مشکلات تهران را با پژوهش‌های کاربردی حل کنیم

جهان صنعت نیوز: انوشیروان محسنی بندپی روز شنبه در نخستین نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نورآوری استان تهران افزود: یکی از حلقه های مفقوده کشور که به شکل ریشه ای به آن نپرداخته ایم و از ظرفیت‌های آن استفاده نکرده ایم، توانمندی‌های پژوهشی است.

وی یادآورشد: زمانی به اسم ارتباط علم و صنعـت، پیوند دانشگاه و صنعت و عناوین مشابه کارهای مختلفی را آغاز کردیم اما نتوانستیم این پیوند را به شکل مستمر و مداوم انجام دهیم.

محسنی بندپی یکی از ثمره‌های همین به نتیجه رسیدن بهره‌گیری از توان پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور را صنعت خودروسازی معرفی کرد که همچنان محصولاتی با مصرف بالا وارد بازار می کند.

استاندار تهران گفت: در خصوص همین پویش فشار خون که دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان انجام دادند، ریشه‌یابی علمی در خصوص علت بالا بودن میزان مصرف نمک در میان مردم که همان استفاده بی مهابا از این ماده سفید در نانوایی‌هایی است، انجام نشد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت این کارگروه بسیار بالاست و باید آن را قدر دانست و به دنبال آن کار جدیدی را که منحصر به هفته پژوهش نباشد آغاز کرد.

محسنی بندپی ادامه داد: بهتر است هر یک از چالش‌ها مسائل تهران در بخش های مختلف را به یکی از مراکز آموزش عالی واگذار کرد به طور مثال مباحث مربوط به زنان را دانشگاه الزهرا، مسائل فنی و مهندسی را دانشگاه امیرکبیر و موضوع‌های مرتبط با فناوری و نوآوری را پارک پردیس دنبال کند.

استاندار تهران گفت: با چنین تقسیم کاری می توان در پایان سال با برنامه ریزی‌های انجام شده به خروجی قابل قبولی دست یافت.

وی اضافه کرد: علاوه بر بودجه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی سهم استان در حوزه پژوهش، خود دستگاه‌ها نیز اعتباری در همین زمینه در اختیار دارند که می توانند با اعتماد به دانشگاه‌ها، به کمک این منابع مسائل مربوط به دستگاه خود را مرتفع کنند.

محسنی بندپی اعلام کرد: از اهمیت هفته پژوهش نیز می توان برای ترویج و پر کردن خلاهای موجود در این حوزه استفاده کرد و از پژوهشگران جوان قدردانی به عمل آورد.

استاندار تهران بر لزوم ایجاد هم افزایی در میان دستگاه به منظور بهره گیری از توانمندی یکدیگر تاکید کرد و گفت: خروجی این هم افزایی می تواند تاثیر خود را در برطرف سازی مسائل جامعه نشان دهد.

وی تاکید کرد: در صورتی که تهران در برنامه ریزی سالانه برای حوزه پژوهش با تعیین اهداف راهبردی و عملیاتی موفق عمل کند، می تواند به الگویی برای سایر استان ها تبدیل شود. 

در این نشست در خصوص برنامه ریزی انجام شده برای حوزه پژوهش استان و تعیین اولویت‌های پژوهشی متناسب با چالش های ۱۷ گانه تهران، برنامه های هفته پژوهش و ظرفیت دستگاه‌ها برای حوزه تحقیق و توسعه صحبت شد.

از ۱۶ تا ۲۳ آذر به نام هفته پژوهش نامگذاری شده است.

اخبار برگزیده
شناسه : 65781
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا