ارزش دلار با امیدواری به توافق جنگ تجاری افزایش یافت

جهان صنعت نیوز: ین و فرانک سوئیس که در زمان‌ نزاع‌های سیاسی به مثابه پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران است، حالا ارزش‌شان کاهش یافته‌است؛ چرا که سرمایه‌گذاران با خوش‌بینی به وضعیت جنگ تجاری راحت‌تر ریسک می‌کنند.

دلار استرالیا نیز بعد از آنکه بانک مرکزی این کشور سیاست‌های پولی را بدون تغییر نگه داشت، ثابت ماند.

در روزهای اخیر، پکن و واشنگتن نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از پیشرفت در روند مذاکرات نشان داده‌اند. روزنامه فایننشیال‌تایمز روز دوشنبه گزارش داد که دولت آمریکا قصد کاهش برخی از تعرفه‌های کالاهای چینی را دارد.

بلومبرگ نیز همچنین گزارش داده است که چین درحال بررسی مکان‌هایی در آمریکاست که در آن می‌تواند قرارداد تجاری موسوم به «فاز۱» را امضا کند.

هر دو کشور روی واردات کالاهای یکدیگر در جنگ تجاری که بیش از ۱۶ ماه طول کشیده، تعرفه‌های زیادی وضع کرده‌اند. این جنگ تجاری باعث افزایش امکان رکود جهانی شده‌است.

هر پیشرفتی در مذاکرات این جنگ می‌تواند باعث افزایش ارزش دلار و دارایی‌های ریسک پذیر شود و نگرانی‌ها را درباره چشم‌انداز اقتصادی کاهش دهد.

«مینوری اوچیدا» رئیس تحقیقات بازار جهانی در ام‌یواف‌جی بانک توکیو به رویترز گفت: «الان ریسک بسیار کمتری وجود دارد؛ به همین خاطر سرمایه‌گذاران به بازار نزدیک خواهند شد.»

وی ادامه داد: «ما اخبار مثبتی درباره مذاکرات تجاری دریافت کرده‌ایم. تمام این نشانه‌ها پشتیبان دلار است و این روند می‌تواند ادامه یابد.»

ارزش دلار در آسیا ۱۷ صدم درصد در مقابل ین ژاپن و همچنین ارزش این ارز ۱۷ صدم درصد نیز در مقابل فرانک سوئیس افزایش یافته است. به طور کلی، سبد دلار در مقابل ۶ ارز عمده نیز یک دهم درصد افزایش یافته که بالاترین نرخ هفتگی آن است.

بر اساس گزارش رویترز، در بازار فراساحلی (آف‌شور) ارزش یوآن به خاطر امیدواری به جنگ تجاری، به ۷.۰۲۵ به ازای هر دلار رسیده است. بازار فراساحلی، واحد بانکی در یک مرکز مالی بین المللی گفته می شود که مالکیت آن متعلق به یک بانک غیر مقیم بوده و با قبول سپرده از بانکهای خارجی و یا سایر واحدهای آف شور به عملیات بانکی می پردازد.

در بازار ساحلی (آن‌شور) نیز ارزش یوآن به ازای هر دلار اندکی تغییر کرده و به ۷.۰۲۷۶ رسیده است.

در اوایل روز سه‌شنبه، بانک مردم چین نرخ بهره وام‌های میان‌مدت خود را برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ کاهش داد تا از این طریق بتواند روند آهسته اقتصادی را متوقف کند.

فدرال رزرو آمریکا نیز نرخ بهره خود را امسال سه بار کاهش داد اما آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که چشم‌انداز اقتصاد آمریکا آنقدر که برخی از آن ترسیده بودند، بد نیست. همین مساله عامل مثبت دیگری برای تقویت دلار است.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 58309
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا