ارزش معاملات بازار رکورد زد/ تحرک پول‌های پارک شده

به گزارش جهان صنعت نیوز: به این ‌ترتیب روز گذشته بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روند رو به رشد بازار سهام در حالی آغاز شده که نرخ دلار طی روزهای اخیر افزایش را تجربه کرده است. در همین حال گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ سود بین بانکی با ثبت عدد ۲۴/۱۹ درصد، ‌به کمترین میزان خود طی هشت ماه گذشته رسیده است. اگر چه نرخ بهره بین بانکی همچنان برای فعالیت‌های بازار سرمایه ریسک به همراه دارد اما ناظران بازار سرمایه از تحولات رخ داده در این دو متغیر مهم، به عنوان سیگنالی برای رشد بازار یاد می‌کنند. از سوی دیگر اما گفته می‌شود تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و تعیین تکلیف مذاکرات وین،‌ بازار سرمایه همچنان با ابهامات زیادی روبه‌روست و بر همین اساس از نوسان مصون نخواهد بود.


شاخص کل بورس در روز گذشته رشد ۱۷ هزار و ۳۵۶ واحدی را تجربه کرد و به سطح یک میلیون ۱۵۶ هزار و ۸۹۱ واحد رسید. همزمان با رشد ۵۲/۱ درصدی شاخص کل اما شاخص هم وزن مسیر نزولی را پیمود و با ۹۹ واحد افت معادل ۰۳/۰ درصد عقب نشست. در همین حال شاخص‌های آزاد شناور، ‌بازار اول و بازار دوم به ترتیب معادل ۱۹/۱، ‌۹۱/۱ و ۰۴/۱ درصد بالا رفتند. در این روز نمادهای فولاد، ‌فملی، ‌شستا،‌ کگل، ‌فارس، ‌تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. در همین حال نمادهای غزر، ‌خودرو،‌ فملی، فولاد، خساپا، ثبهساز و برکت پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش پنج هزار و ۸۶۲   میلیارد تومان را ثبت کرد. در آن سوی بازار سرمایه، فرابورس هم روز گذشته رشد ۱۰۹ واحدی شاخص را تجربه کرد. در این بازار نمادهای کگهر، ‌غصینو و سمگا بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای میدکو،‌ آریا،‌ ذوب و هرمز بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. در همین حال فگستر، چخزر،‌ فتوسا، غگیلا، کزغال، کرمان و ذوب پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش دو هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان را ثبت کرد. به این ‌ترتیب ارزش معاملات روز گذشته بازار سرمایه در مجموع بورس و فرابورس به هشت هزار و  ۷۴۵ میلیارد تومان رسید.

افزایش صفوف خرید

روز گذشته در پیش گشایش، تعداد صفوف خرید نمادها به ۱۳۸ عدد افزایش یافت؛ این در حالی بود که ارزش صفوف خرید نیز به دو هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان رسیده بود. در این میان  نماد تازه‌وارد غکورش مجددا با صف خرید ۹۵۰ میلیارد تومانی در صدر پرتقاضاترین‌های بازار قرار داشت. پس از آن نیز گروه پالایشگاهی با صف خرید ۴۸۴ میلیارد تومانی مواجه بود. در همین حال صفوف فروش بازار در این زمان ۳۱۵ عدد با ارزش سه هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان بود. گروه انبوه‌سازی با ارزش صف فروش ۲۱۲ میلیارد تومانی در صدر پرعرضه‌ترین قرار داشت و پس از آن گروه‌های هتل و رستوران و سیمانی با صفوف فروش سنگین مواجه بودند. با این حال معاملات در نمادهای بزرگ بازار روز گذشته نیز روان بود و به این ‌ترتیب ارزش معاملات خرد با افزایش ۵۶/۲۶ درصدی نسبت به روز شنبه به ۶ هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان رسید. این رقم رکورد بیشترین میزان معاملات خرد از ابتدای سال جدید را شکسته است. در این میان اما حقیقی‌ها ۲۱۰ میلیارد تومان از بورس خارج کردند. بیشترین خروج پول حقیقی در گروه بانکی و نیز سهام وپاسار رقم خورد. از سوی دیگر صندوق‌های با درآمد ثابت هم در این روز شاهد خروج ۳۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی بودند. این دومین خروج بزرگ پول حقیقی‌ها در دو روز متوالی و دست‌کم از ابتدای سال بوده است. روز شنبه نیز صندوق‌های با درآمد ثابت دست‌کم ۴۷۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی را ثبت کرده بودند. به هر روی اما تحرکات مثبت بازار سرمایه و رشد ارزش معاملات به ویژه طی دو روز گذشته،‌ نوید بازگشت پویایی به معاملات بورس را می‌دهد. با این حال همچنان تردیدهای سیاسی بر بازار سرمایه سایه افکنده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 193338
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا