احیای بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: تحلیلگران بنیادین بر این باورند که به دلیل اصلاح مناسب قیمت سهام طی ۹ ماه گذشته و عملکرد مثبت اغلب شرکت‌های بازار، پتانسیل رشدی ملایم برای بازار سرمایه وجود دارد. در همین حال گفته می‌شود از منظر تکنیکال نیز شاخص کل توانسته است خط مقاومتی را شکسته و در آستانه صعودی نسبتا پایدار قرار گیرد. به نظر می‌رسد در صورت رفع نگرانی معامله‌گران از کاهش غیرواقعی نرخ ارز طی هفته‌های آینده،‌ شرایط بورس بهبود یابد.

روز گذشته شاخص کل بورس توانست با ۲۶ هزار و ۱۰۱ واحد رشد،‌ خیره‌کننده ظاهر شود و معادل ۲۰/۲ درصد بالا رود. این بیشترین پیشروی شاخص کل از هشتم خردادماه بدین سو محسوب می‌شود. شتاب نماگر بازار در مدار صعودی از روز سه شنبه افزایش یافته بود. در این روز شاخص کل رشد ۱۸ هزار واحدی را ثبت کرده بود. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز توانست در آخرین روز معاملاتی هفته،‌ روند مناسبی را طی کند و با سه هزار و ۶۸۶ واحد افزایش معادل ۹۹/۰ درصد بالا رود. شاخص هم‌وزن با ثبت این پیشروی، رکورد بیشترین افزایش طی بیش از چهار ماه گذشته را شکسته است که نشان از کاهش هیجان فروش در نمادهای کوچک‌تر بازار دارد. طی معاملات روز گذشته فلزی‌ها و معدنی‌ها به عنوان محرک اصلی شاخص کل عمل کردند. به نحوی که نمادهای فولائ، ‌فملی،‌ کگل،‌ فارس، ‌کچاد، ‌شستا و پارسان بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. در همین حال خودرویی‌ها هم مجددا مسیر رشد را در پیش گرفتند و جزو پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار قرار داشتند. در این روز خساپا،‌ ومدیر، ‌خودرو،‌ شپنا، غکورش، فملی و خگستر پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. فرابورس هم توانست در روز گذشته به مسیر رشد خود ادامه دهد. شاخص کل این بازار در آخرین روز معاملاتی هفته جاری ۱۸۷ واحد دیگر در کانال ۱۷ هزار واحدی پیشروی کرد. در این بازار نمادهای شاخص گروه شیمیایی، ‌فلزات اساسی و معدنی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص داشتند. به نحوی که نمادهای کگهر،‌ آریا، ‌ذوب،‌ شگویا،‌ میدکو و زاگرس در کنار نماد صبا در صدر این فهرست قرار گرفتند. ارزش مجموع معاملات بورس و فرابورس در این روز به ۹ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان رسید. این در حالی بود که ۶ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان از این میزان به معاملات خرد بازار اختصاص داشت. این بیشترین ارزش معاملات بازار از پایان اسفندماه سال گذشته تاکنون بوده است. در همین حال این شاخص نسبت به روز سه‌شنبه ۳۳ درصد رشد نشان می‌داد. روز گذشته حقیقی‌ها نیز برای دومین روز پیاپی،‌ نقش پررنگی را در معاملات بازار سرمایه ایفا و نقدینگی تازه وارد سهام کردند. در این روز شاهد تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به مبلغ ۳۷۸ میلیارد تومان بودیم. گفتنی است طی سه روز گذشته صندوق‌های با درآمد ثابت بازار سرمایه نیز شاهد خروج پول حقیقی بوده‌اند. این روند در روز چهارشنبه شتاب بیشتری داشته و از ۱۷۰ میلیارد تومان در روز سه‌شنبه به ۲۸۲ میلیارد تومان در آخرین روز معاملاتی هفته رسیده است. در آغاز پیش‌گشایش بازار در روز چهارشنبه همچنین شاهد افزایش تعداد صفوف خرید بازار به رقم ۱۱۹ عدد بودیم. ارزش این صفوف در روز گذشته به دو هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان رسیده بود که نسبت به روز سه‌شنبه رشد حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی نشان می‌داد. در همین حال ارزش صف‌های فروش بازار در این روز به دو هزار و ۲۶ میلیارد تومان کاهش داشت.

پتانسیل‌های رشد بازار

تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که بورس توانسته است با عبور از ابهامات سیاسی و توجه به تحولات مثبت بنیادین در عملکرد شرکت‌ها،‌ نسبت به آینده امیدوارتر ظاهر شود. با مشخص‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ ابهام سیاسی این تحول از میان رفته است و اکنون تیم اقتصادی دولت جدید و جهت‌گیری سیاست‌های کلان اقتصادی مورد سوال است. با این حال با توجه به اطمینان‌خاطر رییس‌جمهوری منتخب به فعالان بازار سرمایه برای حمایت از این بازار و پرهیز از تکرار سیاست‌های مخرب گذشته در قبال بورس،‌ نوعی امیدواری در میان معامله‌گران پدید آمده است. در کنار این موارد باید گفت انتشار گزارش‌های مثبت از عملکردهای سالانه، ‌سه‌ماهه و یک‌ماهه شرکت‌های فعال در بازار سرمایه،‌ نشان‌های رشد سودآوری را به همراه داشته است. با آغاز فصل برگزاری مجامع همچنین میزان سودهای تقسیمی شرکت‌ها و پیش‌بینی سودهای آتی توانسته است سهامداران را مجددا نسبت به بازار خوشبین کند. از همین رو طی هفته‌ها اخیر شاهد کاهش آرام حجم صف‌های فروش و افزایش تقاضا در بازار بوده‌ایم. در همین حال از سرگیری عرضه‌های منظم اولیه شرکت‌ها سیگنال پویایی بازار سرمایه را برای فعالان ارسال کرده است. ناظران بازار سرمایه عنوان می‌کنند که اصلاح قیمتی ۹ماهه اخیر سهام به ویژه در سهم‌های بنیادین توانسته است نمادها را در شرایط ارزنده قرار دهد. در همین حال از آنجا که سیاست‌های اقتصادی دولت جدید در کنار شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله حجم نقدینگی، تورم‌زا ارزیابی می‌شوند و چشم‌انداز روشنی برای کاهش نرخ تورم وجود ندارد، ‌به نظر می‌رسد نرخ سهام دارای ظرفیت رشد باشند که این روند شامل هر دو سهام ریالی و دلاری بازار خواهد بود. در کنار تمامی این عوامل،‌ تحلیلگران تکنیکال نیز با بررسی تحولات شاخص کل و قیمت سهام به این نتیجه رسیده‌اند، که بورس می‌تواند پس از شکستن سد مقاومتی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی، به آرامی مسیر صعودی خود را ادامه دهد. با این حال این نکته موکدا تکرار می‌شود که دیگر نباید از بازار سرمایه انتظار داشت تا رشد شتابان سال گذشته را تکرار کند. اگر چه تمامی این عوامل و متغیرها نشان از رشد بازار سرمایه طی ماه‌های آینده دارند اما متغیر هم نرخ دلار همچنان به عنوان یک علامت سوال جدی در برابر معامله‌گران خونمایی می‌کند.

 پیوستگی نرخ دلار به نتیجه مذاکرات وین درباره احیای برجام و سیاست‌های آتی دولت جدید، معامله‌گران را بر سر دوراهی خرید یا فروش سهام صادرات‌محور قرار داده است. طی هفته‌های گذشته نرخ این ارز تحت‌تاثیر اخبار، نوساناتی را تجربه کرده است و اکنون معامله‌گران بیم آن را دارند که نرخ دلار با استقرار دولت جدید و امضای توافق برجام به کمتر از ۲۰ هزار تومان سقوط کند که در این صورت موجب ریزش قیمت سهام به ویژه در نمادهای صادرات‌محور خواهد شد. با این حال هنوز مشخص نیست نرخ ارز در کدام کانال به ثبات خواهد رسید اما ناظران بازار سرمایه نرخ‌های ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان را برای شرکت‌های فعال در بورس مناسب‌تر و واقعی‌تر می‌دانند و بر این باورند که در صورت افت نرخ دلار، ‌این روند کاهشی پایدار نخواهد بود و به تدریج به سطوح واقعی خود می‌رسد.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 198583
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا