هیچ دارویی برای کرونا به تایید وزارت بهداشت نرسیده است

به گزارش جهان صنعت نیوز: رئیس دانشگاه علوپزشکی آبادان  مدعی تأثیر یک داروی ضدویروسی بر روی بیماران بدحال مبتلا به کووید _۱۹ توسط گروه عفونی دانشکده علوم پزشکی این شهرستان شده به گونه ایکه به کاهش طول درمان و بستری بیماران منجر شده است. در واقع این ادعا در حالی از سوی این دانشگاه مطرح شده که  بر اساس پژوهش های صورت گرفته بر روی ۷۰ داروی مقابله با ویروس از سوی دانشمندان جهان تنها ۲ دارو تاثیر جزیی داشته که چندان قابل استناد نیست .                                                                      در این رابطه بررسی ها نشان می دهد هیچ اظهار نظر رسمی در خصوص  تایید این دستاورد از سوی وزارت بهداشت و درمان کشور صورت نگرفته به گونه ایکه مهدی شاد نوش قائم مقام دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا که خود در جریان ماموریت به بیماری کرونا مبتلا شد و اکنون دوران نقاهت خود را می گذراند در این خصوص یه جهان صنعت نیوز گفت:در حال حاضر ادعاهایی از این دست فراوان است که اغلب به تایید وزارت بهداشت و درمان نمی‌رسند در صورتی که  وزارت بهداشت دارویی را در درمان بیماری کرونا تایید کند حتما به اطلاع عموم  خواهد رسید

  تحقیقات در جهان ادامه دارد

همزمان با روسیه دانشمندان و محققان کشورهای دیگر از جمله آلمان، استرالیا و چین نیز در زمینۀ کشف و تولید واکسن ویروس کرونا در حال پژوهش و بررسی هستند. 

اتحادیه شرکت‌های داروسازی در آلمان که بخش‌های پژوهشی دارند، در سایت اینترنتی خود بیش از ۳۰ ماده مؤثر را فهرست کرده‌اند که می‌تواند برای مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ اثربخش باشد.داروهای ضدمالاریا و داروهای ضدابولا تا کنون نتیجه‌بخش نبوده‌اند   و در میان ۷۰ دارویی که مورد پژوهش قرار گرفتند داروهای ضد ایدز و روماتیسم هم به چشم می‌خورد.

وزارت بهداشت آلمان از کمیسیون تحقیقات داروسازی در این کشور خواسته‌ است، نظر و ارزیابی خود در مورد اثربخش بودن داروهایی را ارائه دهد که در حال حاضر برای مقابله با ویروس کرونا مورد آزمایش قرار دارند.

“کلروکین” (Chloroquin) و یا هیدروکسی‌کلروکین (Hydroxychloroquin) است؛ یک ماده شناخته‌‌شده ضدمالاریا که برای مقابله با بیماری‌های ویروسی اثربخش است و از این رو می‌تواند با فعالیت‌های ویروس کرونا مقابله کند. به گفته رئیس کمیسیون تحقیقات داروسازی آلمان اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد کلروکین و هیدروکسی‌کلروکین نیز ناکافی است. او در این رابطه می‌افزاید که در مورد این ماده‌ها تحقیقاتی در جنوب فرانسه انجام گرفت، اما کم و کیف آن به گونه‌ای بود که نمی‌توان به آن‌ها اطمینان کرد.

روسیه آزمایش روی حیوانات را آغاز کرده

همچنین در روسیه، بنا به گفتۀ مقام‌های پزشکی، دانشمندان مرکز ویروس شناسی و بیوتکنولوژی وکتور در شهر نُووسیبیرسک، این واکسن را هفتۀ گذشته آزمایش کرده‌اند تا میزان تاثیرگذاری آن را بسنجند و ارزیابی کنند که برای هر نفر چه اندازه از آن را باید استفاده کرد. قرار است آزمایش این واکسن بر روی حیوانات آزمایشگاهی حساس انجام گیرد. 

نتیجه بخش بودن یک دارو در آمریکا

در این ارتباط  یک بیمار ۳۵ ساله مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا که با ماده “رمدسیویر” تحت درمان قرار گرفت و حالش بهبود یافته، اما بهبودی می‌تواندروند طبیعی بهبودی یافتن از بیماری بوده باشد.

در خواست همبستگی پژوهشی از سوی سازمان جهانی بهداشت

 گفتنی است، سازمان جهانی بهداشت در هفته‌های گذشته از کیفیت پایین پژوهش‌ها و آزمایش‌های تحقیقاتی که در راستای مقابله با بیماری کووید ۱۹ انجام گرفته، انتقاد کرده است.

تدروس ادهانوم، دبیرکل این سازمان در این ارتباط تصریح کرده است: «تحقیقات کوچک زیاد که بر اساس شیوه‌های گوناگون انجام گرفته‌اند، آن اثبات و اطمینان روشن و ضروری را به ما ارائه نمی‌دهند. ما به شیوه‌هایی درمانی نیاز داریم که جان انسان‌ها را نجات بدهند».

سازمان جهانی بهداشت از این رو اعلام کرده است که به‌طور مشترک با کشورهای آرژانتین، بحرین، کانادا، فرانسه، ایران، نروژ، افریقای جنوبی، اسپانیا، سوئیس و تایلند پژوهش‌هایی چندشاخه‌ای تحت عنوان “همبستگی” (Solidarity) به جریان اندازد.

به گفته آنا ماریا هنائو رسترپو، پژوهشگر سازمان جهانی بهداشت این پژوهش‌ها قرار است “بر پرسش‌های محوری عموم مردم متمرکز باشد”، برای نمونه: آیا یکی از این داروها می‌تواند میزان مرگ و میر را کاهش دهد؟ آیا هیچیک از این داروها می‌تواند مدت بستری ماندن در بیمارستان کاهش دهد یا روی بسامد استفاده بیماران از دستگاه تنفس تأثیر بگذارد؟

سازمان جهانی بهداشت نیز قصد دارد در راستای این آزمایش‌های تحقیقاتی سطح بالا، دقیقا همان دو ماده‌ای را مورد تست کند که از دید کمیسیون تحقیقات داروسازی آلمان می‌توانند اثربخش واقع شوند:

“رمدسیویر” (Remdesivir) و “کلروکین” (Chloroquin). همچنین قرار است رمدسیویر در ترکیب با لوپیناویر که یک داروی ضدایدز است، آزمایش شود.

البته چندی از اعلام قصد سازمان جهانی بهداشت برای انجام تحقیقات “همبستگی” نگذشته بود که در نشریه معتبر پزشکی New England Journal of Medicine مقاله‌ای از پژوهشگران چینی منتشر شد که در آن از مؤثر نبودن داروهای ضدایدز در مقابله با ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ سخن رفته است.

تلاشهای شرکت‌های داروساز

شرکت چینی کان‌سینوبیو (CanSinoBio) نیز از شرکت‌هایی که گفته است اجازه انجام تست واکسن ضدکرونا روی انسان را یافته است.

شرکت‌های یو اس اینوویو (US-Inovio) و بیوآن‌تک (BioNTech) نیز اعلام کرده‌اند، در ماه آوریل داروهای پژوهشی خود را روی افراد داوطلب آزمایش خواهند کرد.

شرکت آلمانی CureVac که چندی پیش به خاطر تلاش‌های خود در راه مقابله با ویروس کرونا خبرساز شده بود، قرار است آزمایش‌های مشابهی را در اوایل تابستان امسال آغاز کند.

شرکت CureVac از شرکت‌هایی است که در تلاش تولید واکسنی مقابل کرونا است.

لازم به ذکر است،اکثر این شرکت‌ها در راستای تولید واکسن موردنظر در جستجوی شیوه های جدید هستند و در تلاشند با به کاربردن  ژن‌های برگزیده‌ای از ویروس کرونا واکسنی تولید کنند که پس از تزریق آسیبی به دستگاه ایمنی بدن وارد نسازد.

چنانچه تا کنون هیچ واکسنی تا کنون با این شیوه به تولید انبوه نرسیده است اما اگر این روش در درمان این بیماری اثر‌بخش باشد،این ویژگی را خواهد داشت که در مدت زمان کوتاهی به تولید انبوه برسد.

آمریکا نخستین واکسن آزمایشی

نخستین واکسن آزمایشی برای مقابله ویروس کرونا هفتۀ گذشته در ایالات متحده آمریکا آزمایش شد.این واکسن بر روی یک  زن داوطلب ۴۳ ساله آمریکایی آزمایش شده است.  بر این اساس، شرکت مدرنا پیش‌بینی کرده در صورت انجام موفق مراحل آزمایش این واکسن بر روی انسان، واکسن کرونا حدود یکسال بعد روانه بازار گردد.

شایدهای و نشایدهای  واکسنی

یکی دیگر از واکسن‌های قدیمی که پژوهشگران انستیتو ماکس پلانک قصد آزمایش آن را دارند، واکسن وی پی ام ۱۰۰۲ است که در مقابله با بیماری سل کاربرد دارد.

 پژوهشگران معتقدند، این ماده اگر چه نمی‌تواند بدن را در مقابل ویروس کرونا مصون کند، اما شاید بتواند دستگاه ایمنی بدن را برای مقابله با این ویروس فعال کند. از این طریق شاید بتوان میزان خطر مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 96710
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا