معلولان ناگزیر به استفاده از وسایل توانبخشی مستعمل هستند

جهان صنعت نیوز: کامران عاروان، یکی از ناگواری‌های زندگی معلولان را افزایش قیمت پنج تا ۱۰ برابری وسایل توانبخشی عنوان کرد و گفت: بالارفتن قیمت‌ها در این زمینه به حدی بی‌رویه است که بیش از میزان افزایش قیمت ارز بوده است.


مدیرعامل جامعه معلولان ایران افزود: از تولیدات داخل کشور، آنگونه که باید حمایت لازم صورت نمی‌گیرد و به همین سبب تولیدکنندگان وسایل توانبخشی باید هزینه بیشتری برای تامین مواد اولیه صرف کنند که یا باعث افزایش قیمت وسایل توانبخشی می‌شود و یا در غیر این صورت به‌ علت کیفیت نامناسب، فاقد استاندارد کافی خواهد بود.

عاروان با تاکید بر اینکه نبود، کیفیت در وسایل توانبخشی موجب تشدید معلولیت افراد می‌شود، گفت: افتادن معلولان و آسیب‌دیدن آنها به دلیل استفاده از لوازم غیراستاندارد دردی تازه به آنها می‌افزاید.

ارز مورد نیاز کالای توانبخشی تامین نشده است

مدیر عامل جامعه معلولان ایران، همچنین یکی دیگر از مشکلات این حوزه را تامین ارز لازم برشمرد و اظهار داشت: ارز این کالاها به‌ صورت آزاد محاسبه می‌شود، افزون بر این با وجود مکاتبه هایی که صورت‌گرفته است، کالاهای توانبخشی مشمول گمرکی کامل می‌شود و همین امر تامین آنها را دشوار می‌کند.

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد و معلولان جسمی و حرکتی ادامه داد: مجموع این اتفاقات باعث می‌شود استفاده از وسایل توانبخشی برای معلولان به امری نشدنی بدل شود و این موضوع بیانگر این است که بهزیستی با این روند نتوانسته گامی رو به جلو بردارد.

مشکلات جامعه معلولان چندوجهی است

عاروان، در بخش دیگری از مطالب خود، مشکلات جامعه معلولان را چندوجهی عنوان کرد و گفت: این بدان معناست که وقتی از مشکلات معلولان سخن می‌گوییم، از زنجیره‌ای از مسائل حرف می‌زنیم که به هم پیوسته‌اند ازاین رو راه حل‌ها نیز باید چندوجهی باشد.

مدیرعامل جامعه معلولان ایران با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان همه سازمان‌ها، نهادها و اداره‌ها را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: در این قانون بخش‌های مرتبط با زندگی معلولان همچون مناسب‌سازی، اشتغال، معیشت، حمایت‌های قضایی و مالیاتی نیز دیده شده است.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد باید به‌صورت همزمان در همه جبهه‌ها پیش رویم، مثلا اگر مناسب‌سازی به‌درستی صورت نگیرد، مشارکت مدنی معلولان با مانع مواجه می‌شود، اگر مقدمات مشارکت فراهم نشود، حق اشتغال آنها نیز از بین می‌رود.

تخصیص بودجه، روح قانون جامع حمایت از معلولان است

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم‌نهاد و معلولان جسمی و حرکتی، موضوع بودجه را یکی از سرفصل‌های مهم برای رسیدگی به امور معلولان دانست و گفت: روح قانون جامع حمایت از معلولان، تامین بودجه آن است، ۱۱هزار میلیارد تومان بودجه در سال ۹۸ برای این طرح تصویب شد اما تا به امروز اختصاص نیافته است.

عاروان، با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌ نهاد و مسوول برای افزایش سهم معلولان در بودجه ۱۳۹۹ تلاش می‌کنند، اظهار داشت: در این میان تامین هزینه‌ طرح‌هایی همچون اجرایی‌ شدن آیین‌نامه ‌سهم بیمه کارفرما، ارتقای کارایی افراد دارای معلولیت، آیین‌نامه آموزش و نیز ایجاد صندوق رفاه افراد دارای معلولیت باید در بودجه سال آینده دیده شود.

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب اسفند سال ۹۶ بود که در هشتم اردیبهشت سال ۹۷ از سوی ریاست جمهوری به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

این قانون به مسائلی مانند مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی و برنامه‌ریزی، نظارت و منابع مالی می‌پردازد.

مسوولان بارها نوید داده بودند که قرار است تحولاتی اساسی در زندگی معلولان اجرا شود اما عدم تامین بودجه کافی برای اجرای این قانون، مانعی برای دستیابی به این هدف مهم شد.

اخبار برگزیده
شناسه : 63867
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا