آمار قطعی تلفات آنفلوانزا در کشور ۱۵ نفر رسید

جهان صنعت نیوز:  محمدمهدی گویا روز چهارشنبه  در پاسخ به این پرسش که آیا آمارهای مرگ ناشی از آنفلوانزا در استانهای مختلف مورد تایید وزارت بهداشت هست یا نه افزود: به هیچوجه این آمارها مورد تایید نیست و مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی نباید چنین آماری را اعلام کنند، مرجع اعلام آمار شیوع و مرگ آنفلوانزا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت است که بعد از آزمایش موارد مشکوک و تایید نوع ویروس آنفلوانزا در افراد بیمار یا فوت شده اعلام می شود.


وی گفت: مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت آمار موارد قطعی ابتلا به آنفلوانزا و مرگ ناشی از این بیماری را به صورت هفتگی جمع بندی و اعلام می کند، آخرین آمار مربوط به هفته پیش با ۱۵ فوتی است. همه استانها درگیر هستند و بیشترین موارد آن در تهران با پنج مورد، مازندران با چهار مورد و آذربایجان شرقی با چهار مورد بوده است.

گویا ادامه داد: بیماری آنفلوانزا امسال حدود سه هفته زودتر از سالهای گذشته در کشور شیوع یافت. هر سال این بیماری در آبان شایع می شود اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع این بیماری در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم و اکنون نیز در اوج شیوع و همه گیری آن قرار داریم و این همه گیری حداقل تا سه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تا پایان هفته گذشته ۹ هزار بیمار تنفسی در بیمارستانهای کشور بستری شدند که از این تعداد به طور قطعی ۳۴۲ نفر مبتلا به آنفلوانزا بودند که تحت درمان قرار گرفتند. نوع آنفلوانزایی که امسال در کشور شایع است، آنفلوانزای «اچ ۱ ان ۱» (H۱N۱) و «اچ ۳ ان ۲» (H۳N۲) است که البته حدود ۹۰ درصد موارد از سوش (نوع) ویروس «اچ ۱ ان ۱» گزارش شده که نوع شدیدتر این بیماری است.

گویا ادامه داد: تشخیص بیماری آنفلوانزا توسط افراد عادی ممکن نیست و نمی توان هر سرماخوردگی یا بیماری تنفسی را به آنفلوانزا نسبت داد. تشخیص قطعی بیماری فقط با انجام آزمایش امکانپذیر است.

وی گفت: بیماری آنفلوانزا همچنان مسیر رشد و افزایش نسبی را طی می کند و زمان اوج این بیماری تمام نشده است. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در مورد تامین داروی درمان آنفلوانزا نیز گفت: داروی تامیفلو که برای درمان این بیماری کاربرد دارد به میزان کافی در کشور وجود دارد و به هیچ وجه کمبود نداریم اما این دارو، در همه جای دنیا یک داروی بیمارستانی است و در داروخانه ها به طور مستقیم توزیع نمی شود.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 64775
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا