احتمال افزایش وام بافت فرسوده به ۱۵۰ میلیون تومان

 به گزارش جهان صنعت نیوز: وام واحدهای طرح اقدام ملی مسکن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد است که  روز ۱۷ دی ماه پیشنهاد افزایش سقف این تسهیلات تا ۱۵۰ میلیون تومان از سوی وزارت راه و شهرسازی به شورای پول واعتبار ارایه و هنوز نتیجه اعلام نشده است.


از طرف دیگر تسهیلات پرداختی به متقاضیان نوسازی در بخش خودمالکی در بافت فرسوده شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان است که ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد و ۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد پرداخت می شود. به تازگی شرکت بازآفرینی شهری به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده سقف این تسهیلات به ۱۵۰ میلیون تومان برسد تا شرایط برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در بافتهای ناکارآمد فراهم شود.

سهم بافتهای ناکارآمد از طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن ۱۴۵ هزار واحد است که ۱۰۰ هزار توسط بخش خصوصی و ۴۵ هزار واحد توسط دولت ساخته می شود. با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی به نظر می رسد نوسازی در بافتهای فرسوده دشوار شده و به همین دلیل پیشنهاد افزایش وام مطرح شده است.

محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ با اعلام این خبر گفته است: در نظر است تا سقف تسهیلات در بافت‌فرسوده با کم کردن تعداد افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند، افزایش یابد تا به به این ترتیب در عدد نهایی اعتبار تخصیصی، تغییری برای مشکل تامین اعتبار، ایجاد نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام مکاتباتی در این خصوص با سازمان برنامه و بودجه خبر داد و تصریح کرد: چنانچه سازمان برنامه و بودجه موافقت کند، افزایش سقف تسهیلات در بافت فرسوده، عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

محمودزاده یادآور شد: هم‌اکنون تسهیلاتی که پرداخت می‌شود به ازای هر واحد حدود ۲۵ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی با کارمزد صفر است که این مبلغ با منابع بانک مسکن ترکیب و به وام ۱۰۰ میلیون تومانی تبدیل می‌شود. ۵۰ میلیون تومان از این منابع با بازپرداخت ۹ درصدی و ۵۰ میلیون دیگر نیز با بازپرداخت ۱۸ درصدی از متقاضیان مسکن در بافت فرسوده اخذ می‌شود.

وی گفت: تلاش ما این است که مبلغ اولیه که از محل صندوق توسعه ملی است برای هر واحد افزایش یابد تا عدد نهایی به حداقل ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یابد. با این‌کار درصدد هستیم، ترغیب بیشتری برای مالکان بافت‌های فرسوده ایجاد شود تا ساخت‌وسازهای بیشتری برای احیا و اصلاح بافت، مهیا شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 166150
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا