آمادگی برای اعمال محدودیت‌های مقابله با کرونا در پایتخت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صاحبنظران معتقدند که طراحی و اعمال این محدودیت‌های نو، بیش از همه‌چیز به تدبیر و نوآوری نیاز دارد تا هم چرخ‌های اقتصادی به حرکت در بیاید و هم شرایط اجباری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم فراهم شود. 


یک کارشناس مسایل اجتماعی، الزام سوار شدن به اتوبوس‌های شهری از در جلویی و خارج شدن از در عقب را به عنوان یک محدودیت‌ خلاقانه پیشنهاد می‌دهد و معتقد است که در زمان حاضر اقدامات نرم‌افزاری برای کنترل ویروس کرونا مورد نیاز است تا هم فعالیت‌های اقتصادی ادامه یابد و هم از سلامت مردم صیانت شود.

به گفته وی وقتی مسافران مترو به صورت هماهنگ رو به یک طرف وارد قطار شوند، با هم رودرو نمی‌شوند و اگر از ماسک هم استفاده کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌گیرند. 

جای خالی این اقدامات و محدودیت‌های نرم‌افزاری در حالی احساس می‌شود که آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا در کشور به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مورد و آمار فوتی‌ها به رکورد ۲۰۰ نفر در هفدهم تیرماه جاری رسیده است.

اکنون تا حدودی مردم تهران در همه محافل عمومی از افزایش شیوع بیماری کووید ۱۹ ابراز نگرانی می‌کنند و در نهایت اعمال محدودیت‌ها و قوانین بازدارنده را برای کنترل کرونا پیشنهاد می‌دهند. 

محدودیت ضمن توجه به اقتصاد

شهروندی که خود را «رحیم اسلامی» معرفی می‌کند، معتقد است که اعمال محدودیت نباید نافی فعالیت‌های اقتصادی باشد و خلق ایده برای تحقق آن ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته وی حفظ جان مردم از سایر موارد مهمتر است و باید در سایه اعمال محدودیت‌های بیشتر از تاخت‌وتاز کرونا جلوگیری شود زیرا ادامه این روند می‌تواند بار دیگر به تعطیلی برخی از مشاغل منجر شود و در شرایط فعلی اقتصادی کشور این موضوع به صلاح نیست. 

وی همچنین به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اقشار مختلف مردم هم تاکید می‌کند و می‌گوید: استفاده از ماسک و خودداری از عادی‌انگاری‌ کرونا به صورت مدام به مردم توصیه می‌شود اما برخی‌ها همچنان بی‌توجه هستند؛ اعمال برخی از محدودیت‌ها به صورتی که به اقتصاد فعلی ضربه نزند، راهکاری برای جلوگیری از شیوع افسارگسیخته کرونا در زمان حاضر به شمار می‌رود. 

عزم همگانی برای عبور از کرونا

اگرچه جدیت مردم به ویژه در تهران در زمینه رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی افزایش یافته است و بیش از ۹۰ درصد مردم در فضای عمومی از ماسک استفاده می‌کنند اما انتظار می‌رود بقیه نیز به اکثریت بپیوندند تا دست در دست هم از کرونا عبور کنیم.  

یک شهروند تهرانی هم با بیان اینکه قوانین سختگیرانه‌تری باید اعمال شود تا همه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، بیان کرد: از ظرفیت نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها نیز می‌توان در این زمینه بهره‌مند شد. 

وضعیت هشدار هم برای تهران قرمز است

استاندار تهران در خصوص شیوع ویروس کرونا می‌گوید: وضعیت هشدار برای ما قرمز است چون تهران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ در صورتی که پایتخت به وضعیت قرمز برسد، کنترل شرایط در آن سخت می‌شود.

«انوشیروان محسنی بندپی» با بیان اینکه مدیریت در عبور از بحران کرونا نقش موثری دارد، می‌گوید: با ابتکار و چابک‌سازی می‌توان از این دوره بحرانی عبور کرد؛ برداشتن محدودیت‌ها و برخورد باز، زمینه‌ساز گسترش شیوع ویروس کرونا می‌شود در حالیکه با اعمال برخی محدودیت‌ها می‌توان این وضع را مدیریت و آن را سپری کرد.

ابراز حیرت سخنگوی شورا از تعداد بیماران و جانباختگان

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم امروز، چهارشنبه در صفحه توئیتر خود با ابراز حیرت از تعداد بیماران و جانباختگان بر اثر ویروس کرونا نوشت: محدودیت‌های بیشتری برای مقابله با این ویروس باید اعمال شود.

«علی اعطا» به عنوان نماینده مردم در شورا از ستاد کرونا خواسته است تا بی‌هیچ مسامحه‌ای، جدی‌ترین محدودیت‌ها را تصویب و اعمال کند و کمترین این محدودیت‌ها دورکاری کارمندان است.

اما در این میان یک مطالبه دیگر هم برای مقابله با کرونا در میان برخی از افراد و مسوولان شهری وجود دارد که برعکس بقیه موارد به رفع محدودیت مربوط است و آن را می‌توان تحت عنوان لغو طرح ترافیک مورد بررسی قرار داد. 

پس از شیوع بیماری کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله کرونا به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، طرح ترافیک را در شهر پرجمعیتی مثل تهران لغو کرد تا شهروندان کمتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند؛ با این حال طرح ترافیک از ۱۷ خرداد ماه دوباره از سر گرفته شد و اکنون برخی از شهروندان و مسوولان لغو آن را در کنترل ویروس کرونا موثر می‌دانند.

«علیرضا زالی» فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران هم پیش از این از تغییر وضعیت کرونا در تهران ابراز نگرانی کرده بود و تاکید داشت که متناسب با تغییر آماری، مداخله‌های متفاوتی با هماهنگی ستاد ملی در تهران رقم می‌خورد؛ اکنون مردم و مسوولان نیز برای اعمال محدودیت‌های احتمالی آمادگی دارند تا با مشارکت همگانی از سد کرونا عبور شود.

«سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته گفته بود تاکنون ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 120377
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا