آماده‌باش ارتش انگلیس برای مقابله با بحران سوخت

به گزارش جهان صنعت نیوز:   بحران سوخت در انگلیس ریشه در بحران بزرگ‌تری به نام برگزیت دارد که پس‌لرزه‌های آن با کاهش محدودیت‌های کرونایی خودنمایی می‌کند. واقعیت این است که ‫برگزیت ضربه سنگینی به اقتصاد ‫انگلیس وارد کرده است. با اینکه همه کشورهای اروپایی در بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به سر می‌برند، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت نسبت به تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.


دفتر آمار ملی انگلیس گزارش داده که اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی با ۹/۹ درصد کاهش بیشترین خسارت سالانه در نزدیک به سه قرن گذشته را بر اثر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا تجربه کرده است.

از ابتدای امسال که مناسبات سابق انگلیس و اتحادیه ‫اروپا به واسطه برگزیت خاتمه یافت، مشکل جابه‌جایی کالا به ویژه مواد غذایی در انگلیس نمایان شد.  قوانین دست‌وپاگیر گمرکی اعتراض صاحبان مشاغل و شرکت‌های باربری را در پی داشت و معترضان در چندین نوبت مقابل دفتر نخست‌وزیری دست به تظاهرات زدند.

اواسط سال نرخ تورم از برآورد بانک مرکزی انگلیس بالا رفت و پیش‌بینی می‌شود این وضع در ماه‌های آینده تشدید شود، اما همه این تحولات عمدتا به پای بحران همه‌گیری کرونا نوشته شد، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. در واقع پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، یعنی یک سالی که انگلیس پس از خروج رسمی از اتحادیه اروپا فقط تابع قوانین اتحادیه و عضو بازار واحد اروپا بود هم‌زمان با شیوع ‫کرونا شد.

بحران کرونا در واقع به عنوان ضربه‌گیر پس‌لرزه‌های برگزیت عمل کرد و اینک که دولت محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده و قرنطینه‌ها برداشته شده است، پیامدهای برگزیت به‌ روشنی خودنمایی می‌کند.

از نخستین تبعات اجرای قانون برگزیت یا همان جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، سیل بازگشت هزاران نفر نیروی کار به کشورهای شرق اروپا بود. یکی از اصنافی که بیشترین حجم کاهش نیروی کار را پس از برگزیت متحمل شد بخش حمل و نقل و به طور خاص راننده‌های کامیون‌های تجاری و سوخت‌رسان بودند.

این معضل در یک سال اخیر شدت گرفته و منجر شده است تا فراخوان‌های بزرگ برای جذب راننده کامیون در خاک انگلیس و حتی اعطای اقامت‌های کاری و دائمی به شهروندان کشورهای خارجی برای جذب نیرو در این صنف اجرا شود، اما همچنان کمبود نیروی کار در این بخش شدیدا احساس می‌شود و اینک در مساله بحران سوخت به خوبی نمایان شده است.

با توجه به این که اتحادیه اروپا شریک اصلی تجاری بریتانیا محسوب می‌شد، از قبل پیش‌بینی شده بود که با خروج لندن از این نهاد اروپایی، معضلات مختلفی در زمینه تدارک کالاهای مورد نیاز برای زندگی در بریتانیا رخ دهد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا این مشکلات را نه ناشی از برگزیت بلکه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید‌۱۹ می‌داند. با این حال واقعیت این است که برگزیت منشاء اصلی معضلات کنونی جامعه بریتانیا بود و همه‌گیری ویروس کرونا نیز به عنوان کاتالیزوری برای تشدید وخامت اوضاع عمل کرده است.

کمبود راننده کامیون پس از دوران سخت بحران کرونا روی توزیع کالاهای اساسی، از مواد غذایی گرفته تا سوخت، تاثیر شدیدی گذاشته و در آستانه فصل کریسمس احتمال افزایش بهای کالاها و اختلال در شبکه توزیع را افزایش داده است.

همزمان با افزایش بهای گاز و برق و کود شیمیایی در ماه‌های اخیر، دولت بریتانیا میلیاردها پوند برای جلوگیری از افزایش بهای مواد غذایی اختصاص داده و اعضای دولت از مردم خواسته‌اند سراسیمه خرید نکنند. با این همه از روز یکشنبه در پمپ‌بنزین‌های اکثر شهرهای بزرگ بریتانیا صف‌های طویلی تشکیل شد و سوخت موجود در اکثر آنها ته کشید.

از ماه‌ها پیش کشاورزان، شرکت‌های تولید مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها در مورد کمبود شدید راننده کامیون هشدار داده بودند. صاحبنظران بر این باورند که یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست چون یکی از نتایج آن ممنوع شدن حرکت آزادانه نیروی کار بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بود.

دولت محافظه‌کار بوریس ‫جانسون برای عبور از بحران کنونی، با به کارگیری موقت پنج هزار راننده اروپایی تا پایان امسال موافقت کرده، اما معلوم نیست این تصمیم بتواند پایداری لازم را به بازار انرژی تزریق کند. این درحالی است که گزارش شده، انگلیس با چالش کمبود حدود ۹۰ هزار راننده برای جبران تبعات برگزیت و همه‌گیری کرونا روبه‌رو است.

اختلال گسترده در سراسر انگلیس

این در حالی است که تداوم بحران سوخت در انگلیس، علاوه بر تشکیل صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها و ایجاد ترافیک سنگین در سراسر کشور، باعث اختلال در بخش خدمات عمومی شده است. به گفته یک نهاد صنفی در این کشور، ذخایر سوخت دوسوم پمپ‌بنزین‌ها به پایان رسیده و مابقی هم به زودی تمام می‌شود.

ده‌ها هزار انگلیسی شاغل از جمله نیروهای فعال در بخش خدمات عمومی در نخستین روز هفته کاری به دلیل کمبود سوخت ناگزیر خانه‌نشین و مشغول دورکاری شدند. طبق گزارش‌ها ۹۰ درصد ذخایر سوخت پمپ‌بنزین‌ها خشک شده و مابقی هم به زودی تمام می‌شود.

پزشکان، پرستاران و کادر درمان که این روزها حضور آنها در مراکز درمانی حیاتی است قادر به پر کردن باک بنزین خودروهای خود نبوده‌اند و ناچار به دورکاری شده‌اند. مدارس و مراکز تربیتی هم به فکر آموزش از راه‌ دور افتاده‌اند چون با بحران به وجود آمده، کارکنان و آموزگاران قادر به حضور در محل کار خود نیستند. انجمن پزشکی انگلیس نیز از دولت خواست تا ترتیبی اتخاذ کند تا کارکنان بخش درمان در اولویت دریافت سوخت قرار گیرند. این نهاد انگلیسی هشدار داد که بحران سوخت بخش درمان را با خطر جدی مواجه خواهد شد.

در همین حال برخی شهروندان انگلیسی که از تداوم وضعیت موجود وحشت کرده‌اند‌ دست به احتکار و ذخیره سوخت زده‌اند. تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که تعدادی از رانندگان، پس از تکمیل ظرفیت باک خودروهای خود، گالن‌های چند لیتری بنزین را هم پر می‌کنند. این درحالی است که با بسته شدن شمار بیشتری از پمپ‌ بنزین‌های سطح کشور، صف‌های تشکیل شده مقابل جایگاه‌های فعال چند کیلومتر طول دارد و رانندگان مجبورند که ساعت‌ها انتظار بکشند.

دولت در نهایت تصمیم گرفت تا قانون سال ۱۹۹۸ را در خصوص رقابت بین شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه انرژی را لغو کند تا به این ترتیب پمپ‌بنزین‌هایی که ذخایر سوختشان تمام شده، به سرعت شناسایی و مراحل سوخت‌رسانی انجام شود.

کواسی کوارتنگ، وزیر بازرگانی انگلیس پس از دیدار اضطراری با مدیران شرکت‌های فعال در حوزه انرژی گفت: با لغو قانون سال ۱۹۹۸ مناطقی که در سراسر کشور دچار کمبود سوخت هستند با اشتراک داده‌های مهم شناسایی و هدف‌گذاری می‌شوند. او با تکرار این ادعا که کشور با کمبود سوخت مواجه نیست افزود که دولت برای کاهش اختلال در روند سوخت‌رسانی پروتکل پایین‌دستی نفت را به اجرا گذاشته است.

شرکت‌های خصوصی نفتی پیش‌بینی می‌کنند که این مشکل ظرف سه روز آینده برطرف و اوضاع تا پایان هفته عادی شود. کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر بحران کنونی ظرف ۱۰ روز آینده حل نشود روند توزیع مواد غذایی در کشور با مشکل جدی مواجه شده و مایحتاج کریسمس به موقع نمی‌رسد.

عملیات اسکالین

این در حالی است که روزنامه «فایننشال تایمز» مدعی شد که بوریس جانسون قصد دارد صدها سرباز ارتش را برای کمک اعزام کند. در گزارش این روزنامه آمده طی عملیاتی که «عملیات اسکالین» نام می‌گیرد، سربازان رانندگی کامیون‌ها را بر عهده خواهند گرفت. چهره‌های بخش خصوصی اما می‌گویند اعزام سربازان ارتش کافی نیست، چون سربازان از تعلیمات لازم برای پرکردن تانکر‌های ذخیره در پمپ‌بنزین‌ها برخوردار نیستند.

از نظر وزیر راه انگلیس مقصر اصلی این بحران سازمان حمل‌و‌نقل جاده‌ای است. این سازمان نیز به نوبه خود با رد ادعای وزیر راه آن را بی‌اساس خواند. دولت بریتانیا برای مواجهه با این بحران مجبور به صدور ۱۰۵۰۰ ویزای موقت کار شده است که در این بین ۵هزار ویزا مربوط به رانندگان جاده‌ای می‌شود. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، به رغم آنکه همچنان ادعا می‌کند وابسته به نیروی کار خارجی نیست، اما مجبور به چرخش سیاست خود در به‌کارگیری رانندگان جاده‌ای خارجی شده است.

این سیاست پس از برگزیت در زمینه اشتغال مهاجران اتخاذ شده بود و در این زمینه دولت انگلیس حتی به رانندگان ارتش برای حمل مواد سوختی متوسل شده است. شرکت پخش فرآورده‌های سوختی که مدیریت پخش فرآورده‌های نفتی را در اغلب جایگاه‌ها در اختیار دارد، برآورد کرده است ۵۰ تا ۹۰ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت در انگلیس تعطیل شده‌اند. از طرف دیگر این بحران منجر به کمبود شدید مواد غذایی و کشاورزی در فروشگاه‌ها شده است.

رود مکنزی، از مسوولان شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای بر این باور است: در این ماجرا تحرکات سیاسی به وضوح مشاهده می‌شود. البته مردم انگلیس باید در خصوص برآورده کردن مایحتاج خود در زمینه‌های مختلف ازجمله سوخت و مواد غذایی اطمینان‌خاطر داشته باشند. به همین دلیل در چارچوب قوانین و مقررات برگزیت دولت ناچار است به طور موقت از کمک رانندگان جاده‌ای خارجی بهره‌مند شود.

گرانت‌شاپ، وزیر راه انگلیس معتقد است: «به مرور زمان به دلیل استفاده از نیروی انسانی ارزان‌قیمت در حمل‌ونقل جاده‌ای به ویژه از اروپای شرقی بحران بازار این حرفه در کشور شکسته شد و  رانندگان انگلیسی این حرفه را رها کردند. به همین دلیل باید مراقب اوضاع باشیم تا وضع در آینده تشدید نشود. به همین منظور از تمامی گزینه‌ها به گونه‌ای بسیار فعال استقبال می‌کنیم.» در نتیجه دولت انگلیس ناچاراست به طور موقت در مواجهه با سیاست اشتغالی در برگزیت در به‌کارگیری نیروی انسانی خارجی انعطاف به خرج دهد و تعداد زیادی راننده جاده‌ای خارجی به کار گیرد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 218606
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا