از کاهش قیمت طلا و پلاتین تا افزایش قیمت مس

به گزارش جهان صنعت نیوز: به باور کارشناسان اگر پس از لحن موافق بانک مرکزی آمریکا در خصوص تعدیل محرک‌های مالی، آمار اشتغال ماهانه آمریکا هم مطلوب باشد، بازارهای حساس به نرخ‌های بهره مانند طلا را وحشت زده خواهد کرد. به همین دلیل در حال حاضر شاهد کاهش ریسک هستیم. هرچند فروپاشی کامل طلا بعید است و احتمالا حمایت در سطح ۱۷۹۰ دلار را حفظ خواهد کرد.

هرچند کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست‌های داخلی آمریکا بوده است اما کاهش قیمت پلاتین تحت تاثیر شیوع کرونای دلتا بوده که دورنمای کالاهای صنعتی را ضعیف کرده و به پایین‌ترین حد هفت ماه گذشته سقوط کرده است.

از آنجاکه چین با شیوع فزاینده ویروس کرونا روبه‌رو شده؛ در نتیجه تحلیلگران به بازبینی پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی این کشور دست زده‌اند. در همین حال آمار ابتلا در کشورهای دیگر از ژاپن گرفته تا استرالیا و بخش‌هایی از آمریکا سیر صعودی پیدا کرده و گفته می‌شود که بازارها را دوباره تحت تاثیر قرار داده است.

هرچند در این بین مس به عنوان یک فلز سرخ وضعیت بهتری داشته است. در این مدت شاهد رشد روزافزون قیمت مس و عبور آن از سقف‌های قبلی بوده‌ایم. کارشناسان باور دارند در شرایطی که اقتصاد جهانی کماکان با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، از اهمیت این فلز در آینده اقتصاد نباید غافل شد.

ادامه کاهش طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر صعود ارزش دلار آمریکا به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۳/۰ درصد کاهش، به ۱۷۹۹ دلار و ۴۶ سنت رسید و در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی از اواسط ژوئن قرار گرفت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۴/۰ درصد کاهش، به ۱۸۰۲ دلار و ۵۰ سنت رسید.

به گفته استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی اس پی آی، اگر پس از لحن موافق بانک مرکزی آمریکا در خصوص تعدیل محرک‌های مالی، آمار اشتغال ماهانه آمریکا هم مطلوب باشد، بازارهای حساس به نرخ‌های بهره مانند طلا را وحشت زده خواهد کرد. به همین دلیل در حال حاضر شاهد کاهش ریسک هستیم. با این حال فروپاشی کامل طلا بعید است و احتمالا حمایت در سطح ۱۷۹۰ دلار را حفظ خواهد کرد.

پس از اینکه ریچارد کلاریدا، از مقامات بانک مرکزی آمریکا اظهار کرد که شرایط لازم برای افزایش نرخ‌های بهره ممکن است در اواخر سال ۲۰۲۲ مهیا شود و بانک مرکزی می‌تواند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه را در سال میلادی جاری آغاز کند، بازارها به تلاطم افتادند. کریستوفر والر، از مقامات بانک مرکزی آمریکا هم از احتمال تعدیل زودتر از موعد سیاست‌های محرک مالی با توجه به پیشرفت روند احیای اقتصادی و بهبود بازار کار خبر داده بود.

ذخایر طلای«اس‌پی‌دی‌آر گلدتراست» که بزرگ‌ترین صندوق ETF طلا در جهان است، روز پنجشنبه به ۶۱/۱۰۲۴ تن درصد کاهش پیدا کرد.

قیمت پلاتین به قعر ۷ ماهه سقوط کرد

قیمت پلاتین تحت تاثیر شیوع کرونای دلتا که دورنمای کالاهای صنعتی را ضعیف کرده است، به پایین ترین حد هفت ماه گذشته سقوط کرد. بهای هر اونس پلاتین در معاملات روز پنجشنبه بازار نیویورک۸/۱ درصد سقوط کرد و به ۱۰۰۸ دلار و ۸۹ سنت رسید که پایین‌ترین قیمت از ۲۳ دسامبر بود. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل در اکتبر با ۵/۱ درصد کاهش، در ۱۰۰۵ دلار و ۷۰ سنت بسته شد. بهای اونس طلا، نقره و پالادیم برای تحویل فوری هم کاهش پیدا کردند.

به این ترتیب پلاتین که در ساخت مبدل های کاتالیستی به کار می‌رود، تحت تاثیر شیوع کرونای دلتا که دورنمای احیای اقتصاد جهانی را در معرض تهدید جدی قرار داده است، برای سومین روز متوالی کاهش قیمت پیدا کرد.

چین با شیوع فزاینده ویروس کرونا روبه‌رو شده که در نتیجه آن تحلیلگران به بازبینی پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی این کشور مبادرت کرده‌اند. در همین حال آمار ابتلا در کشورهای دیگر از ژاپن گرفته تا استرالیا و بخش‌هایی از آمریکا سیر صعودی پیدا کرده است.

پلاتین از اوج قیمتی که در فوریه امسال داشت، بیش از ۲۰ درصد نزول کرده است زیرا کمبود تراشه رایانه، تولید خودرو را محدود کرده و افزایش فروش خودروی برقی، دورنمای مصرف میان‌مدت تا بلندمدت را تیره کرده است. تقاضا برای سرمایه‌گذاری هم ضعیف شده و صندوق‌های ETF تحت پشتوانه پلاتین هفته گذشته به پایین‌ترین رکورد مشاهده شده از فوریه سقوط کردند و مدیران سرمایه سرمایه‌گذاری‌های خود در بازار این فلز را به پایین ترین میزان در ۹ ماه اخیر کاهش دادند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وین گوردون استراتژیست گروه یو‌بی‌اس اظهار کرد: قیمت پلاتین در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به کرونای دلتا و مشکلات تولید شرکت‌های خودروسازی دچار ریزش شده است. با این حال گوردون پیش‌بینی کرد که تقاضا برای مبدل‌های کاتالیستی بهبود پیدا کرده و میزان بیشتری پلاتین به جای پالادیم مصرف خواهد شد.

روند کاهشی قیمت سنگ‌آهن

در این میان شاهد این هستیم که سنگ‌آهن ۶۲ درصد در چین با یک دلار کاهش ۱۵/۱۸۳ دلار معامله شد. سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد نیز با یک دلار کاهش ۳۰/۲۱۳ دلار معامله شد. ضمن اینکه شمش فولاد در چین با ۹۳/۱۹ دلار افزایش۵۲/۸۰۴ دلار معامله شد شمش روی با ۵۰/۴ دلار افزایش ۲۹۷۵ دلار قیمت خورد و زغال‌سنگ با ۱دلار افزایش۵۰/۲۸۲ دلار معامله شد.

سنگ‌آهن که ماده اولیه و مهم در فولادسازی به شمار می‌آید، طی هفته‌های اخیر در ایران نیز روند کاهشی داشته است. البته این کاهش قیمت برای قراضه هم به وضوح دیده می‌شود. در طول هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن با عیارهای مختلف دچار افت شد. به این صورت که سنگ‌آهن با عیار ۵۸ درصد از ۱۶۷ دلار به ۱۴۵ دلار بر هر تن رسید و ریزش ۲۲ دلاری را تجربه کرد. سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد نیز از ۲۱۱ دلار با کاهش ۱۶ دلاری قیمت به ۱۹۵ دلار بر هر تن رسید و در نهایت سنگ‌آهن با عیار ۶۵ درصد نیز از ۲۳۴ دلار به ۲۱۴ دلار بر هر تن رسید و با ریزش ۲۰ دلاری قیمت مواجه شد.

گفته می‌شود که قیمت این کانی به پایین‌ترین نرخ خود در دو ماهه اخیر رسیده است. قراضه آهن نیز یکی از مواد اولیه مهم فولادسازان به ویژه در کشور ترکیه است که در ابتدای این هفته همچون سنگ‌آهن با کاهش قیمت همراه شد. قراضه وارداتی از آمریکا با کاهش هشت دلاری قیمت از ۴۸۵ دلار به ۴۷۷ دلار بر هر تن رسید. قراضه وارداتی از اروپا نیز با ریزش ۱۶ دلاری از ۴۸۰ دلار به ۴۶۴ دلار بر هر تن قیمت‌گذاری شد و قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز از ۴۸۵ دلار به ۴۶۹ دلار بر هرتن رسید و شاهد کاهش ۱۶ دلاری بود.

مس؛ کرسی‌نشین ارشد فلزات

در حالی قیمت مواد معدنی و فلزات از جمله سنگ‌آهن، طلا و پلاتین در بازارهای جهانی روند نزولی دارد که قیمت برخی دیگر از مواد و فلزات شرایط متفاوتی دارد. به طور مثال در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت ماند و در ۲۵ دلار و ۱۲ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم نیز برای تحویل فوری با ۲/۰ درصد افزایش، به ۲۶۵۲ دلار و ۹۳ سنت رسید.

اما در این بین مس وضعیت بهتری داشته است. در این مدت شاهد رشد روزافزون قیمت مس و عبور آن از سقف‌های قبلی بوده ایم. کارشناسان باور دارند در شرایطی که اقتصاد جهانی کماکان با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، از اهمیت این فلز در آینده اقتصاد نباید غافل شد.

با توجه به کاربردهای گسترده این فلز در صنایع الکترونیکی و چشم‌انداز پیشرفت‌های تکنولوژیکی در جهان برای سال‌های پیش‌رو، به نظر می‌رسد که تقاضا و مصرف این فلز ارزشمند در سال‌های آینده نیز روندی افزایشی خواهد داشت طوری که از مس به عنوان فلز آینده یاد می‌شود.

این امر با توجه به ذخایر فراوان مس در کشورمان، می‌تواند در تحقق چشم‌اندازهای اقتصادی ایران بسیار اهمیت داشته باشد. در همین راستا، باید بر مبنای توسعه، اکتشاف ذخایر و افزایش ظرفیت‌های تولیدی گام برداشت تا به این ترتیب بتوانیم ضمن تامین نیاز داخل کشور، سهم بیشتری از بازارهای بین‌المللی را کسب کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 207689
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا