آتش زیر خاکستر

به گزارش جهان صنعت نیوز: براساس گزارش‌ها بیش از ۴۰ هزار مسافر طی روزهای گذشته بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تست کرونا وارد جزیره قشم شدند. لغو محدودیت‌های تردد بین شهری باعث می‌شود در خوش‌بینانه‌ترین حالت دو هفته آتی آمار فوتی و مبتلایان افزایش پیدا کند. افزایش سفرهای مردم زنگ خطری برای شکل‌گیری پیک چهارم کرونا در کشور است.

چند روز پیش مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) با تاکید بر اینکه شرایط کرونا شکننده است و نباید فریب آمار را خورد خطاب به شهروندان هشدار داد؛ با کوچکترین غفلت به شرایط سخت باز خواهیم گشت. سعید خال با تاکید بر سخنان وزیر بهداشت و توصیه‌های دکتر زالی رییس ستاد کرونای تهران گفته بود: «شرایط آمار فوت کرونا در تهران دقیقا شبیه اردیبهشت ماه است و در صورت کوچکترین غفلت و بی‌توجهی به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی به شرایط سخت و بحرانی آبان ماه ٩٩ باز خواهیم گشت. بخشی از رعایت پروتکل‌ها به شهروندان عزیزمان بازمی‌گردد و بخشی نیز به نهادها و مسوولان ذی‌ربط و جلوگیری از آزادسازیهای بی‌رویه بازمی‌گردد.»

مسوولان به محض اینکه تعداد فوتی‌ها دورقمی شد، تمام اماکن پرخطر را به سرعت بازگشایی کردند تا طبق معمول چرخه اقتصاد معیوب ایران بچرخد. در حالی دولت تاوان این چرخش را با جان شهروندان می‌دهد که در اغلب کشورهای همسایه ایران واکسیناسیون را برای حفظ جان مردم شروع کردند. دیروز طی خبرها واکسیناسیون در کشور آذربایجان هم شروع شده، پیک چهارم کرونا در حالی آغاز می‌شود که خبری از هیچ واکسنی در کشور نیست اگرچه با ادامه محدودیت‌ها احتمال اینکه آمار فوتی‌ها یک‌رقمی هم شود وجود داشت. اما اکنون سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «ترددها و سفرها در زمینه انتشار ویروس کرونا بسیار موثر است و حتی سفرهایی که هفته گذشته به جزیره قشم اتفاق افتاد، جای نگرانی دارد، زیرا این عدم رعایت می‌تواند باعث افزایش موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر به علت کرونا شود.» سفرها باعث انتقال کرونا در شهرهای مختلف شده اما اگر ممنوعیت‌های تردد لغو نمی‌شد، مردم هم سفر نمی‌رفتند. بنابراین طبق روال سابق مسوولان اشتباهی را مرتکب شدند و آن را به گردن نحیف مردم می‌اندازند.

همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت ضمن تاکید بر استمرار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مراسم و مناسبت‌ها گفت: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با جدیت، دقت و به صورت مستمر دنبال شود، عادی‌پنداری در شرایطی که سیستم بهداشت و درمان به صورت شبانه‌روزی نهایت تلاش خود را کرده تا آمار ابتلا و فوتی‌ها را پایین بیاورد، قطعاً دوباره ما را به شرایط خطرناک همه‌گیری کرونا بازمی‌گرداند.»

رییس ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران ضمن انتقاد از سفرهای روزهای اخیر از شکننده بودن شرایط تهران در مقابله با بیماری کووید ۱۹ و احتمال شکل‌گیری پیک چهارم خبر داد و گفت: «استان تهران به دلیل پیچیدگی‌های مختلف در کنترل بیماری نیز شرایط خاصی دارد. بنابراین شرایط آن شکننده است. فاصله‌گذاری اجتماعی با شیب ملایمی رو به کاهش است و میان عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با افزایش آمار فوتی‌ها پیوستگی عمیق و جدی وجود دارد.» زالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تغییر آمار سنی فوتی‌های کرونا ویروس اشاره کرد و افزود: «گروه سنی پنج تا ۱۷ سال و همچنین زیر ۱۰ سال در حوزه مرگ‌و‌میر با افزایش مواجه بودند که با بحث بازگشایی مدارس این موضوع می‌تواند با خطر بیشتری مواجه شود. در طول روزهای گذشته هفته قبل با توجه به حجم گسترده خروجی‌های تهران و همچنین ورود بیش از ۵۰ هزار نفر به جزیره‌ای کوچک و مسافرت به شهرهای قرمز ممکن است با بازگشت به تهران فرم‌های جدیدی از بیماری را شاهد باشیم.»

لغو محدودیت‌ها اشتباه بود

در همین راستا مینو محرز عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا به «جهان‌صنعت» درباره هشدار نسبت به برخی بازگشایی‌های عجولانه گفت: به عقیده من هنوز برای بازگشایی‌ها بسیار زود بود زیرا باعث می‌شود دوباره شاهد افزایش موارد بیماری باشیم. در صورتی که امروزه تعداد مراجعین به بیمارستان‌ها به روزانه ۲۰ نفر رسیده و اگر به همین منوال پیش می‌رفت به راحتی کرونا را کنترل کرده بودیم ولی برخی مسوولان برای بازگشایی‌ها عجولانه برخورد کردند. تاوان رفتارهای ضد‌و‌نقیض مسوولان را مردم با جانشان پس می‌دهند. چه‌بسا کادر درمان آمادگی پیک بعدی کرونا را ندارد. کادر درمان بسیار خسته است.

وی افزود: تالارهای عروسی را هم باز کردند، مگر واکسنی به ایران رسیده که این‌گونه بازگشایی‌ها رخ داده است! بازگشایی تالارها و دادن اجازه فعالیت به برخی مراکز تجمعی، مجددا زمینه را برای افزایش موارد بیماری فراهم می‌کند. به هر حال زمانی که یک مراسم عروسی برگزار می‌شود، مگر ممکن است که افراد در تمام ساعات مراسم ماسک داشته باشند. به هر حال دور یک میز می‌نشینند، می‌خواهند شام بخورند، میوه یا شیرینی بخورند و در این شرایط ماسک‌شان را برمی‌دارند. همین موضوع می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری شود. از طرفی امروزه مردم به هر طریقی شده عروسی‌های خود را برگزار می‌کنند. اگر محدودیت‌ها هنوز پا برجا بود عروسی هم در کار نبود. این موضوع دیگر ارتباطی به مردم ندارد. وقتی محدودیت‌ها لغو می‌شود، مردم تصور می‌کنند کرونا تمام شده و مجدد به زندگی عادی خود بازمی‌گردند. نمی‌توان از مردم خرده گرفت. این اقدامات می‌تواند منجر به موج دیگری از بیماری شود. باید توجه کرد که کووید۱۹ تعارف ندارد. به هر حال اینکه بخواهیم، تالارهای عروسی، باشگاه‌های ورزشی و… را باز کنیم، آسیب‌زاست و منجر به افزایش موارد ابتلا به کرونا می‌شوند.

 بازگشایی مدارس هم یکی دیگر از معضلات بازگشایی‌ها است البته دیروز فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران در خصوص بازگشایی مدارس اعلام کرد: «نهایتا در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد حضور دانش‌آموزان در همه شهرها بدون توجه به رنگ آنها اختیاری باشد. با توجه به اصرار دوستان در آموزش‌و‌پرورش که می‌خواستند کادر اداری و کادر مدارس مانند سایر ادارات باشند این تصمیم اتخاذ شد. بی‌تردید در تهران شرایط متفاوت است، چراکه با آغاز فعالیت مشاغل آموزشی بار غیرمتعارفی به حمل‌و‌نقل عمومی وارد می‌شود که موجب نگرانی ماست. بی‌تردید حتی پنج تا ۱۰ درصد افزایش استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی موجب نگرانی ما خواهد بود. از سوی دیگر معلمان با توجه به وقت و توان خود نمی‌توانند آموزش حضوری و مجازی را با هم به پیش ببرند و به نظر می‌آید که این کار غیر ممکن است. بنابراین با توجه به صحبت‌های رییس‌جمهور می‌توان حضور دانش‌آموزان در مدارس را اختیاری در نظر گرفت و این به والدین بستگی دارد که امیدواریم مردم در این موضوع نیز همکاری لازم را داشته باشند.»

سفر نروید

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه ترددهای بین شهری کروناویروس را در کشور منتشر می‌کند، بیان کرد: ازسر‌گیری ترددهای بین‌شهری، وضعیت شهرها را می‌تواند به سرعت تغییر دهد، شهری که زرد است قرار نیست تا ابد زرد بماند، بلکه ممکن است با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی ظرف کمتر از یک هفته قرمز شود، بنابراین این شکنندگی وضعیت اپیدمی در سطح شهرها و کل کشور حکمفرما بوده و بنابراین هر اقدامی در جهت رفع محدودیت‌ها و تغییر مداخلات باید با احتیاط و در نظر گرفتن جوانب و ابعاد مختلف موضوع اعمال شود.

وی با بیان اینکه متولی اصلی مدیریت اپیدمی در کشور وزارت بهداشت است، تاکید کرد: بدون هماهنگی لازم با وزارتخانه نباید هیچ مداخله‌ای از سوی ارگان‌ها لغو شده یا تغییر کند، چراکه این مساله نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، ارائه آموزش‌های کافی و حتی مهیا بودن تیم‌های بهداشتی و واکنش سریع، پیش از بازگشایی‌هاست.

مردم خسته شدند

محرز در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر شاهدیم که با شیب بسیار ملایمی موارد بیماری کمی در حال افزایش است. البته نمی‌خواهم نگرانی ایجاد شود، اما متاسفانه به تدریج موارد بیماری در حال افزایش است. از طرفی برخی از مردم هم رعایت نمی‌کنند. حالا که ۷۰ درصد مسیر کنترل اپیدمی در کشور طی شده، باید چند هفته دیگر نیز با صبوری و شکیبایی پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را رعایت کنیم تا شرایط اپیدمی پایدارتر و آمارها تثبیت شود و پس از آن با مستندات کافی و دلایل متقن و ضمن بسترسازی مناسب، نسبت به بازگشایی‌ها اقدام کنیم. البته می‌دانیم که همه خسته شدند و مردم، اصناف و کسبه هم می‌خواهند زندگی‌شان را بگذرانند، اما به هر حال باید توجه کرد که با بازگشایی‌های زودهنگام احتمال افزایش موارد بیماری اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: سفرها و به خصوص سفرهای غیرضروری الگوی اپیدمی در جوامع را بر هم زده و جابه‌جایی‌های جمعیتی ناشی از سفر، وخامت ناشی از آن را تشدید می‌کند. متاسفانه این اتفاق در مازندران رخ داده و بسیار نگران‌کننده است؛ به گونه‌ای که حدود یک پنجم کل فوتی‌های ناشی از کرونا طی چند روز گذشته تنها مربوط به مازندران بوده است.

این عضو ستاد مقابله با کرونا پرهیز از سفرهای غیرضروری،‌ رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها، رفتارهای کنترل‌شده از سوی مردم و پیشگیری از اعمال سیاست‌های شتابزده در بازگشت به شرایط عادی را در بهبود شرایط مازندران موثر دانست و گفت: در روند کنترل اپیدمی مساله طغیان اپیدمی یعنی افزایش ناگهانی بار بیماری در یک منطقه جغرافیایی محدود اهمیت بسزایی دارد، مانند اتفاقی که در مازندران رخ داده و باید به سرعت توسط تیم‌های واکنش سریع کنترل شود. این در حالی است که متاسفانه تعداد شهرهای قرمز این استان بیشتر شده و این مساله به این معناست که طغیان به جای کنترل گسترش پیدا کرده است.

وی درباره وضعیت شیوع و شدت کرونای جهش‌یافته که در انگلیس دچار جهش شد روی کودکان و سنین پایین گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام شده، کرونای جهش‌یافته کودکان و افراد در سنین پایین‌تر را بیش از کرونای معمول درگیر می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 166243
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا