بن بست در مذاکرات اقلیمی، دنیا به کدام سمت می رود

جهان صنعت نیوز: با کشیده شدن مذاکرات اقلیمی سازمان ملل متحد به وقت اضافه، به نظر می رسد که گفتگوها با دشواری روبرو شده است.

شکاف‌ها میان گروه‌های مذاکره‌کننده دوباره پدیدار شده و یکی از هیات‌های حاضر در این اجلاس پیش‌نویس توافق آن را کاملا غیرقابل قبول خوانده است.

آلدن میر از “اتحادیه دانشمندان دغدغه‌مند‌” گفته شرایط اجلاس از زمانی که مذاکرات اقلیمی در سال ۱۹۹۱ آغاز شده بی‌سابقه است.”

هدف از این مذاکرات توافق بر سرسقف تازه‌ای برای کاهش آلاینده‌های کربنی تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی است.

روز شنبه پیش‌نویس تازه‌ای از این اجلاس منتشر شد که با هدف ترسیم راهی برای رسیدن کشورهای به موافقت‌نامه پاریس تدوین شده است.

توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ با این هدف ایجاد شده که متوسط افزایش دمای جهان زیر دو درجه بماند. این میزان افزایش دما در زمان انعقاد این پیمان آستانه گرمایش جهانی قلمداد می‌شد، اگرچه دانشمندان بعدها تعریف خود از آستانه امن گرمایش زمین را به ۱.۵ درجه سانتیگراد بیشتر از دوران پیشاصنعتی کاهش دادند.

با وجود این آقای میر می‌گوید: “تازه‌ترین نسخه از تصمیم‌های مربوط به توافق پاریس که توسط رییس جمهوری شیلی ارائه شده کاملا غیرقابل قبول است. در این پیش‌نویس از کشورها خواسته نشده که همت خود را برای کاهش آلاینده‌ها افزایش دهند.”

به گفته او ” اگر رهبران جهان پیشاپیش اجلاس اقلیمی سال آینده در گلاسکو حاضر به افزایش سطح همت خود نشوند عملی شدن تعهدات مطرح در اجلاس پاریس را غیرممکن می‌کنند.”

این دیدگاه از سوی دیود واسکو، مدیر اقلیم جهانی موسسه منابع جهانی تایید شد: “اگر این متن پذیرفته شود ائتلاف کشورهایی که در این زمینه کم‌انگیزه‌اند برنده خواهد شد.”

این کنفرانس در پایتخت اسپانیا درگیر بحث‌ها فنی درباره برخی مسائلی از جمله نقش بازار کربن و مدیریت مالی خسارات و آسیب‌های ناشی از افزایش گرمایش زمین شده است.

کشورهایی که در این اجلاس شرکت دارند، در واکنش به اعتراضات و اعتصاب‌های مربوط به شرایط اقلیمی گردهم آمده‌اند تادرباره برنامه‌های پیشنهادی تازه کشورها برای کاهش کربن تصمیم نهایی را بگیرند.

به گفته سازمان ملل متحد ۸۴ کشور گفته‌اند برنامه‌های ملی خود را تا پایان سال آینده اعتلا خواهند داد و ۷۳ کشور گفته‌اند مهلت بلند مدت صفر کردن آلاینده‌ها را اواسط قرن جاری مشخص می‌کنند.

با این همه اوایل روز شنبه هیات‌های مذاکره‌کننده ائتلاف کشورهای جزیره‌ای، کشورهایی چون استرالیا، آمریکا، کانادا، روسیه، هند، چین وبرزیل را مقصر اعلام کردند.

کشورهای حاضر در کنفرانس در واکنش به اعتراضات اقلیمی بین‌المللی گردهم آمده‌اند. این کشورها نسخه تازه برنامه‌های خود را برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد ارائه نکردند.

دریکی از جلسات روز شنبه، تینا ستج، از هیات جزایر مارشال گفت: ” من باید به خانه برگردم، به چشم‌های فرزندم نگاه کنم و بگویم بدون نتیجه‌ای برای تضمین آینده آنها به خانه برگشته‌ام.”

حالا هند می‌خواهد شواهدی را ببیند که نشان می‌دهد کشورهای توسعه یافته تا سال ۲۰۲۰ به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

برای بسیاری از شرکت‌کنندگان بن بست به وجود آمده با توجه به نیاز فوری به کاهش آلاینده‌ها آزار دهنده است.

آلدن میر می‌گوید “من از سال ۱۹۹۱ در این کنفرانس‌ها شرکت کرده‌ام اما تا پیش از این شاهد چنین گسست کاملی میان آنچه علم اقتضا می‌کند و مردم جهان می‌طلبند و آنچه مذاکره‌کنندگان به عنوان اقدامات معنی‌دار ارائه می‌کنند نبوده‌ام.”

به گفته او “کره زمین در آتش است و هرچه بیشتر صبر کنیم رسیدن به راهی برای فرار دشوارتر می‌شود. وزرای حاضر در این اجلاس باید متن نهایی را تقویت کنند تا به تاثیرات مخرب رو به افزایش تغییرات اقلیمی بر جوامع و زیست بوم‌های سراسر جهان واکنش نشان داده باشند.”

جک اشمیت از شورای دفاع از منابع طبیعی می‌گوید: “در مادرید کشورهای اصلی آلاینده زمین و مسئول ویران‌کننده‌ترین آلاینده‌ها ساکت ایستادند درحالی که کشورهای کوچک‌تر اعلام کردند برای کاهش ۸۰ درصدی آلاینده‌ها تلاش خواهند کرد.”

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 71094
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا