وزیر بهداشت در یک قدمی استیضاح

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این جلسه «فتح‌الله توسلی» نماینده سوال‌کننده گفت که وزیر بهداشت در شهریور سال ۱۴۰۰ برنامه استراتژیکی برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان ارائه نکرد و در برنامه‌های وی، درمان بر پیشگیری مقدم بود؛ در حالی که طبق سیاست‌های نظام سلامت کشور، پیشگیری بر درمان مقدم است. نماینده بهار و کبودرآهنگ گفته بود که در ۴۵۴ روز مسوولیت بهرام عین‌اللهی در وزارت بهداشت، او ۲۷۷ تذکر کتبی از نمایندگان گرفته و تاکنون بیش از ۲۲۴ سوال از عملکرد این وزارتخانه در سامانه درج شده و ۹ فقره استیضاح و سه مورد تحقیق و تفحص از این وزارتخانه مطرح شده که این کارنامه نگران‌کننده است و نشان از وجود مشکلاتی در این وزارتخانه دارد.

توسلی سپس خطاب به وزیر بهداشت اظهار کرد که این وزارتخانه در جریان کمبود دارو، دچار غافلگیری استراتژیک شد و برنامه‌ریزی و مطالعه دقیق کارشناسی برای کمبود دارو نداشت و در کمتر از دو ماه چند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو تغییر کردند و این درحالی است که براساس هشدارهای معاونت فنی و حسابرسی عمومی و سلامت دیوان محاسبات، کارگروه سیاستگذاری، تخصیص، توزیع و مصرف ارز ترجیحی به وظایف خود عمل نکرده و تعامل لازم بین سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی وجود ندارد که البته در این مورد قصور بانک مرکزی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

  • جلیل میرمحمدی‌میبدی: نمایندگان مطالبه‌ای از وزیر داشتند که در این مدت هیچ یک از مجلسی‌ها با ایشان همراهی نکردند. همچنین برخی شرکت‌های تولیدکننده دارو نیز به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب از سوی سازمان غذا و دارو حاضر به همکاری با وزارت بهداشت نشدند

نماینده بهار و کبودرآهنگ، بی‌توجهی وزارت بهداشت به هشدارهای دستگاه‌های نظارتی و حتی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دیوان محاسبات را شایان توجه دانست و یادآور شد که بر اساس گزارش رسمی کمیسیون بهداشت در آبان و به استناد بررسی داده‌های سازمان غذا و دارو در سامانه توتک، از ۳۱۰۰ قلم دارو با کمبود حداقل ۳۷۰ دارو مواجه‌ایم که ۹۰ مورد آنها از اقلام پرمصرف دارویی هستند و این وضعیت در مناطق محروم حادتر است؛ به طوری که در یک بازه زمانی در انبار دارویی حوزه انتخابیه او تنها شش سرُم وجود داشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، به بی‌توجهی وزارت بهداشت به هشدار نهادهای نظارتی درباره تعطیلی خط سرم‌سازی شهید قاضی تبریز- که ۴۰ درصد سرم کشور را تامین می‌کند- اشاره کرد و با انتقاد از کمبود داروهایی از قبیل انواع آنتی‌بیوتیک در کشور، گفت: ما امروز با کمبود استامینوفن و سرم در داروخانه‌ها مواجه هستیم و این وضعیت برای کشوری که حرف اول را در منطقه می‌زند، مناسب نیست.

 نماینده سوال‌کننده از وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه بسیاری از بهورزها در حال بازنشسته شدن هستند و ما جایگزینی برای آنها نداریم، این موضوع سبب خواهد شد که مردم برای دریافت کمترین خدمات باید از روستاها به شهر رجوع کنند. این در حالی است که خدمات و امکانات بهداشتی ناعادلانه توزیع شده، اما ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم برای تولید فرآورده‌ها اعم از مواد اولیه دارو، واکسن و تجهیزات بهداشتی از سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است و در قانون برنامه ششم توسعه به همکاری وزارت بهداشت با سازمان پدافند غیرعامل جهت بازدارندگی از انواع تهدیدها و خنثی‌سازی و مقابله با آنها اشاره شده است.

پاسخ‌های وزیر بهداشت

در ادامه، وزیر بهداشت در پاسخ به سوال نماینده مجلس گفت که طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در وزارت بهداشت نوشته شده و طبق زمانبندی، برنامه مشخصی در این زمینه وجود دارد، اما در ابتدا مهم‌ترین مساله این بوده که این وزارتخانه بتواند کرونا را تا بهمن کنترل کند.

وزیر بهداشت از طرح دارویار نیز حمایت و آن را طرحی موفق توصیف کرده که «چون منافع برخی را دچار خدشه کرده، مقاومت‌هایی در برابر آن انجام شده است». او درباره کمبودهای دارویی هم گفته تسهیلاتی از بانک مرکزی گرفته شد و تلاش شد عوارض از ۹ درصد به یک درصد تقلیل پیدا کند که امروزه به شدت در کاهش است و امیدواریم محقق شود.

عین‌اللهی همچنین درباره برداشتن سقف کارانه متخصصان در مناطق محروم، افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی، پیگیری استخدام ۲۹ هزار پرستار و ۶۰ هزار نیروی سلامت، اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و همچنین بیمه سلامت توضیحاتی ارائه کرد و سرانجام نمایندگان با ۱۰۳ رای موافق و ۱۲۳ رای مخالف، از پاسخ‌های او قانع نشدند و در نهایت عین‌اللهی از مجلس کارت زرد گرفت.

نه تنها وزیر بهداشت بلکه همه مقصرند

این در حالی است که «جلیل میرمحمدی‌‌میبدی» نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با انتقاد به ارائه کارت زرد به وزیر بهداشت به «جهان صنعت» گفت: به نظرم نمایندگان مطالبه‌ای از وزیر داشتند که در این مدت هیچ یک از مجلسی‌ها با ایشان همراهی نکردند. وزیر بهداشت علی‌رغم پیشنهادات خوبی که ارائه کرده اما مجلس با ایشان همکاری لازم را نکرده است. وزیر بهداشت سال گذشته بارها در بحث تامین ارز به موقع دارو برای ارز تزریقی هشدارهای جدی داده بود اما متاسفانه مجلس رای مثبت نداد. همچنین مجلس رای مثبت به لایحه دولت درباره کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی موجود در گمرک را نداد. این در حالی است که وزارت بهداشت طی این مدت ظرفیت پزشکان رشته‌های تخصصی مورد نیاز کشور را نسبت به سال‌های گذشته ۷۰۰ نفر افزایش ظرفیت داد.

وی افزود: درمانگاه‌های مناطق محروم به دلیل عدم حضور پزشک با حداقل ساعت کاری فعالیت می‌کنند و پیگیری اینجانب حتی برای اجرای دستورهای وزیر و معاونان ایشان عملا بی‌نتیجه مانده است و اصولا بدنه وزارت و دانشگاه علوم پزشکی، حرف‌شنوی از وزیر ندارند و دستورات ایشان عملا روی کاغذ باقی مانده است. این عدم اجرای دستورهای وزیر یا با هماهنگی ایشان است تا صرفا پاسخی به نمایندگان محترم داده شده باشد و بنا بر اجرا نیست، یا برخی معاونان و روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی قصد اجرای دستورهای وزیر محترم را ندارند که در هر صورت امنیت جانی و سلامت مردم به خطر می‌افتد. ده‌ها دستور از وزیر محترم برای تامین تجهیزات پزشکی، تغییر ساعت درمانگاه، تامین کادر پزشکی و… اخذ شده و عملا اجرا نشده‌اند. خدمات آزمایشگاهی در سطح کشور عادلانه توزیع نشده و برای یک آزمایش ساده بیمار باید ده‌ها کیلومتر راه را بپیماید. فقدان زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ناهماهنگی بین بیمه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مراکز اجرای نسخه الکترونیکی را با مشکل جدی مواجه کرده و موجب سردرگمی بیماران شده است؛ اینها صرفا خلاصه وضعیت بهداشت و درمان کشور است.

  • «‌‌عبدالحسین روح‌الامینی» رئیس کمیته غذا و داروی مجلس از طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان با بیش از ۶۰ امضای نمایندگان و ثبت آن در سامانه مجلس خبر داد

این نماینده مجلس اظهار کرد: دیروز مجلس به وزارت بهداشتی کارت زرد داد که در اوج کرونا دولت را تحویل گرفت، اما در آن شرایط حساس توانست واکسیناسیون را به خوبی عملی و بیماری کرونا را کنترل کند، اما آنچه منجر به صدور کارت زرد از سوی همکاران من به وزیر بهداشت شد، مسائل و مشکلات عمده در حوزه دارو و کاهش داروی آنتی‌بیوتیک و سرم در سطح کشور است. این در حالی است که عمده صنایع تولیدکننده دارو زیر نظر وزارت بهداشت نیستند، بلکه در حوزه سازمان تامین اجتماعی، بانک ملی و بخش‌های خصولتی است. برخی شرکت‌های تولیدکننده به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده دارو حاضر به همکاری نشدند و علی‌رغم سه‌بار تغییر در قیمت‌گذاری اما همکاری لازم را انجام ندادند. البته جدای از بحث مجلس دیگر سازمان‌ها نیز مانند سازمان برنامه بودجه‌ و بانک مرکزی نیز همکاری را با وزیر بهداشت نکردند. به نظرم وزارت بهداشت هم در این امر بی‌نقص نبوده و نیست، وزارت بهداشت هم باید در این راستا تلاش‌های بیشتری انجام می‌داد، از ظرفیت‌های مجلس بیشتر استفاده می‌کرد. در هر صورت تمام این موارد دست به دست هم داد تا دیروز مجلس به وزیر بهداشت کارت زرد دهد.

میرمحمدی با اشاره به سازمان غذا و دارو بیان کرد: به نظرم سازمان غذا و دارو درباره تامین دارو کم‌کاری کرده است. این روزها شاهد کمبود داروهایی هستیم که صفر تا صد آن در کشور تولید می‌شود، بنابراین سوء‌مدیریت و بی‌تدبیری‌ها وضعیت را این‌گونه کرده است.

از ابتدا مخالف بودم

«حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به اعلام مخالفت خود درباره ارائه کارت زرد به وزیر بهداشت به «جهان صنعت» گفت: من از ابتدای امر با طرح سوال و ارائه کارت زرد به وزیر بهداشت مخالف بودم و هستم. به نظرم ایشان لایق این کارت نبود.

«همایون سامه‌یح‌ نجف‌آبادی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان به «جهان صنعت» گفت: به نظرم آقای وزیر در بسیاری از بخش‌های وزارت بهداشت موفق بودند. بیشترین گلایه نمایندگان هم درباره مشکلات کمبود دارو در کشور بود، وگرنه بنده به ایشان رای مثبت دادم.

وی افزود: مشکل کمبود دارو به وزیر بهداشت معطوف نمی‌شود، بلکه بانک مرکزی و برنامه بودجه نیز در این امر شریک هستند. بنابراین امیدوارم ارائه این کارت زرد به معنای ریختن تمام مشکلات به دوش وزیر بهداشت نباشد، زیرا مجموعه‌ای از سازمان‌ها در این امر دخیل هستند و باید پاسخگو باشند. تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در شرف جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر هستند، ولی به نظرم تغییر وزیر بهداشت مشکلات وزارتخانه را حل نمی‌کند؛ برای حل این موضوع باید به صورت بنیادی‌تر وضعیت را بررسی کرد، زیرا یکی از وظایف اصلی دولت که در قانون اساسی نیز آماده است تامین خدمات بهداشت و درمان شهروندان است. به همین دلیل اینکه تمام مشکلات دارویی را به گردن یک فرد بیندازیم، اشتباه است. از طرفی ضعف معاون دارویی ایشان در مورد ارائه گزارش‌ها قابل بررسی است که امیدواریم با تغییر ایشان کمی موضوع حل شود.

 رای پس گرفته شده

پس از سخنان وزیر بهداشت برخی از نمایندگان مجلس مانند «محسن رزمیان‌مقدم» عضو کمیسیون بهداشت و درمان رای مخالف خود را پس گرفتند. وی در این باره به «جهان‌صنعت» گفت: ابتدای جلسه بنده یکی از موافقان ارائه کارت زرد بودم اما بعد از صحبت‌های وزیر بهداشت به طور کلی قانع شدم و رای خود را پس گرفتم.

 گفتنی است؛ «‌‌عبدالحسین روح‌الامینی» رئیس کمیته غذا و داروی مجلس از طرح استیضاح وزیر بهداشت و درمان با بیش از ۶۰ امضای نمایندگان و ثبت آن در سامانه مجلس خبر داد. اما به عقیده برخی نمایندگان استیضاح وزیر بهداشت و درمان دردی را دوا نمی‌کند، زیرا به باور آنها نباید تمام مشکلات را به گردن عین‌اللهی انداخت؛ مشکلاتی که نه تنها سازمان غذا و دارو بلکه سازمان برنامه و بوجه، بانک مرکزی و حتی خود نمایندگان مجلس نیز در آن دخیل هستند. سازمان غذا و دارو یکی از مورد انتقادترین سازمان‌ها است، که حتی با تغییرات مکرر در حوزه‌ مدیریتی باز هم شرایط آن بهبود پیدا نکرده است. البته به باور مجلسی‌ها دخالت‌های خویشاوندان و اطرافیان وزیر بهداشت و درمان در انتصابات و تشکیل کمیته انتصاباتی بدون حضور مدیران و با حضور دوستان و خویشاوندان به موازات کمیته انتصابات وزارت بهداشت که منجر به حذف کمیته انتصابات اصلی شده و باعث انتصاب مدیران ناکارآمد شده است هم دال بر طرح استیضاح است. حال باید ایستاد و تماشا کرد که آیا وزیر بهداشت دولت رئیسی به عنوان اولین عضو کابینه او توسط مجلس برکنار می‌شود یا خیر.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 312012
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا