگاه امام خمینی، اصفهان، مشهد، یزد و تبریز) از برنامه های امسال است.

همچنین احداث ترمینال گوهر سنگ ها در بازارچه دوغارون استان خراسان رضوی با هدف ورود سنگ خام از افغانستان از جمله برنامه های پیش رو است.
پیش بینی شده بازارچه گوهر سنگ های مشهد تا آذر ماه و پایانه دو غارون نیز در پایان آذر ماه امسال راه اندازی شود.

 پیش بینی شده تعداد شاغلان تا سال ۱۴۰۵ به ۵۰۰هزار نفر و تا سال ۱۴۱۰ به ۶۵۰هزار نفر برسد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 120230
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا