مهاجرت به حاشیه شهرها از سرناچاری است

جهان صنعت نیوز: پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهاجرت مردم تهران به حاشیه سبب بروز مسایل اجتماعی در اطراف شهرها شده است،اظهارداشت: برای بررسی مسایل اجتماعی حاشیه نشینی کمیته ای در مجمع نمانیدگان تهران ایجاد شده که آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی را بررسی می کند. بحث حاشیه نشینی از جمله مسایل مهمی است که مطالعات زیادی در این رابطه انجام شده است.

او افزود: گران شدن قیمت مسکن سبب شده که مردم به سمت حاشیه ها بروند.البته جابجایی محل زندگی افرد به تنهایی معضل نیست،متاسفانه نابسامانی های اقتصادی کشور است که به حاشیه نشینی دامن می‌زند و به جای اینکه به دنبال علت ها باشیم به دنبال معلول ها هستیم.

سلحشوری با تاکید بر اینکه نمایندگان تذکرات لازم را در این زمینه به مسئولان می دهند،تصریح کرد: اما باید بدانید که اقتصاد دست دولت ونهادهای خاص است.آنها باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند. ما موافق خروج جمعیت از تهران هستیم اما نه به این شیوه که مردم آسیب ببییند،بلکه هدف زندگی بهتر است.

وی ادامه داد: اگر مردم بتوانند در این مهاجرت ها زندگی بهتری داشته باشند و امکانات به صورت عادلانه تقسیم شود و تمام مناطق از امکانات برخوردار شود، این مشکلات پیش نمی آید.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه ما امکانات را به صورت عادلانه تقسیم نکرده ایم؛ این موضوع به خصوص در قدرت و اقتصاد بیشتر نمود پیدا می کند.وقتی همه چیز در تهران است و در عین حال کلان شهرتهران خود پر از مشکل است ،مشخص است که مهاجرت هایی که رخ می دهد نه به خاطر راضی بودن ، بلکه از ناچاری است. تمام این مسایل سیکل معیوبی را شکل داده که حل آن نیازمند همیاری همه ارکان حکومت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بسیاری از جامعه شناسان نگران این موضوع هستند، عنوان کرد: چاره کار بهبود شرایط اقتصادی کشور است؛ بهبود شرایط اقتصادی کشور هم منوط به سیاست هایی است که به پویایی اقتصاد کمک کند.با شرایط کنونی حل این مشکل به سختی امکان پذیر است.

سلحشوری در ادامه در پاسخ به این سئوال که برای کمک  تامین منابع مالی شهر تهران، مجلس چه اقداماتی انجام داده گفت: حدود یک سوم مالیات کشور از ساکنان تهران دریافت می شود، اما توزیع مالیات در استان تهران بسیار کم است.متاسفانه بلایی بر سرشهر آمده  که افراد برای شهر را فروخته اند. در دوره مدیریت قبلی شهر تهران، این شهر آنقدر فروخته شد که امروز فقط ارتفاع می بینید.

او افزود: شهر از قبل فروخته شده از قبل بدهی های فراوانی به جا مانده است.اداره این شهر کار بسیار سختی است.

نماینده مردم تهران درباره ساماندهی کودکان کار در شهر تهران نیز گفت:کودکان کار معلول شرایط سخت اقتصادی کشور هستند؛ حدود ۸۵ درصد کودکان کار اصلا ایرانی نیستند. متاسفانه مرزهای ما اینقدر ولنگارانه باز است که افراد خارجی برای تکدی گری وارد کشور می شوند.

اواضافه کرد: اینکه می گویید امنیت مرزها حفظ شود، به این معنی نیست که افراد بتوانند به راحتی وارد کشور شوند. حتی برخی آمارها نشان می دهد که روزانه ۲۰۰ نفربه صورت غیرقانونی از پاکستان و سایر کشورهای هم مرز وارد کشور می‌شوند.بنابراین اگر اگر این ۸۵ درصد کودکان کار خارجی نبودند،ساماندهی ۱۵ درصد باقیمانده به راحتی امکان پذیر است.

سلحشوری تاکید کرد: امروز متاسفانه وضعیت به گونه ای شده که روزانه افراد اینچنینی واردکشور می‌شوند و در مقابل روزانه نخبگان خود را از دست می دهیم. نخبگانی که برای هر کشوری سرمایه های ارزشمند هستند، می روند و تکدی گران به جای آنها وارد می شوند. اینها درد است و درمان آن جلوگیری از ورود آنهاست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  خشونت و برخورد دوای درد کودکان کار نیست،گفت: کودکان کار خود اسیر مافیاهایی هستند که در داخل  شهرآنها را توزیع می کنند.در این رابطه نیروی انتظامی باید با اصل موضوع برخورد کند و نه با کودکان کار.چون کودک قربانی در دست باندهای مافیایی است.

او افزود: این کودکان درمعرض اعتیاد وسواستفاده جنسی قرار دارند و لازم است که نیروی انتظامی ریشه این باندهای مافیایی را بخشکاند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه دربرخی موارد برای حل بحرانهای اجتماعی شاهد هستیم که معلول ها بزرگ می شوند و کسی دنبال علت ها نمی رود،متذکر شد: به جز وظیقه ای که نیروی انتظامی در این رابطه دارد، شهرداری و بهزیستی نیز موظف هستند که برای حل مسایل حمایتی اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد این مسایل نباشیم.

او گفت: ما جمعیتی نداریم که این میزان تکدی‌گر در کشور داشته باشیم.ما کشور فقیری نیستیم. روزی نیست که کودکی را در سطل زباله با  گونی بزرگی روی دوش نبینم، اینها آزاردهنده است. من به عنوان نماینده شرم دارم و خجالت می کشم .

سلحشوری تاکیدکرد:اهمال در حل این مسایل سبب شده که دشمنان مان هم از این موضوع سواستفاده کرده و بگویند  کشوری که روی نفت خوابیده، اینچنین صحنه هایی را رقم زده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 50289
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا