کولبری برای صادرات صنایع‌دستی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در شرایط فعلی تولیدکننده صنایع‌دستی در صورتی که بخواهد محصول خود را صادر کند درگیر پروسه‌ای زمان‌بر شده و ‌باید پس از عبور از  بوروکراسی‌های پیچیده منتظر دستورات مراجع مربوطه باقی بماند و در بسیاری از موارد در نهایت نیز صادرات انجام نمی‌شود.

 به همین دلیل صادرکنندگان صنایع‌دستی که در شهرهای مرزی فعالیت دارند در نهایت ناچار می‌شوند از طریق روش‌های سنتی و کولبری صادرات محصولات خود را انجام دهند. فعالان صنایع‌دستی که در شهرهای مرزی ساکن نیستند حتی امکان استفاده از کولبران برای صادرات را نیز ندارند.

 یکی از فعالان صنایع‌دستی استان کردستان ضمن تایید وجود کولبری برای صادرات صنایع‌دستی به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم اگر پروسه صادرات صنایع‌دستی را برای صنعتگران کمی راحت‌تر کنند می‌توان از بازارهای خارجی و کشورهای همسایه برای پیشرفت فعالیت‌های حوزه صنایع‌دستی استفاده کرد.

وی ‌افزود: صادرات صنایع‌دستی به شدت کاهش پیدا کرده است و برای مثال من که در شهر بانه و در نقطه صفر مرزی فعالیت می‌کنم اگر بخواهم محصولم را صادر کنم درگیر پروسه‌ای طولانی شده و درگیر مشکل می‌شوم و در آخر هم صادراتم انجام نمی‌شود.

برای بررسی بیشتر مشکلات صنایع‌دستی در حوزه صادرات و آنچه که باعث شده برخی از فعالان این هنر- صنعت برای صادرات محصولات خود رو  به کولبری بیاورند مصاحبه‌ای را با خاطره استادرضایی رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران صورت داده و سعی کردیم راهکارهای خروج از وضعیت نامناسب فعلی در حوزه صادرات صنایع‌دستی را بررسی کنیم.

*ضعف در صدور کارت بازرگانی

برخی از فعالان حوزه صنایع‌دستی خصوصا در شهرهای مرزی این گلایه را مطرح می‌کنند که برای دریافت کارت بازرگانی و صادرات صنایع‌دستی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. همین مشکلات سبب شده است که در مواردی قید صادرات قانونی را زده و برای صادر کردن صنایع‌دستی خود رو به استفاده از کولبر بیاورند.

استادرضایی رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران ضمن تایید مشکلات موجود در حوزه صادرات صنایع‌دستی به «جهان‌صنعت» گفت: کمیسیون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع در اتاق تعاون ایران یکی از اولویت‌هایش تسهیل صادرات از جمله در حوزه صنایع‌دستی است. مبحث تسریع وضعیت کارت‌های بازرگانی و تسهیلگری در فضای صادرات بازرگانی نیز جزو اولویت‌های پیگیری است.

رییس اتحادیه تعاونی‌های استان تهران ضمن اشاره به وجود ضعف در حوزه صدور کارت‌های بازرگانی ابراز داشت: ضعفی که الان در بحث صدور کارت‌های بازرگانی و پروسه صدور مجوزها وجود دارد آن است که با وجود پیگیری‌های دولت و دستور صدور مستقیم هنوز در خیلی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متبوعی که قاعدتا ‌باید در این حوزه تسهیلگری انجام دهند این تسهیلگری عملی نشده است.

وی ضمن تاکید بر پیگیری موضوع در اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران گفت: در اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم در حوزه صادرات صنایع‌دستی حداقل آسیب را داشته باشیم. توجه داشته باشید که یک تولیدکننده صنایع‌دستی نباید ناچار شود برای صادرات به فضای کولبری روی بیاورد.

*کولبری راه چاره نیست

استادرضایی ضمن تاکید بر وجود مشکلات در حوزه صادرات صنایع‌دستی به «جهان‌صنعت» گفت: فراموش نکنیم که تمام استان‌های کشور نیز نمی‌توانند از این فضای کولبری استفاده کنند و شاید کولبری صرفا در برخی استان‌های مرزی کشور قابل انجام باشد اما چاره اساسی و دوای درد صنایع‌دستی نیست.

این فعال حوزه صنایع‌دستی خاطرنشان کرد:  در نتیجه اتحادیه مرزنشینان و کمیسیون مرزنشینان چه در مجلس شورای اسلامی و چه در فضای اتاق‌های تجاری کشور اعم از اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق‌های صنعت و معدن و اتاق تعاون این موضوع را دنبال می‌کنند. مساله تسهیل صادرات صنایع‌دستی همچنین در کمیسیون بهبود کسب‌و‌کار دنبال می‌شود.

رییس اتحادیه تعاونی‌های استان تهران ادامه داد: تلاش اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی بر این است که ساختار صدور مجوز و همینطور صدور کارت‌های بازرگانی و بحث‌های مربوط به بسته‌های حمایتی صادراتی مورد توجه قرار گیرد. اقداماتی که اشاره کردم ‌باید همزمان و در کنار هم به جلو بروند اما متاسفانه تا این لحظه بحث صدور مجوزها همچنان درگیر است.

وی افزود: در زمینه صدور کارت بازرگانی قرار بر این بوده است که از سال گذشته توسط اتاق تعاون نیز این موضوع پیگیری شود ولی هنوز توافق قطعی و نهایی که قابل استناد باشد را تا پایان سال ۱۴۰۰ نداشته‌ایم. موضوع البته در سال ۱۴۰۱ در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم برای بحث حمایتی در زمینه صادرات و بازرگانی تولیدات داخلی کمکی را به تولیدکنندگان صنایع‌دستی ارائه دهیم.

*مطالبه صنایع‌دستی از دولت

یکی از ویژگی‌های اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و انجمن‌ها مطالبه‌گری از دولت و مطرح کردن خواست‌های بخش خصوصی با دولتمردان است.

استادرضایی رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران در خصوص این که در سال ۱۴۰۱ اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی چه درخواست‌ها و مطالباتی از دولت داشته است به «جهان‌صنعت» گفت: در اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی بلافاصله پس از تغییر دولت درخواست‌ها و مطالبات خود را از وزارتخانه‌های مرتبط با صنایع‌دستی یعنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد، سازمان توسعه روستایی و سازمان امور عشایر مطرح کرده‌ایم و دائما در حال پیگیری هستیم.

وی ضمن اشاره به بسته‌های حمایتی وعده داده شده به حوزه صنایع‌دستی ابراز داشت: چنانچه بسته‌های حمایتی و ظرفیت‌های پشتیبانی و تعاملات با بخش غیردولتی صورت نگیرد عملا وضعیت سال‌های قبل در حوزه صنایع‌دستی تکرار خواهد شد.

استادرضایی همچنین در بخش پایانی صحبت‌هایش خبر از مذاکرات و گفت‌وگوهای اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران با مجلسیان داد و گفت: اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی در حال پیگیری مشکلات حوزه صنایع‌دستی در کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی نیز هست و قصد داریم مشکلات حوزه را به شکل جدی پیگیری کنیم.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 263188
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا