افغانستان بهشت افراط گرایان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حال این اتفاق در افغانستان در حال رخ دادن است. حمله تروریستی به فرودگاه کابل از این دست حوادث است که بیم تکرار و گسترش آن می‌رود. در این میان ارتش آمریکا در واکنش به حملات انتحاری کابل، عوامل داعش خراسان در شرق افغاستان را هدف قرار داد. این عملیات که در ولایت ننگرهار انجام شده، نخستین حمله هوایی آمریکا پس از تسلط طالبان بر افغانستان در این کشور به شمار می‌رود. بیل اوربان، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات‌متحده، سنتکام با تایید این مطلب اعلام کرد این حمله به کشته شدن طراح حملات فرودگاه کابل انجامیده است.

مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند حمله پهپادی در ننگرهار از یک پایگاه نظامی ایالات‌متحده در یک کشور خاورمیانه‌ای به پرواز در آمده و طراح حملات انتحاری فرودگاه کابل را مورد هدف قرار داده است. پنتاگون همچنین می‌گوید فرد مورد هدف قرار داده شده، در صدد برنامه‌ریزی برای انجام حملات دیگر علیه نیروهای آمریکایی در کابل بوده است.شاخه‌ای از داعش موسوم به «ولایت خراسان» که مسوولیت حمله در مقابل فرودگاه کابل را بر عهده گرفته، یکی از خشن‌‌ترین و خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی جهان است که علاوه بر پاکستان، از چین و ازبکستان نیز نیرو جذب می‌کند، مقامات آمریکایی از این شاخه داعش با عنوان ISIS-K یاد می‌کنند. این عملیات تنها یک روز پس از حمله خونین گروه داعش خراسان به فرودگاه کابل صورت می‌گیرد که طی آن دست‌کم ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ نظامی آمریکا کشته شدند.

در همین حال ایالات‌متحده از شهروندان خود خواسته بلافاصله گیت‌های اطراف فرودگاه کابل را ترک کنند. طبق اعلام پنتاگون عملیات حمل‌و‌نقل هوایی برای تخلیه آمریکایی‌ها و متحدان افغان همچنان با تهدیدهایی روبه‌رو است. همزمان کاخ سفید می‌گوید نیروهای آمریکایی تا روز جمعه
 ۱۱۱ هزار نفر را از کابل به خارج خاک افغانستان منتقل کرده‌اند و این عملیات را تا آخرین لحظه ادامه خواهند داد.

حمله هوایی نیروهای آمریکایی به داعش خراسان در ننگرهار در حالی صورت گرفته که آمریکا می‌گوید هنوز پنج هزار نفر دیگر را باید از فرودگاه کابل تخلیه کند و به همین علت تا آخرین لحظه – یعنی روز ۳۱ آگوست – به عملیات خود در این فرودگاه ادامه خواهد داد؛ آن هم در وضعیتی که جو بایدن، رییس‌جمهوری و ژنرال‌های ارتش این کشور هشدار داده‌اند که انتظار حملات بیشتر به فرودگاه کابل طی چند روز آینده را دارند. همزمان منابع خبری در کابل اعلام کردند سربازان آمریکایی و بریتانیایی برای ترک کابل آماده می‌شوند. سخنگوی طالبان مدعی شد که این گروه کنترل بخشی از فرودگاه کابل را در دست گرفته است.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه وعده داده بود نیروهای نظامی این کشور عاملان حملات به فرودگاه کابل را تعقیب و مجازات کنند. او به علت نحوه خروج با عجله نیروهای نظامی از افغانستان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اما می‌گوید با توجه به قرارداد صلحی که دولت قبل از او، یعنی دونالد ترامپ و مایک پومپئو وزیر خارجه او، امضا کرده بودند پنتاگون تنها تا ابتدای ماه مه گذشته فرصت داشت خاک افغانستان را ترک کند و بر اساس همان قرارداد تعداد نیروهای نظامی این کشور در داخل افغانستان به
 ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته بود و این در حالی بود که به گفته بایدن گروه طالبان در اوج قدرت خود نسبت به ۲۰ سال پیش قرار دارد.

در همین حال، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید این حمله خونین توسط یک بمب‌گذار انتحاری صورت گرفته که خودش را به میان جمعیتی که پشت یکی از درهای ورودی به فرودگاه کابل تجمع کرده بودند رساند و منفجر کرد. همچنین، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که انفجار دومی روی نداده است، پس از انفجار نخست گزارش شد که یک انفجار دیگر هم در نزدیکی هتلی که مجاور فرودگاه کابل است روی داده است.علاوه بر بیش از ۱۷۰ افغانی که در جریان انفجار انتحاری جان باختند، ۱۳ نظامی آمریکایی، دو شهروند بریتانیایی و یک کودک متعلق به یکی از شهروندان بریتانیایی کشته شدند. بسیاری از قربانیان و اجساد آنها به کانال فاضلاب شهری که در کنار محل انفجار بود پرتاب شدند.

 صدها نفر دیگر به بیمارستان‌هایی برده شدند که از دو هفته پیش و پس از ورود طالبان به کابل با کمبود دارو و نیروی انسانی روبه‌رو هستند. نیروهای آمریکایی مجروح شده در این انفجار به پایگاه نظامی این کشور در آلمان منتقل شده‌اند.

آزاد شدن هزاران زندانی «داعش خراسان»

این در حالی است که طبق اعلام سخنگوی پنتاگون، هزاران تن از زندانیان داعش خراسان پس از آنکه طالبان کابل را تصرف کرد، آزاد شده‌اند.

جان کربی ادامه داد: تعداد دقیق زندانیان را نمی‌دانم اما آنچه مشخص است این است که هزاران تن از آنها از دو زندان کابل آزاد شده‌اند و این اتفاق پس از آن رخ داده که طالبان کابل را تصرف و این افراد را از زندان آزاد کرده است. کربی ادامه داد، ارتش آمریکا تمامی تاسیسات امنیتی را به نیروهای امنیتی افغان تحویل داده و آنها مقصر عدم مقاومت، همزمان با پیشرفت طالبان در افغانستان هستند.

او همچنین وضعیت امنیتی کابل را شکننده و خطرناک دانست، اما تاکید کرد: ما به عملیات تخلیه ادامه می‌دهیم. کربی گفت: شرایط آینده افغانستان هرچه باشد پس از پایان عملیات تخلیه، ما در آنجا حضور نظامی نخواهیم داشت. آمریکا توانایی اتمام عملیات تخلیه را تا لحظه آخر دارد. ما اذعان می‌کنیم برخی از تلاش‌هایمان در افغانستان شکست خورده و هنوز خطرات جدی وجود دارد که می‌خواهیم برای آنها آماده باشیم سخنگوی پنتاگون در ادامه اظهار کرد: بیشتر تجهیزات نظامی ما در افغانستان باقی می‌ماند و راهی مطمئن برای رسیدگی به آن پیدا می‌کنیم.

کربی افزود: بین طالبان و داعش دشمنی وجود دارد و تهدید این سازمان تروریستی ممکن است به فراتر از افغانستان کشیده شود. ما انتظار داریم که حملات بیشتری در آینده در افغانستان انجام شود.

خطرناک‌ترین گروه‌ تروریستی جهان

شاخه‌ای از داعش موسوم به «ولایت خراسان» که مسوولیت حمله در مقابل فرودگاه کابل را بر عهده گرفته، یکی از خشن‌ترین و خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی جهان است که علاوه بر پاکستان، از چین و ازبکستان نیز نیرو جذب می‌کند.

بلافاصله پس از حملات انتحاری در مقابل فرودگاه کابل، برای آمریکایی‌ها مشخص شد که چه کسی مسوول این جنایت بوده است: «ولایت خراسان»، شاخه ‌شبه‌نظامیان تروریستی «دولت اسلامی شام و عراق» یا همان داعش در افغانستان. این گروه در پی انفجارهای فرودگاه کابل با بیش از ۱۰۰ کشته و زخمی‌های بسیار، مسوولیت این عملیات را بر عهده گرفت.

«ولایت خراسان» شش سال پیش در شرق افغانستان شکل گرفت و از آن به بعد به یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی در جهان تبدیل شد. این گروه افراطی اگرچه هدف حملات سنگین با تلفات بالا نیز بوده است، اما توانسته به فعالیت خود ادامه ‌دهد.  در ادامه سابقه و عملکرد این گروه آمده است: گروهی که می‌تواند بر روند پروازهای تخلیه از کابل و اقدامات آینده ایالات‌متحده تاثیر بگذارد.

بازوی داعش در آسیای مرکزی در ماه‌های پس از فتح مناطق وسیعی از سوریه و عراق توسط این نیرو ظهور کرد. داعش خلافت خودخوانده خود را در تابستان ۲۰۱۴ تاسیس کرد. پنج سال طول کشید تا نیروهای محلی و بین‌المللی بتوانند داعش را عقب برانند.

گروه‌ تروریستی «ولایت خراسان» در پی برپا کردن حکومت اسلامی در افغانستان، بخش‌هایی از خاک ترکمنستان، ازبکستان و شرق ایران است. اعضای این گروه بیشتر در افغانستان و پاکستان فعال هستند.

جنگجویان شاخه داعش چه کسانی هستند؟

سابقه این گروه به زمانی برمی‌گردد که صدها تن از اعضای طالبان پاکستان از مرز افغانستان عبور کرده و در آنجا مستقر شدند. افراطگرایان دیگری نیز به آنها ملحق شده‌اند، از جمله آن دسته از افراد سرخورده طالبان افغانستان که مسیر رهبری طالبان را بیش از حد معتدل و صلح‌جویانه می‌دانند.

شرکت طالبان در مذاکرات صلح با ایالات‌متحده، نارضایتی زیادی را در بخش‌هایی از این گروه ایجاد کرد و آنها را به دامن شاخه داعش، «ولایت خراسان» افغانستان راند. «ولایت خراسان» همچنین تعدادی از اسلام‌گرایان افراطی «نهضت اسلامی ازبکستان» و «نهضت اسلامی ترکستان شرقی» که از ایغورهای چین هستند را جذب خود کرد.

اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» تاکنون ده‌ها حمله را رصد کرده که «ولایت خراسان» در گذشته به غیرنظامیان در افغانستان و پاکستان به ویژه علیه اقلیت شیعه دو کشور انجام داده است. علاوه بر این، تاکنون صدها درگیری میان این گروه با نیروهای نظامی افغانستان و پاکستان و نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ رخ داده است. اگرچه شاخه داعش تاکنون هیچ حمله‌ای در خاک آمریکا انجام نداده است، اما واشنگتن آن را تهدیدی مداوم برای منافع آمریکا و متحدانش در آسیای جنوبی و مرکزی می‌داند.

رابطه «ولایت خراسان» با طالبان

طالبان، داعش را دشمن خود می‌داند و در حال انجام اقدامات هدفمند علیه «ولایت خراسان» در افغانستان است. حتی گاهی اتفاق افتاده که طالبان با نیروهای ایالات‌متحده و نیروهای دولتی افغانستان برای راندن داعش از مناطق شمال شرقی افغانستان همکاری کند.

یکی از اعضای پنتاگون که نخواسته نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفته است، یکی از اهداف دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا در تلاش برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان این بوده که با طالبان به توافقی برای مبارزه با شاخه داعش برسد.

اگرچه ایالات‌متحده نیروهای نظامی، جت‌های جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان داشت تا بتواند داعش را زیر نظر بگیرد و به نیروهای آن حمله کند، اما شاخه داعش توانست باوجود تلفات سنگین به بقا و حملات خود ادامه دهند.

در حال حاضر که خروج نهایی ایالات‌متحده از افغانستان به نقطه پایان نزدیک می‌شود، توانایی آمریکا برای حمله زمینی به داعش نیز از بین خواهد رفت. این بدان معناست که ایالات‌متحده گزینه‌های کمتری نیز برای رصد کردن داعش یا پیش‌بینی برنامه‌های آن برای حملات آتی خواهد داشت.

به باور واشنگتن داعش تنها یکی از ده‌ها تهدید تروریستی است که باید در سراسر جهان با آن مقابله کرد و این خطر به همت عملیات نظامی «فراتر از افق»، با اتکا به سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج‌‌فارس و از روی ناوهای هواپیمابر و دیگر نقاط دورافتاده، قابل مهار است، اما یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های ایالات‌متحده با خروج از افغانستان پس از ۲۰ سال، این است که افغانستان دوباره مانند یک آهن‌ربا به پایگاه افراط‌گرایان تبدیل شود.

«ولایت خراسان» تاکنون مرتکب جنایاتی غیرقابل تصور در افغانستان شده است. این گروه در سال ۲۰۲۰ دو نوزاد را در یک بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل سر بریدند. در همان سال به دانشگاه کابل حمله کردند که منجر به کشته شدن ۲۲ نفر شد و در بمب‌گذاری در یک مدرسه دخترانه در کابل جان ۴۰ دانش‌آموز را گرفتند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی این گروه حدود سه تا چهار هزار نیرو داشت. بعدها و در جریان درگیری‌های سال ۲۰۱۸ در ولایت غزگان افغانستان (در شمال افغانستان) و شکست‌های پی در پی این گروه، تعداد اعضای مسلح آن به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر رسید. اگرچه داعش خراسان ضربات سنگینی را متحمل شده و منابع مالی زیادی را در سال ۲۰۲۰ از دست داده، اما هنوز یک نیروی نظامی فعال است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 211940
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا