افزایش قیمت؛ کاهش تولید

به گزارش جهان صنعت نیوز: طبق آماری که برخی از رسانه‌ها روز گذشته اعلام کرده‌اند، تولید خودروی سواری در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۹۳۹۴۶ دستگاه به ۷۳۱۷۲ دستگاه رسیده که این امر بیانگر کاهش ۱/۲۲ درصدی تولید خودرو در این ماه است. همچنین تولید ون، وانت، مینی‌بوس و اتوبوس در این ماه نسبت به اردیبهشت ۹۹ به ترتیب ۶۶، ۱۴، ۷/۲۶ و ۶/۳۱ درصد کاهش یافته است. طبق اطلاعاتی که خبرگزاری فارس در این خصوص منتشر کرده، آمار تولید نشان می‌دهد که در مجموع تولید خودروها در اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته در حدود ۴/۲۱ درصد کاهش داشته و تولید تجمعی انواع خودرو تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ۲/۱۱ درصد افزایش یافته است.

در این میان بررسی آمار تولید ایران‌خودرو نشان می‌دهد که در مجموع کاهش ۲۹ درصدی تولید انواع خودرو وجود داشته است به طوری که تولید خودروی سواری در این ماه ۳۶۳۱۰ دستگاه بوده و نسبت به سال گذشته ۳/۲۸ درصد کاهش یافته است. همچنین تولید وانت یک دستگاه و تولید ون در این کارخانه در اردیبهشت امسال صفر بوده که به ترتیب روند کاهشی ۹/۹۹ و ۱۰۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم. از سوی دیگر در رابطه با تولیدات سایپا نیز در بخش ماشین‌های سواری ۱/۱۶، وانت ۱/۱۱ و ون کاهش ۱۰۰ درصدی تولید را شاهد هستیم.

تحقق معکوس شعارها

کاهش تولید در صنعت خودروسازی در اردیبهشت امسال در شرایطی است که در ماه‌های پایانی سال گذشته وزیر صمت به صورت مکرر اعلام کرده بود که هدف‌گذاری این وزارتخانه افزایش ۵۰ درصدی تولید تا خرداد ماه ۱۴۰۰ است. در همان زمان هم بسیاری از کارشناسان معتقد بودند با توجه به وضعیت جاری در صنعت خودرو و نیز قطعه‌سازان، افزایش این میزان تولید بسیار خوش‌بینانه خواهد بود و در صورتی هم که محقق شود به دلیل زیان‌ده بودن دو خودروساز بزرگ، فاقد منطق اقتصادی بوده و منجر به افزایش زیان انباشته آنها خواهد شد.

طبق گزارشی که اسفند ماه سال گذشته امیرحسن کاکایی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در نشست موسسه عالی آموزش‌و‌پرورش مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه کرده است، در طول ۹ سال گذشته به موازات کاهش تولید، دو خودروساز اصلی کشور به صورت مداوم نسبت به تورم زیان‌ده بوده و تولید آنها از نظر عملیاتی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد زیان‌ده بوده است. همچنین زیان انباشته رسمی این دو خودروساز در حالی در طول سه سال گذشته به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که اکنون صادرات خودرو تقریبا صفر بوده و ظرفیت واقعی خودروسازان حداقل ۶/۱ میلیون دستگاه در سال است.

احتمال تعطیلی گسترده خودروسازان

وضعیت کلی صنعت خودرو در حالی این‌گونه رقم می‌خورد که با مصوبه اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش ۲/۸ و ۹/۸ درصدی محصولات ایران‌خودرو و سایپا، بازار خودرو همچنان راکد بوده و تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران است. البته طی هفته گذشته گفته می‌شود که با اعمال این افزایش قیمت‌ها توسط ایران‌خودرو، قیمت‌ها در بازار افزایشی در حدود دو تا سه میلیون تومان داشته است. در این راستا نکته مهم در افزایش مصوب قیمت خودروها در چند محور قابل بررسی است. نخست اینکه این افزایش‌ها فعلا روی قیمت‌های کارخانه اعمال شده و هنوز نتایج آن روی بازار که قیمت حاشیه آن بسیار بالاتر است، صورت نگرفته است. دلیل این امر فضای ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز مذاکرات هسته‌ای در وین است که فعلا به رکود بازار دامن زده است.

از سوی دیگر خودروسازان با چنین افزایش قیمتی مخالف بوده و معتقدند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید باید این قیمت‌های مصوب افزایش بیشتری داشته باشد. نامه‌ای که اخیرا خودروسازان به کمیسیون صنایع مجلس ارسال کرده‌اند حاکی از آن است که آنها اکنون در هر خودرو با زیانی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی مواجه هستند. به همین دلیل است که آنها محوریت خود را روی بسته جهش تولید وزارت صمت قرار داده و به دنبال این هستند که برای خودروهای پرتیرا‌ژ قیمت تمام‌شده به اضافه پنج درصد سود و برای خودروهای کم‌تیراژ بر اساس پیشنهادات هیات‌مدیره خودروسازان قیمت‌گذاری صورت بگیرد. امری که فعلا مجلس با آن موافقت نکرده و معتقد است که برای بررسی آنالیز قیمت تمام‌شده خودروسازان نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

خلاصه صحبت خودروسازان این است که آنها نباید خودروهای خود را در شرایطی که قیمت مواد اولیه افزایش یافته با زیان عرضه کنند، چرا که این امر به صورت همزمان به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ضربه خواهد زد و آنها باید قادر باشند به موازات هزینه‌های تولید، قیمت‌های خود را افزایش دهند. در همین رابطه است که روز گذشته سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت به خبرگزاری ایلنا گفته است: فروش کالا به حداقل قیمت تمام‌شده حق هر بنگاه اقتصادی است که متاسفانه نادیده گرفته شد. به همین دلیل برخلاف سایر نقاط دنیا که در حال تجهیز خودروسازان هستند، صنعت ما در حال آب شدن است و اگر در این مورد اقدامی جدی صورت نگیرد، احتمال تعطیلی گسترده خودروسازان به هیچ‌وجه بعید نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 193585
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا