از نطنز تا گرمدره

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بامداد جمعه بود که برخی از کاربران در فضای مجازی از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه گرمدره و شهرقدس خبر دادند. این گروه از کاربران همچنین از قطعی برق در شهر قدس گفتند و بعضا مدعی شدند که منشأ انفجار نیروگاه شهید منتظرقائم در کیلومتر هفت جاده کرج- ملارد، واقع شده بوده است.


ادامه انتشار این گفته‌ها در فضای مجازی اما با واکنش مقامات محلی همراه بود. لیلا واثقی فرماندار شهر قدس با تکذیب وقوع انفجار در شهرقدس و گرمدره، گفت: خبرهای منتشرشده شایعه بوده است. به گزارش فارس، وی اظهار کرد: هیچ انفجاری در شهرقدس و حتی گرمدره اتفاق نیفتاده و قطعی برق مربوط به روبه‌روی بیمارستان ۱۲ بهمن در ساعت ۲۲ پنجشنبه شب گذشته به مدت پنج دقیقه بوده است.

به گفته خانم فرماندار، هیچ‌یک از نهادهای امنیتی صدای انفجار را در قدس و گرمدره تایید نمی‌کنند و خبرهای منتشرشده شایعه بوده است. پیش از این مصاحبه هم خبرگزاری مهر در خبری اعلام کرده بود که تصویر منتشر شده مربوط به بمباران رژیم صهیونیستی در غزه بوده و ماجرای انفجار در گرمدره صحت ندارد.

حواشی ایجاد شده اما با این تکذیب کردن‌ها تمام نشد زیرا وب‌سایت خبری صدای ایران از قول هومن قدوسی، شهردار گرمدره نوشت که حدود ساعت هشت شب (به وقت محلی) انفجاری در یک کارگاه ساخت سیلندر گاز رخ داده است. این ادعا البته در حالی مطرح شد که هومن قدوسی، شهردار سابق گرمدره شهریور ۹۸ بر اثر سرطان کبد درگذشت و هم‌اکنون عباس دادخواه مسوولیت شهرداری گرمدره را برعهده دارد.

قطع برق در شهر قدس

به هر ترتیب انتشار خبر نادرست به موج دیگری از شایعات دامن زد و سبب شد مقامات مربوط در تکذیب خبر جدیت بیشتری به خرج دهند. در همین راستا محمدرضا جهانشاهلو، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری البرز به ایسنا گفت: هیچ صدای انفجاری در استان البرز به گوش نرسیده است. آنچه به عنوان توضیحات استانداری البرز در مورد صدای مهیب در گرمدره در رسانه‌ها منتشر شده، مربوط به شهریور ۱۳۹۷ است و هیچ انفجاری در استان البرز رخ نداده و خبر منتشرشده نیز شایعه است.

جهانشاهلو در ادامه با تاکید بر اینکه نقل قول‌هایی از شهردار سابق گرمدره که فوت کرده در رسانه‌های معاند منتشر شده است، اظهار کرد: نقل‌قولی از مدیرکل وقت امنیتی استانداری که دو سال گذشته به دلیل پایان ماموریت استان را ترک کرده است، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به اشتباه منتشر شده است که این مباحث توسط استانداری تکذیب می‌شود. این مقام مسوول در پایان با بیان اینکه در این برهه از زمان نیازمند همدلی بیشتر میان اقشار مردمی هستیم، افزود: رسانه‌ها در رابطه با انتشار اخبار با دقت عمل بیشتری رفتار کنند. با افرادی که به شایعه دامن می‌زنند برخورد قانونی خواهد شد.

حسین حق‌وردی، نماینده مردم شهریار و شهر قدس در مجلس یازدهم نیز به شایعات ایجادشده پیرامون وقوع انفجار در گرمدره و شهرقدس واکنش نشان داد و گفت: در منطقه شهر قدس، شهریار و ملارد که حوزه انتخابیه بنده است هیچ‌گونه انفجاری نداشته‌ایم. پنجشنبه شب گذشته فقط در شهرستان شهر قدس قطعی برق داشتیم که به سبب فعالیت‌های دوستان اداره برق بوده است. لازم به ذکر است که به گفته دیگر مقامات مسوول نیز قطعی برق شهر قدس ربطی به موضوع انفجار نداشته است. به عنوان مثال میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: قطعی برق در شهر قدس مربوط به «مانور بهره‌برداری» بوده است.

موارد مشابه پیشین

همین چند روز قبل شبکه خبری فاکس‌نیوز خبر داده بود صدای انفجار مهیبی از محوطه شرکت سپاهان برش منطقه کهریزک تهران شنیده شده است. پیش از آن یعنی در ساعات پایانی پنجشنبه ۵ تیر هم نور انفجاری بزرگ در شرق تهران دیده شد. مقام‌های ایرانی دلیل آن حادثه را «انفجار مخزن گاز» در منطقه نظامی پارچین اعلام کردند اما کمی بعد تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که محل اصلی انفجار در خجیر بیش از ۲۰ کیلومتر با پارچین فاصله داشته است.

بزرگ‌ترین حادثه مشابه البته پنجشنبه ۱۲ تیرماه در نطنز رخ داد و اتفاقا از سوی سازمان انرژی اتمی نیز تایید شد. در این مورد نیز گمانه‌های مختلفی از جمله حمله اسراییلی‌ها طرح شد اما بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران سه روز بعد از این رویداد اعلام کرد حادثه در سیلویی اتفاق افتاد که در آن سانتریفیوژهای نسل جدید برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو اورانیوم غنی‌شده تولید می‌‌شد. شورای‌عالی امنیت ملی نیز اعلام کرده به دلایل حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز پی برده اما آن را فعلا به سبب ملاحظات امنیتی اعلام نمی‌کند.

خرابکاری در نطنز

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته با بیان اینکه درباره انفجار در سایت نطنز نهاد‌های ذی‌ربط امنیتی در حال بررسی جزئیات هستند، گفت: هدف رسانه‌ها از منتسب کردن انفجار به اسراییل در واقع کمک کردن به وجهه و هیمنه پوشالی آن است.

این موضع‌گیری‌ها اما در حالی است که محمدتقی نقدعلی، نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در مجلس یازدهم در گفت‌وگویی با «جهان ‌صنعت نیوز» اتفاقات نطنز را نتیجه‌ بی‌تدبیری دولت دانست و گفت: «وقتی دست جاسوسان را بازگذاشتند که همه سوراخ‌های هسته‌ای ما را رصد کنند و به اسم بازرسان آژانس تیم‌های جاسوسی را به کشور فرستادند، شرایط همین می‌شود.» وی با تاکید بر اینکه حادثه نطنز ناشی از یک خرابکاری خارجی بوده است، گفت: «قطعا این تیم‌های بازرسی، تیم‌های جاسوسی بوده‌اند و هر اطلاعاتی که در اختیارشان قرار گرفته از طریق همین تیم‌های جاسوسی آژانس بوده است.»

این نماینده مجلس در حالی با قطعیت از وقوع خرابکاری در سایت نطنز می‌گوید که بسیاری از مقامات، نهادها و رسانه‌های داخلی به حادثه بودن آن اصرار دارند! در عین حال وقوع حوادث مشابه یا نسبتا مشابه نیز تکذیب می‌شود! نهادهای امنیتی اما قطعا از تبعات ادامه این وضعیت آگاه هستند. ادامه این انفجارها در صورت واقعی بودن اخبار مربوطه شاهدی خواهد بود بر وجود یک باگ امنیتی و این اصلا صورت خوشی ندارد. شایعه بودن همه موارد نیز مساله‌ را چندان ساده نمی‌کند زیرا شاهدی است بر یک عملیات روانی علیه این نهادها و ناگفته پیداست که این‌گونه جوسازی‌ها با چند تکذیبیه تمام نشده و آثار مخربی در پی خواهد داشت.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 120731
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا