کلاس‌های کنکور بلای جان مهارت‌آموزی

جهان صنعت نیوز|  سلیمان پاک سرشت در مراسم روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه ای و بزرگداشت فعالان حوزه مهارت در وزارت کار اظهار کرد: برای توفیق در حوزه مهارت آموزی باید همه کشور به کمک سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیایند و در دولت و مجلس هر برنامه و اقدام توسعه‌ای که تصویب می‌شود در کنارش این سوال مطرح شود که آیا نیروی انسانی ماهر و توانمند برای اجرای آن برنامه وجود دارد یا نه؟ اگر تامین نیروی مهارتی را در کنار تصمیم‌گیری‌های کلان خود قرار بدهیم، تحول لازم در حوزه مهارت آموزی را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در تمام کشورهای منطقه جریان جدی برای موضوع مهارت آموزی شکل گرفته و خوشبختانه در کشور ما نیز با کمک مجلس شورای اسلامی، قانون نظام جامع مهارت آموزی تصویب و به تبع آن شورای عالی آموزشهای مهارتی تشکیل شده است تا با امیدواری بیشتری در این زمینه گام برداریم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به اهم اقدامات صورت گرفته در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سالی که گذشت با پیگیری‌هایی که کردیم متوجه شدیم باید متناسب با نیازهای محلی کار کنیم و لذا در جهت استقرار نظام حکمرانی و مدیریت محلی آموزش‌های مهارتی پیش رفتیم و در این زمینه اختیاراتمان را به استانها واگذار و شورای مهارت در استانها را فعال کردیم.

پاک سرشت بحث اختصاصی شدن درآمدهای سازمان فنی و حرفه ای را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: برای آنکه در هر استانی یک نظام و برنامه خاص برای مهارت آموزی آن استان دیده شود نیاز داشتیم این بحث را عملیاتی کنیم.

 وی گسترش نهضت مهارت افزایی را از جمله اولویت‌های سازمان متبوع خود ذکر کرد و گفت: برنامه دوم ما در یکسال گذشته ایجاد نهضت مهارت افزایی و توسعه و ترویج مهارت آموزی بود و در بحث مهارت افزایی بیشتر به دنبال شکل‌گیری همکاریها بودیم.

معاون وزیر کار با بیان اینکه امروز دغدغه ما مهارت نداشتن همه ایرانیان  نیست، گفت: دغدغه ما مرتبط نبودن شرکای اجتماعی با همدیگر در این زمینه است. چرا که  کار مهارت آموزی یک ائتلاف جمعی می‌خواهد. لذا تفاهم‌نامه‌های موثری را با بنگاه‌های مختلف بستیم و مجمع خیرین هم در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

وی از ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای به عنوان یکی دیگر از اولویتهای سازمان نام برد و گفت:  متاسفانه آنطور که باید در سال گذشته کسی ما را در حوزه ترویج آموزشهای مهارتی همراهی نکرد. قطعا در خصوص مهارت آموزی در کشور غفلت‌هایی صورت گرفته است در حالی که در پذیرش حوزه مهارت آموزی باید ۱۰ برابر کار کنیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: کلاس‌ها و آموزشگاه‌های کنکور امان خانواده‌ها را بریده و من نگرانی جدی برای نسل آینده دارم که توانمند نیست و به تناسب اقتصاد دانش بنیان نمی توانند فرصتهای کسب و کار را در اختیار بگیرند.

پاک سرشت در پایان اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با کمبود تقاضای آموزشی مواجه هستیم لذا درخواست من این است که از فضاهای آموزشی برای ترویج نهضت مهارت آموزی استفاده کنیم.

عمومی
شناسه : 37460
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا