ناچار به افزایش قیمت ماکارونی هستیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این باره عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران اعلام کرد: شنیده‌ها در سال جاری حاکی از این است که قیمت گندم در سال جاری افزایش چشمگیری را تجربه خواهد کرد. از این رو با افزایش قیمت گندم، قیمت آرد نیز تغییر محسوسی می‌کند و به همین دلیل اعضای انجمن تولیدکنندگان نیز ناچار به افزایش قیمت ماکارونی هستند. نکته قابل توجه این است که عدم تعیین قطعی قیمت گندم برای صنف و صنعت در یک و نیم ماه اخیر باعث شده است که کارخانه‌های تولیدی نتوانند مواد اولیه تولید را تامین کنند؛ این در حالی است که نبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی میزان عرضه ماکارونی در کشور را کاهش داده است.

به تازگی نرخ جدید آرد صنف و صنعت بر اساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی و تایید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام شد که بر اساس آن، نرخ آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده به ازای هر کیلو ۱۵۷۰۰ تومان، آرد ۲۱ درصد سبوس‌گیری‌شده ۱۶۰۰۰ تومان و آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده ۱۶۹۰۰ تومان تعیین شده است. اگرچه گفته می‌شود بررسی و نظر نهایی در این خصوص در نخستین جلسه تنظیم بازار محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود این در حالی است که قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده که ۱۰۰۰ تومان هم به عنوان جایزه در نظر گرفته شده است.

در همین خصوص عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران با بیان اینکه تولیدکنندگان به دلیل افزایش قیمت آرد ناچار به افزایش قیمت ماکارونی هستند، گفت: باوجود افزایش قیمت سایر مولفه‌های تولید به ‌غیر از نرخ گندم، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی برای رفاه حال مردم قیمت‌ها را در سه سال گذشته تغییر ندادند.

محسن امینی ادامه داد: شنیده‌ها در سال جاری حاکی از این است که قیمت گندم در سال جاری افزایش چشمگیری را تجربه خواهد کرد از این رو با افزایش قیمت گندم، قیمت آرد نیز تغییر محسوسی می‌کند. به همین دلیل اعضای انجمن تولیدکنندگان نیز ناچار به افزایش قیمت ماکارونی هستند.

کارخانه‌ها نتوانستند مواد اولیه را تامین کنند

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه اعضای انجمن منتظر تصمیم‌گیری نهایی وزارتخانه‌‌های مرتبط هستند، خاطرنشان کرد: عدم تعیین قیمت گندم برای صنف و صنعت در ۵/۱ ماه اخیر باعث شد کارخانه‌های تولیدی نتوانند مواد اولیه تولید را تامین کنند؛ نبود مواد اولیه در کارخانه‌های تولیدی میزان عرضه ماکارونی در کشور را کاهش داد.

امینی با بیان اینکه زمزمه‌هایی از تعیین‌تکلیف قیمت نهایی ماکارونی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به گوش ما رسیده است، افزود: هنوز قیمت نهایی ماکارونی از سوی این سازمان به ما ابلاغ نشده است؛ چراکه از قرار معلوم این نرخ باید از سوی دولت نیز تصویب شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران حدود ۷۰ درصد قیمت ماکارونی را متاثر از قیمت آرد دانست و افزود: قیمت نهایی ماکارونی بستگی به قیمت گندم دارد، تلاش داریم که کمترین افزایش نرخ را برای ماکارونی اعمال کنیم تا فشار کمتری متوجه مصرف‌کنندگان شود.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود تولیدکنندگان ماکارونی گندم با نرخ دولتی خریداری و اقدام به صادرات ماکارونی می‌کنند از این رو دولت می‌خواهد نرخ آرد صنف و صنعت را آزادسازی کند، آیا چنین دیدگاهی را تایید می‌کنید؟ افزود: خیر من موافق این دیدگاه نیستم چراکه بحث آزادسازی نرخ گندم برای صنف و صنعت سال‌هاست که طرح شده است. این موضوع در یک مقطع باید اجرا می‌شد، مسوولان نیز تشخیص داد‌ه‌اند که این تغییر نرخ در سال جاری صورت بگیرد. دولت می‌تواند با اخذ عوارض صادراتی از ماکارونی این مساله را کنترل کند پس این دلیل منطقی برای آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت نمی‌تواند باشد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه آمار گمرک ایران بهترین مبنا برای اعلام میزان صادرات ماکارونی است، افزود: ماکارونی در استان‌های مختلف تولید و از سوی آنها اظهار و صادر می‌شود؛ از این رو نمی‌توان آمار حدودی صادرات ماکارونی را اعلام کرد. امینی تصریح کرد: کیفیت بالا و قابل رقابت بودن کالاهای ایرانی باعث شده است بسیاری از برندهای ما جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کنند. ماکارونی ایران به بازار کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آفریقایی راه پیدا کرده است.

خطر ایجاد تقاضای کاذب در بازار

در این ارتباط اما رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی هنوز مشخص نیست، گفت که گمانه‌زنی‌ها و اعلام نظرهای اخیر، مبنی بر دو تا پنج برابر شدن ماکارونی، بر اساس انتظارات و تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت‌شده باشد، اما اعلام نرخ‌های ناموثق می‌تواند تقاضای کاذب در بازار ایجاد کند.

مهرداد نوری اظهار کرد: قرار بود قیمت آرد بر اساس نرخ گندم در ستاد تنظیم بازار نهایی شود، اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است. انجمن صنایع آرد، قیمت آرد نول را ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام و سازمان حمایت آن را ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرده است، اما این قیمت تا زمانی که در ستاد تنظیم بازار مصوب نشود، قطعی نیست.

وی افزود: تولیدکنندگان ماکارونی انتظار دارند قیمت آرد هر چه زودتر تثبیت و بلافاصله قیمت ماکارونی تعیین شود، چراکه ادامه این وضعیت و بلاتکلیفی قیمت، به نفع صنعت نیست. محصول دو ماه آینده بازار باید امروز تولید شود و طولانی شدن اعلام قیمت‌های جدید ممکن است بازار را از لحاظ میزان عرضه در آینده با مشکل مواجه کند.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی در سبد غذایی مردم تاثیر دارد، اما باید به هزینه‌های تولید هم توجه شود، گفت: از سال ۱۳۹۹ به بهانه ثابت بودن قیمت گندم صنف و صنعت، نرخ فروش ماکارونی ثابت نگه داشته شده و افزایش سایر هزینه‌های تولید مثل بسته‌بندی، حمل‌و‌نقل، انرژی و دستمزد در آن لحاظ نشده است.

افزایش قیمت ۱۳۰۰ درصدی گندم

نوری با اشاره به افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی حقوق و دستمزد در دو سال اخیر و هزینه‌های حمل‌و‌نقل که روی قیمت سایر مواد اولیه هم تاثیرگذار است، گفت: سال ۱۳۹۷ قیمت گندم کیلویی ۹۰۰ تومان بود، اما در حال حاضر فقط هزینه حمل هر کیلو از این محصول از بنادر جنوبی نزدیک به ۱۰۰۰ تومان است و قیمت گندم هم طی این چند سال نزدیک به ۱۳۰۰ درصد افزایش داشته‌ و از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: اگر این تعدیلات بخواهد همراه با افزایش نرخ آرد صنف و صنعت در سال جاری جبران شود، درصد بالای افزایش دور از ذهن نبوده، اما این رقم مورد نظر و پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان ماکارونی نیست. تولیدکنندگان در شرایط فعلی مطالبه این میزان افزایش قیمت را ندارند، چراکه با توجه به مشکلات معیشتی مردم همه باید با هم همکاری کنند. گمانه‌زنی‌ها و اعلام نظرهای اخیر، در خصوص قیمت ماکارونی مبنی بر دو تا پنج برابر شدن آن، بر اساس توقعات و انتظارات، تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت شده باشد. اعلام نرخ‌های ناموثق، می‌تواند تقاضای کاذبی را در بازار ایجاد کند و تعلل در تولید، خلاء محصول در آینده را به همراه خواهد داشت.

نوری در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی انجمن درباره قیمت‌های جدید اظهار کرد: برای جلوگیری از تشنج در بازار، اجازه می‌خواهم انجمن تا قطعی شدن قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار، سکوت اختیار کند. اما به مردم اطمینان می‌دهیم میزان این افزایش قیمت نسبت به سایر مولفه‌های تولید، به حدی نیست که جای نگرانی داشته باشد.

مصرف سالانه ماکارونی چقدر است؟

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی همچنین سرانه مصرف برنج را نزدیک به ۴۰ و ماکارونی را شش کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف بالای برنج، نمی‌توان انتظار داشت با کنترل قیمت ماکارونی، افزایش قیمت برنج را جبران کرد.

وی در ادامه با اشاره به نیاز صنعت ماکارونی به آرد سمولینا برای تولید با کیفیت، اظهار کرد: اما در سال‌های اخیر کشت گندم دوروم که آرد سمولینا از آن گرفته می‌شود کاهش داشته و در مواردی شرکت‌های معتبر خصوصی با پرداخت رقمی بالاتر از نرخ مصوب دولت از کشاورزان خواسته‌اند این نوع گندم را برایشان تولید کنند. تولیدکنندگانی هم که مجبور به استفاده از آرد نرم هستند، علاوه بر کاهش شدید کیفیت، تنوع تولید برخی محصولات ظریف را از دست می‌دهند.

به گفته رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های تولید ماکارونی مربوط به بهای تمام‌شده آرد است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 259092
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا