ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تایر آری، برای تولید خیر

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مصطفی تنها» امروز یکشنبه افزود: تا سال گذشته گشایش های ارزی هر چند به صورت کج دار و مریض و با تاخیر انجام و ارز ۴۲۰۰ تومانی به تایرسازان پرداخت می شد، اما امسال چرخشی در اولویت های ارزی شاهدیم و کارخانجات تایرسازی از این ارز محروم شده اند.

وی گفت: از بهمن ماه پارسال تا به امروز هیچ گشایش اعتباری برای تامین مواد اولیه خارجی مورد نیاز صنعت تایر انجام نشده و در چند ماه آینده با پایان یافتن ذخیره شرکت‌های تایر ساز با توقف تولید مواجه خواهیم شد، پرسش اینجاست که اگر کمبود ارز در کشور وجود دارد چرا اولویت ها معکوس شده و بجای تولید، به واردات ارز تعلق می گیرد؟

به گفته این مقام صنفی، کارخانجات تایرسازی به صورت ۲۴ ساعته در حدود ۳۵۵ روز از سال فعالند که فعالیت آنها نیازمند جریان مداوم تامین مواد اولیه است، اما نقدینگی کارخانجات به اندازه کافی نیست تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز را خریداری و در انبارها ذخیره کنند. علاوه بر آن همه مواد اولیه نیز قابل نگهداری نبوده و برخی از آنها تاریخ مصرف و انقضا دارند.

وی بیان داشت: اکنون ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از خارج و به طور عمده از کشورهای آسیای شرقی وارد می شود که عمده ترین آن کائوچو بوده و پس از آن انواع مواد شیمیایی، شتاب دهنده ها و آنتی اکسیدان ها قرار دارند.

تنها هشدار داد: این موضوع علاوه بر توقف تولید تایرسازان در چند ماه آینده با پایان یافتن ذخایر آنها، به طور قطع همه برنامه های توسعه ای تایرسازان از جمله تولید تایرهای باری و اتوبوسی را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.

واردات تایرهای با عمر بیش از ۲ سال

وی در ادامه به مصوبه دیگر جلسه اخیر کمیته تایر ستاد تنظیم بازار انتقاد کرد که در آن واردات تایرهایی که بیش از دو سال از عمر آنها گذشته به داخل کشور مجاز شمرده شده است.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران توضیح داد: متوسط عمر بهینه هر تایر پنج سال است، با توجه به تاثیر مخرب عوامل محیطی وقتی به چنین تایرهایی اجازه ورود داده می شود و در نظر داشنن مدت زمان حدود ۶ ماه تا یک سال برای ترخیص آنها از گمرک، در نهایت عمر مفید کوتاهی خواهند داشت.

وی ادامه داد: این در حالی است که مصرف کنندگان از این موضوع آگاه نبوده و با سرعت های بالا در جاده ها حرکت می کنند که بسیار خطرناک است.

تنها خاطر نشان کرد: قسمت بدتر ماجرا، فروش این تایرها بدون تخفیف و با قیمت تایرهای نو به مردم و مشتریان است که به نوعی کلاه برداری بوده و عادلانه نیست.

بررسی آمارهای تایرسازان کشور حاکی از تولید ۱۵ هزار و ۹۴۳ تن انواع تایر و تیوب در فروردین ماه امسال است.  آمار وزنی تولید تایر در فروردین سال جاری، معادل تولید یک میلیون و ۸۳۷ هزار و ۱۹۱ حلقه تایر است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 104546
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا