آرای رییسی بین کاندیداهای اصولگرا تقسیم می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: او وقتی که از اجرای سند تحول قضایی سخن می‌گفت، تاکید کرد که «همه هم و غم من اجرایی شدن این سند تا پایان دوره پنجساله مسوولیتم در دستگاه قضایی است تا ان‌شاءالله تحول مد نظر رهبر انقلاب در بستر گام دوم در قوه قضائیه محقق شود.» و به این ترتیب تلویحا اعلام کرد که به کرسی ریاست‌جمهوری حداقل در ۱۴۰۰ چشم ندارد.

حال باید دید که عدم ورود او به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو چه تاثیری در آرایش نیروهای اصولگرا دارد. سوال اینجاست که پایگاه اجتماعی او از این پس به کدام سو می‌رود و از کدام گزینه حمایت می‌کند. سعید جلیلی قبلا گفته بود که اگر رییسی کاندیدا شود، کاندیدا نخواهد شد بنابراین حالا که رییسی خیال کاندیداتوری ندارد، او احتمالا به میدان می‌آید. اما آن‌طور که به نظر می‌رسد پایگاه اجتماعی رییسی خیال حمایت از جلیلی را هم ندارد و زمزمه‌هایی در این باره به گوش می‌رسد.

منصور حقیقت‌پور ، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت» در این باره گفت: «توجه داشته باشید که انتخابات در ایران حزبی نیست بنابراین نباید انتظار داشت که وقتی یک کاندیدای احتمالی از ورود به رقابت انتخاباتی صرف نظر می‌کند، آرای او به سبد یک کاندیدای مشخص دیگر بریزد.»

وی افزود: «بهتر است صبر کنیم و ببینیم که اصولگرایان به وحدت خواهند رسید یا خیر. طبیعتا اگر وحدت حاصل شود، آقای رییسی نیز از کاندیدای نهایی حمایت خواهد کرد. از حالا نمی‌توان گفت که آقای رییسی اگر کاندیدا نشود، از چه کسی حمایت خواهد کرد.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا پایگاه اجتماعی رییسی در صورت عدم کاندیداتوری او به حمایت از سعید جلیلی گرایش پیدا خواهد کرد، گفت: «آقای جلیلی قبلا ظرفیت خود را نشان داده و میزان آرای او مشخص است. ضمن اینکه بعید است آقای رییسی به مردم بگوید چون من نیامدم، به جلیلی رای دهید. در انتخابات ایران چیزی قابل پیش‌بینی نیست و در روزهای اخیر برخی مسائل تغییر می‌کند. مردم نیز بیشتر بر اساس احساسات و تبلیغات تصمیم می‌گیرند.»

این نماینده پیشین مجلس همچنین گفت: «نکته قابل توجه دیگر این است که رای آقای رییسی یا سرمایه اجتماعی او حتما صرفا جامعه اصولگرایی خواهد شد اما اصولگرایی نیز طیف گسترده‌ای است. هم قالیباف و هم محسن رضایی و هم جلیلی به اسم اصولگرایی وارد می‌شوند. روشن است که رفتار، چارچوب ذهنی، پارادایم‌های آنان با هم فرق دارد. ما هم نمی‌توانیم بگویم که سرمایه اجتماعی رییسی سراغ یکی از این آقایان می‌رود. احتمال قوی‌تر آن است که بین آنها توزیع شود.»

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 157890
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا