کاهش پرداخت هزینه‌های درمانی سه دهک/ایمنی جمعی علیه کرونا ایجاد شده است

به گزارش جهان صنعت نیوز: بهرام عین اللهی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت هفته سلامت (۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت) در سالن همایش‌های رازی افزود: بعد از ۴۳ سال از دوران انقلاب اسلامی طرح بیمه همگانی را اجرایی کردیم. در دی ماه سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر و امسال پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جاماندگان بیمه، زیر چتر حمایت قرار گرفتند و برآورد شده که ۵۰۰ تا یک میلیون نفر دیگر نیز به زودی بیمه شوند.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی باید تحقق یابد، اظهار داشت: بیماری کسی نباید به خاطر مشکلات مالی، درمان نشود. امیدواریم مراکز درمانی به استقبال محرومان بروند و البته خیران در این زمینه با کمک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، وزارت بهداشت را همراهی کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز در نظام ارجاع رایگان و در بخش سرپایی نیز دریافت فرانشیز ۱۵ درصد است.

عین اللهی با ابراز قدردانی از مسئولان سلامت، تصریح کرد: تاریخ کشور فراز و نشیب های زیادی داشته و اوایل انقلاب حوزه بهداشت و درمان وابستگی زیادی به پزشکان کشورهای همجوار داشت اما پس از انقلاب با رشد علوم پزشکی، خودباوری و برگشت به هویت ایرانی بودن، حوزه سلامت پیشرفت زیادی کرد به طوری که به علت کیفیت بالای دانش پزشکی، بیماران خارجی زیادی برای درمان به کشور ما می آیند.

وی تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس نیز بهترین خدمات پزشکی انجام می شد که نمایانگر ایثار و فداکاری است و جانبازان شیمیایی با روش‌های نوین درمانی در کشور درمان می‌شوند و نیازی به اعزام به خارج ندارند.

وزیر بهداشت، ایران را جزو پنج کشور اول دنیا در موضوع سلول‌های بنیادی برشمرد و گفت: در درمان بیماری‌ها با روش‌های سلول‌های بنیادی، پیشرفت‌های زیادی کردیم و باید شرکت‌های دانش بنیان گسترش یابند.

۳۰۰ شهید مدافع سلامت در دوران کرونا
عین اللهی به موضوع کرونا اشاره کرد و افزود: کرونا  یک تهاجم ویروس در کل جهان بود و در واقع یک سنجش از قدرت کشورها را نشان داد که این قدرت فقط به تسلیحات و منابع مالی نیست بلکه به نیروهای انسانی و مردم است. با وجود تحریم ها و اینکه ۳۰۰ شهید مدافع سلامت تقدیم کردیم، توانستیم کرونا را مدیریت کنیم.

وی توضیح داد: کادر سلامت تا آخرین لحظه بالای سر بیمار ایستادند، هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند در حالی که در برخی از کشورها، کادر سلامت از بیماران فرار می کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: دولت مردمی مبارزه با کرونا را به عنوان نخستین اقدام در اولویت قرار داد، تهیه واکسن شتاب گرفت و با حضور مردم در رده های مختلف انتظامی، بسیج نیروهای جهادی و غیره مساجد، مراکز، استادیوم ها محل تزریق واکسن شد و در روز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق و در هفته حدود هشت میلیون تزریق انجام شد و ما رکورد جهانی داریم که نشان دهنده قدرت است.

به گفته عین اللهی، با واکسیناسیون گسترده تاکنون ۱۴۹ میلیون دز واکسن انجام شده و با استفاده از نوع واکسن نو ترکیب و ویروس کشته شده ایمنی جمعی علیه کرونا ایجاد شده است.

وی افزود: کرونا نشان داد سلامت یک کار پایه‌ای در همه فعالیت است که بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را در بر می گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش هر فردی در حوزه سلامت ضروریست، اظهار داشت: هر فرد باید آموزش ببیند که نحوه سبک زندگی، ورزش، تغذیه، سلامت روانی خود چگونه باشد و این  رسالت بر عهده سازمان‌های مختلف است و بحث ازدواج و فرزندآوری در سلامت روانی افراد نیز می تواند موثر باشد.

وی  پیشگیری را مهمترین وظیفه وزارت بهداشت دانست و ادامه داد: سلامت مقوله بین سازمانی است به عنوان مثال وقتی هوا آلوده باشد باعث اختلال سلامت می شود و در این زمینه وزارت بهداشت نمی تواند اقدامی انجام دهد و این مسوولیت بر عهده سازمانهای مرتبط است.

عین اللهی با بیان اینکه امسال ردیف بودجه ای سلامت خوب دیده شد، خاطرنشان کرد: تشکیل شورای عالی سلامت مورد تاکید رییس جمهور بوده و هماهنگی سازمان‌ها در این زمینه لازم است.

وی اضافه کرد: سلامت معنوی در پیشگیری و درمان نقش دارد و ضعف هایی در بخش توانبخشی داریم که باید برطرف شوند.

مشکل اصلی امروز جمعیت است
وزیر بهداشت، مشکل اصلی امروز جامعه را  بحث جمعیت است و گفت: اوایل انقلاب  جمعیت رشد خوبی داشت اما اکنون کم شده و باید برنامه ریزی شود. قرارگاه جمعیت جوانی و فرزندآوری در وزارت بهداشت را تشکیل دادیم و با توجه به اینکه وزارت بهداشت از عوامل کاهش جمعیت بوده اکنون باید برای افزایش آن کاری  شود.

عین اللهی به بیماری‌های شغلی اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های شغلی باید مقررات سخت گیرانه از سوی کار فرمایان انجام شود به عنوان مثال استفاده عینک محافظ می تواند  از بروز حوادث  در کارهای صنعتی جلوگیری کند و هزینه آن کمتر از درمان بیماری است.

اختصاص سهمیه خاص دستیار پزشکی برای بومی‌های مناطق محروم
موضوع اختصاص سهمیه برای بومی های مناطق محروم نیز از دیگر موارد مهم وزیر بهداشت بود که در این زمینه اظهار داشت: از امسال سهمیه خاصی برای بومی های مناطق محروم در نظر گرفته می شود که دستیار پزشکی بگیرند، سال گذشته یک چهارم ظرفیت ها خالی بود که امسال پر می شود.

وی، ایجاد پنج شهرک علمی و فناوری، اجرایی شدن تعرفه پرستاری بعد از ۱۳ سال، انجام آزمایشی طرح خدمات پرستاری در منزل، تکمیل هف طرح بیمارستانی، انجام ۴۵ طرج بازسازی مراکز درمانی، ایجاد ۳۴۰ مرکز بهداشت و درمانی و بهره برداری از سه هزار  پروژه بهداشتی و درمانی، دریافت ۹۰ میلیون دلار وام از بانک جهانی و گسترس برنامه های بیمه ای را از مهمترین اقدام و در دست انجام عنوان کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 260540
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا