وضعیت وخیم متروپل

به گزارش جهان صنعت نیوز: سازمان نظام مهندسی می‌گوید هشدارهای لازم را داده بود و شورای شهر هم می‌گوید این ساختمان پایان‌کار نداشته و مشخص نیست چه کسی مجوز افتتاح آن را صادر کرده است. همچنین سیامک صادقی‌هفشجانی رییس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با بیان اینکه متروپل ساختمان هفت طبقه‌ای بود که ۱۰ طبقه ساخته شد، گفته است: «طمع برای ساخت و ساز بیشتر و بی‌قانونی برای عدم توقف ساخت و ساز از جمله اصلی‌ترین عواملی هستند که باعث شدند متروپل ریزش کند!» آمار فوتی‌ها هر چند ساعت یک‌بار افزایش پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که تا هنگام نگارش این گزارش به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور آمار قربانیان ۱۱ تن و مصدومان نیز ۳۲ تن شده بود. همچنان آواربرداری برای رسیدن به زیرزمین ساختمان و جست‌وجوی آسیب‌دیدگان احتمالی ادامه دارد اما هنوز آمار دقیقی از تعداد افرادی که زیر آوار مانده‌اند در دست نیست.

نمی‌توان گفت آواربرداری متروپل کی تمام می‌شود

وزیر کشور دیروز با اشاره به وضعیت آواربرداری در محل حادثه متروپل گفت: باید با احتیاط کامل حرکت کرد، زیرا هر لحظه ممکن است این سازه ناپایدار فرو بریزد و به این دلیل، کار حساسیت و ریسک‌پذیری بالایی دارد و باید کاملا دقت شود. با اعلام نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، چهارشنبه چهارم خرداد در شهرهای آبادان و خرمشهر عزای عمومی است. احمد وحیدی با اشاره به وضعیت فعلی امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه متروپل اظهار کرد: این واقعه تلخ را به مردم شریف آبادان به ویژه خانواده درگذشتگان تسلیت عرض می‌کنیم. بلافاصله پس از وقوع حادثه، همه مسوولان استانی و محلی ظرفیت خود را جمع کردند تا بتوانند این واقعه را مهار کنند.

وی ادامه داد: در وهله اول نجات دادن افراد زیر آوار مهم بود که تعداد قابل توجهی از هموطنان نجات پیدا کردند اما آواربرداری همچنان ادامه دارد. از روز گذشته همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، فرمانداری، هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، نیروهای انتظامی و نظامی و ظرفیت پالایشگاه آبادان فعال بوده‌اند.

وزیر کشور گفت: مشکلی وجود دارد و آن هم سازه ناپایداری است که در کنار سازه فروریخته است و این، کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند و باید با احتیاط کامل حرکت کرد، زیرا هر لحظه ممکن است این سازه ناپایدار فرو بریزد و به این دلیل، کار حساسیت و ریسک‌پذیری بالایی دارد و باید کاملا دقت شود. وی ضمن درخواست از مردم آبادان برای دور ماندن از محل حادثه عنوان کرد: از همه مردم عزیز آبادان که صبوری می‌کنند درخواست می‌کنیم در این محل حضور پیدا نکنند، زیرا منطقه خطرناکی است و حضور آنها کار را برای مجریان سخت می‌کند بنابراین باید خارج از منطقه باقی بمانند.

وحیدی گفت: به دلیل حساسیت موجود و سازه ناپایدار، طبیعتا کار باید با دقت پیش برود. دقیقا نمی‌توان گفت آواربرداری متروپل کی تمام شود اما همه تلاش بر این است که هرچه زودتر بتوانیم عزیزانی را که احتمالا در برخی طبقات محبوس شده‌اند، پیدا کنیم.
وزیر کشور ادامه داد: تاکنون ۱۰ نفر از شهروندان در حادثه متروپل جان باخته‌اند و ۳۲ نفر نیز زخمی شده‌اند که وضع مساعدی دارند. امیدواریم با تلاشی که صورت می‌گیرد بتوانیم با سرعت‌بخشی بیشتر به آواربرداری، کار را سریع‌تر انجام دهیم. وحیدی در پایان با اشاره به وضعیت امکانات گفت: خوشبختانه کمبودی نداریم و امکانات به اندازه کافی در منطقه وجود دارد اما با توجه به محدودیت محیطی و وجود سازه‌ها، روند کار را باید با حساسیت دنبال کرد.

بازداشت ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه متروپل آبادان

دادستان عمومی و انقلاب خوزستان دیروز گفت: تاکنون ۱۰ نفر از مقصران حادثه ساختمان ۱۰ طبقه متروپل دستگیر شدند.صادق جعفری‌چگنی در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: حسین حمیدپور شهردار فعلی و دو شهردار قبلی در بین افراد دستگیر شده هستند.
دادستان عمومی و انقلاب خوزستان افزود: شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.

معمای مرگ مالک متروپل

البته در پی وقوع حادثه ناگوار ریزش ساختمان تجاری متروپل در آبادان، دستگاه قضایی بلافاصله برای بررسی علل حادثه، پرونده قضایی تشکیل داد و در همین راستا نیز دادستان کل کشور طی دستوری خطاب به دادستان اهواز بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین تاکید کرد. صادق جعفری‌چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان نیز دیروز اعلام کرد که مالک و پیمانکار اصلی ساختمان متروپل آبادان، در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت و جان خود را از دست داده است. این در حالی‌ است که چندین خبرگزاری روز گذشته به نقل از دادستانی آبادان، خبر بازداشت حسین عبدالباقی را منتشر کرده بودند.در این بین برخی رسانه‌ها با استناد به هویت جانباختگان حادثه متروپل و اشاره به سن جانباخته (۳۵ سال) و اطلاعات موجود در سایت رسمی «حسین عبدالباقی» که نشان از ۴۱ سالگی مالک متروپل دارد، مدعی تشابه اسمی این دو نفر شده‌اند.

۵ طبقه ساختمان متروپل آبادان بدون مجوز اضافه شد

استاندار خوزستان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه رعایت نکردن قوانین و مقررات و اصول فنی در ساخت مجتمع طبقاتی متروپل آبادان دلیل اولیه ریزش این بناست.

صادق خلیلیان در محل ریزش ساختمان متروپل آبادان با بیان اینکه مجوز احداث این ساختمان قبل از سال ۹۸ برای شش طبقه صادر شده که بعدا سه و دو طبقه به آن اضافه شده است، اظهار کرد: قطعا با کسانی که در صدور مجوز و ساخت این ساختمان دست داشتند برخورد خواهد شد.

وی درباره وضعیت آواربرداری نیز افزود: امکانات و تجهیزات امدادی به اندازه کافی از استان خوزستان و استان تهران به آبادان ارسال شده و کمبود تجهیزاتی و امدادی در این رابطه وجود ندارد.
استاندار خوزستان گفت: نیمی از ساختمان متروپل تخریب شده و در طبقات باقی مانده آسیب جدی مشاهده نشده و کار آواربرداری در حال انجام است.

اعلام عزای عمومی در آبادان و خرمشهر در پی حادثه متروپل

با اعلام نماینده ‌ولی‌فقیه در استان خوزستان، چهارشنبه چهارم خرداد در شهرهای آبادان و خرمشهر عزای عمومی است. حجت‌اسلام والمسلمین موسوی‌فرد جهت ابراز همدردی با مردم داغدیده آبادان و خرمشهر در جریان حادثه ریزش ساختمان متروپل، چهارشنبه چهارم خرداد را در شهرهای آبادان و خرمشهر عزای عمومی اعلام کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 264068
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا