احتمال گرانی فولاد با کاهش تولید چین

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بر اساس پیش‌بینی کارشناسان از آنجا که تقاضا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر افزایش می‌یابد، این مساله بر افزایش قیمت فولاد تاثیرگذار خواهد بود. در واقع ماه‌های سپتامبر تا اکتبر ماه‌هایی هستند که به طور سنتی برای مصرف فولاد در چین اثر مثبتی دارند چراکه فصل ساخت و ساز است.


اما سوال مهم این است که این نوسانات چه تاثیری بر بازار ایران خواهد داشت؟ بنا به باور کارشناسان به طور حتم ایران نیز همچون دیگر کشورها از این مهم تاثیر خواهد گرفت  به طوری که آمار صادرات در این عرصه روند نزولی را طی خواهد کرد. البته پیش‌بینی شده که نوسانات قیمت فولاد و همچنین سنگ‌آهن تا پایان سال‌جاری ادامه­دار خواهد بود. البته بازار ایران به تبعیت از بازار جهانی در طول نیمه دوم شهریور تا نیمه اول آبان‌ماه افزایشی خواهد بود و پس از آن روند نزولی را دوباره طی می‌کند. با توجه به این شرایط پیشنهاد کارشناسان این است که فعالان فولادی در  دو ماه سپتامبر و اکتبر  حداکثر بهره‌برداری را در جهت صادرات داشته باشند. به این ترتیب برای این مهم اصلی­ترین کار دولت پس از مهار همه‌گیری کرونا تمرکز بر فعال کردن حوزه‌هایی همچون فولاد است.

در این رابطه کیوان جعفری‌طهرانی؛ تحلیلگر ارشد حوزه سنگ‌آهن و فولاد با اشاره به اینکه افزایش قیمت فولاد مرتبط با رونق ساخت و ساز در چین است به خبرنگار «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به اینکه فصل سپتامبر و اکتبر همیشه فصل ساخت و ساز در چین بوده است بنابراین در حال حاضر  شاهد روند افزایشی قیمت فولاد خواهیم بود.  او با اشاره به اینکه این مساله در رابطه با افزایش قیمت سنگ‌آهن هم موقتی است، تصریح کرد: این روند تنها در طول ماه اکتبر و سپتامبر ادامه خواهد داشت و پس از آن متوقف می‌شود و در ادامه دوباره روندکاهش قیمت ادامه می‌یابد.

تاثیرپذیری ایران از چین

این تحلیلگر ارشد حوزه سنگ‌آهن و فولاد در پاسخ به این سوال که این روند آیا بر بازار فولاد ایران هم اثرگذار خواهد بود یا خیر، گفت: به طور حتم این مساله در ارتباط با ایران تاثیرگذار خواهد بود. به هر حال ایران صادرات مقاطع فولادی همچون بیلت و اسلب را در اختیار دارد. بهتر است بدانیم که افزایش قیمت فولاد تنها برای مقاطع ساختمانی نیست و حتی ورق گرم هم تحت­تاثیر آن افزایش قیمت داشته است. البته افزایش قیمت اسلب برای تقاضای بالاتر در چین بیشتر از سایر محصولات صادراتی بوده  و بیشتر صادرات فولاد ایران، این محصول است.

جعفری‌طهرانی در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسان بازار، وضعیت بازار فولاد ایران را در چند ماه آینده چطور می‌بینید، گفت: در بازار داخلی شاهدیم رکود اقتصادی در کشور حاکم است و وضعیت اقتصادی نامناسب است. طبیعتا دولت سیزدهم نیز در چنین شرایطی کار خود را آغاز کرده که بسیار برایش دشوار خواهد بود.

این تحلیلگر ارشد حوزه سنگ‌آهن و فولاد با اشاره به وضعیت عرضه و تقاضا در کشور تصریح کرد: در ارتباط با بازار داخلی باید گفت که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده هستند. از آنجا که ساخت و ساز در داخل کشور وضعیت مناسبی ندارد و به خصوص به علت شیوع کرونای دلتا که از اواخر تیرماه شیوع پیدا کرده و روز به روز هم بدتر می‌شود باید گفت که این موارد در وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار هستند.

افت تولید و صادرات فولاد

جعفری‌طهرانی سپس با اشاره به روند صادراتی کشور گفت: فولادسازان کشور با اینکه با مشکلات تامین برق مواجه بوده و تولیدشان کاهش یافته بود اما  توانستند خوب عمل کنند و تولید و صادرات مناسبی داشته باشند. اما مساله مهم این است که  این آمار در ارتباط با ماه تیر است اما در ماه مرداد به طور حتم شاهد افت تولید و صادرات خواهیم بود.

این تحلیلگر ارشد حوزه سنگ‌آهن و فولاد تصریح کرد: طبیعتا اگر افزایش قیمتی در ماه سپتامبر و اکتبر داشته باشیم، در زمینه صادرات ایران هم تاثیر مثبت خواهد گذاشت. فراموش نکنیم که بازار متغیر است و ما باید از شرایطی که بازار دارد در زمینه مثبت حداکثر استفاده را بکنیم.

او با اشاره به اینکه باید باورهایمان را نسبت به گذشته تغییر دهیم، تصریح کرد: اینکه باور داشته باشیم که قیمت­ها به طور دائمی افزایشی باشند را دیگر نخواهیم دید. تا قبل از تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ یعنی تا ماه اسفند نیز نوسانات قیمت فولاد و سنگ‌آهن ادامه­دار خواهد بود. اگر قرار باشد بازار مثبت شود به طور موقت آن هم در طول نیمه دوم شهریور تا نیمه اول آبان ماه خواهد بود. بنابراین در این دو ماه سپتامبر و اکتبر باید حداکثر بهره‌برداری را در جهت صادرات داشته باشیم.

۷۲ درصد تولید فولاد خاورمیانه در دست ایران

این در حالی است که بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد ، تولید فولاد ایران در هفت ماه نخست ۲۰۲۱ حدود ۱۰درصد رشد داشته و به ۸/۱۷ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ افزایش ۹/۹درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ایران در تیرماه ۲/۷۲درصد تولید فولاد غرب آسیا را در اختیار داشته است. بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در ماه جولای ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با افزایش ۹درصدی به ۶/۲ میلیون تن رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون همین جایگاه را حفظ کرده است. چین با تولید ۸/۸۶ میلیون تن، هند با ۸/۹ میلیون تن و ژاپن با هشت میلیون تن در رتبه‌های نخست تا سوم تولید فولاد در جهان قرار دارند.

البته تولید چین نسبت به جولای سال گذشته ۴/۸درصد کاهش یافته است. پس از این کشورها، آمریکا با تولید ۵/۷میلیون تن، روسیه با ۷/۶ میلیون تن، کره‌جنوبی با ۱/۶ میلیون تن، آلمان با سه میلیون تن، ترکیه با ۲/۳ میلیون تن، برزیل با سه میلیون تن و ایران با ۶/۲ میلیون تن، جایگاه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

با شروع همه­گیری ویروس کرونا در جهان از دسامبر سال ۲۰۱۹، صنایع، کارخانه‌ها و تقریبا تمامی کشورها در تعطیلی فرو رفتند و خسارات اقتصادی بی­شماری در جهان به بار آورد، اما پس از گذشت بیش از یک سال از این وضعیت برخی از کشورها در حال بازیابی نسبی خود هستند.

همچنین تولید فولاد در غرب آسیا با افزایش ۲/۹ درصدی به ۶/۳ میلیون تن رسیده  که با توجه به تولید ۶/۲میلیون تنی ایران در این ماه، ۲/۷۲درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران است.

بر اساس این گزارش، تولیدی فولاد آمریکا نسبت به ماه جولای سال گذشته میلادی ۹/۳۷ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش در میان در ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در این ماه را به خود اختصاص داده است.

پس از آن تولید فولاد ژاپن و آلمان نسبت به ماه جولای سال گذشته میلادی به ترتیب ۵/۳۲ و ۷/۲۴ درصد افزایش یافته و در جایگاه دوم و سوم افزایش تولید قرار گرفتند.

تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ به ۱۵ میلیون تن رسید

در این ماه، تمامی ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به جز چین نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ افزایش تولید داشتند. تولید فولاد چین نسبت به جولای سال گذشته ۴/۸ درصد کاهش یافته است.

برزیل با ۵/۱۴ درصد، روسیه با ۴/۱۳ درصد، هند با ۳/۱۳ درصد، کره‌جنوبی با ۸/۱۰ درصد، ایران با ۹ درصد و ترکیه ۵/۲ درصد و چین با منفی ۴/۸ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

از زمان شیوع کرونا در جهان، به­رغم اینکه در دوره‌ای رشد تولید سایر کشورها منفی شد، رشد تولید فولاد ایران مثبت باقی ماند. ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با ثبت رشد ۵/۱۱ درصدی تولید، بیشترین رشد را نسبت به فوریه ۲۰۲۰  در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد به خود اختصاص داد.

افزایش ۳/۳درصدی تولید فولاد در جهان

بر اساس این گزارش، تولید فولاد جهان نیز در ماه جولای ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/۳ درصد افزایش یافته  و به ۷/۱۶۱ میلیون تن رسیده است. تولید فولاد در کشورهای اتحادیه اروپا در ماه جولای با افزایش ۳/۳۰ درصدی به  ۱۳ میلیون تن رسیده است.

کشورهای آسیا و اقیانوسیه در ماه جولای ۲۰۲۱ یعنی تیر ماه امسال ۴/۱۱۶ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۵/۲ درصد کمتر شده است. تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش یافته و به  ۲/۱۰میلیون تن رسیده است. همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک­المنافع در این بازه زمانی با ۲/۱۱ درصد افزایش به ۲/۹ میلیون تن رسیده است. کشورهای آمریکای جنوبی نیز با ۶/۱۹ درصد بیشتر تولید فولاد در ماه جولای،  ۸/۳میلیون تن تولید داشته‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 214005
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا