مسوولان نظام پزشکی در واکنش به تعیین تعرفه بخش خصوصی تاکید کردند: دولت دخالت نکند!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پیش از این دولت با افزایش گلوبال ۵/۱۹ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی در بخش دولتی و همچنین افزایش گلوبال ۲۴ درصدی این خدمات در بخش خصوصی موافقت کرده بود. بر اساس جداول تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ که از سوی سازمان نظام پزشکی کشور منتشر شده است، میزان پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی در تعرفه‌های ۱۴۰۱ در بخش ویزیت این‌گونه است: «ویزیت پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی دولتی در برنامه نسخه الکترونیک سلامت به این صورت است؛ پزشکان، دندان‌پزشکان عمومی و دکترای تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان، پزشکان فوق‌تخصص، دوره‌ تکمیلی تخصصی و پزشکان فوق‌تخصص، دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان، پزشکان فوق‌تخصص، دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی زیر ۱۸ سال ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان، پزشکان متخصص روانپزشکی ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان و پزشکان فوق‌تخصص روان‌پزشکی ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان.» این در حالی است که پزشکان زیادی نه تنها بر میزان تعرفه‌های تصویبی ایراد وارد کردند بلکه یکسان‌سازی بخش‌های دولتی و خصوصی و نرخ‌گذاری تعرفه بخش خصوصی توسط دولت را خلاف اصول و قواعد حاکم می‌دانند. آنها بر این عقیده‌اند که با این نرخ‌گذاری‌ها بسیاری از بخش‌های کادر درمانی به سوی تعطیلی می‌روند. همچنین نرخ‌گذاری نشان‌دهنده ناکارآمدی دولت است.

ناکارآمدی دولت

در همین راستا دکتر سید موید علویان رییس نظام پزشکی تهران بزرگ به «جهان‌صنعت» گفت: مبنای تعیین تعرفه‌های پزشکی که باید توسط دولت اعلام می‌شد، متاسفانه اعلام نشده است. زیرا انگار دولت برای نرخ‌گذاری به قیمت تمام‌شده، توجه نکرده است. از طرفی دولت طبق وظیفه‌ای که دارد باید از بیماران نیز حمایت کند. این در حالی است که دولت حتی به درصد بخش سرپایی دولتی و خصوصی و ۹۰ درصد هزینه بیماران در بخش خصوصی و دولتی که باید بیمه‌ها پرداخت کنند هم توجهی نکرده است.

وی افزود: با این نرخ‌گذاری‌ها نظام پزشکی دچار چالش شده و از این به بعد باید با قیمت تمام‌شده خدمات ارائه دهد. سهم پرداخت مردم هم بیشتر می‌شود. بنابراین با تعیین چنین نرخی وارد سیکل معیوبی شده‌ایم زیرا بیمار و کادر درمان هر دو در این مسیر بازنده‌اند. چه‌بسا در آینده نزدیک برخی از مراکز درمانی به دلیل مشکلات مالی تعطیل شوند. پس در این میان نابسامانی و ناکارآمدی دولت و بیمه‌ها بیش از همیشه نمایان می‌شود. در نتیجه تحلیل چنین امری پیچیده نیست. چراکه مردم و بیمه‌ها پول ندارند و جامعه پزشکی نیز برای ارائه خدمات باید پول دریافت کند. اما با این نرخ‌گذاری‌ها کادر درمان به سوی تعطیلی مطب‌ها و مشاغل و در نهایت بیکاری و مهاجرت سوق می‌یابند. پس این موضوع ناکارآمدی سیستم سلامت کشور را هم نشان می‌دهد.

دولت مسوول تعیین تعرفه‌های خصوصی نیست

دکتر محمد رازی قائم‌مقام نظام پزشکی تهران بزرگ نیز با تاکید بر عدم رضایت جامعه پزشکی از میزان تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ به «جهان‌صنعت» گفت: بنده به هیچ عنوان با نرخ تعیین شده موافق نیستم زیرا این نرخ غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرانسانی است. همچنین این نرخ با هیچ‌یک از موازین بین‌المللی هم مطابقت ندارد. میزان تعرفه‌ها در حقیقت براساس یک اقتصاد من‌درآوردی است که عده‌ای کم‌سواد آن را استخراج کرده‌اند. بنابراین با چنین تعرفه‌هایی همچنان معیشت پزشکان در خطر است. این تعرفه‌ها نه تنها به طور مستقیم و غیرمستقیم به بدنه جامعه پزشکی ضربه سنگینی وارد می‌کند، بلکه نشان می‌دهد افرادی که تعرفه‌ها را تعیین کرده‌اند نیز به طور غیرمستقیم یا مستقیم در جهت تخریب نظام سلامت گام برمی‌دارند.

رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در ادامه افزود: متاسفانه این روزها برخی درصدد تشویق مهاجرت فرهیختگان و نخبگان از کشورند، چه‌بسا اخیرا فشار را بر معلمان زیاد کردند تا فرزندان‌مان به خوبی آموزش نبینند. بنابراین به نظرم مراکز علمی، دانشگاهی و پزشکی که ستون‌های پیشرفت کشور هستند توسط عده‌ای که پست‌های حساس را اشغال کرده‌اند، ضربه خورده‌اند. البته این افراد با چنین رفتاری ضربه اصلی را به پایه‌های ممکلت وارد می‌کنند. یعنی آنها زیر پایه‌های مملکت آب ریخته‌اند.

دکتر رازی تاکید کرد: اتفاقا ما با نرخ و میزان تعرفه‌ها کاری نداریم. موضوع مهم این است که دولت چرا باید برای بخش خصوصی نرخ‌گذاری کند؟! این در حالی است که نرخ‌گذاری بخش خصوصی با متولیان غیردولتی است. بنابراین معتقدم افرادی که این روزها به دنبال کاهش تعرفه‌های تعیین شده‌اند، درصدد پاک کردن صورت مساله هستند زیرا دولت حق تعیین تعرفه بخش خصوصی را ندارد.
به گفته دکتر رازی، این در حالی است که امروزه چنین رویه‌ای در ایران جایگاه قانونی ندارد زیرا براساس تعرفه اعلامی قیمت کشیدن بخیه توسط پرستار، از پزشکی که بخیه را زده بیشتر است. بنابراین ویزیت یک پزشک از کشیدن بخیه کمتر است! در نتیجه به خوبی درمی‌یابیم افرادی که نرخ‌گذاری را انجام دادند، در این باره تخصص نداشته‌اند. زیرا چنین گافی آن هم درون جامعه پزشکی عجیب است. از طرفی اگر شغل پزشکی را با دیگر مشاغل مختلف خارج از حیطه جامعه پزشکی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که این روزها به دلیل مشکلات مالی در جامعه پزشکی دیگر همانند گذشته نخبگان وارد این حرفه نمی‌شوند. این در حالی است که پزشکان در تمام دنیا بیشترین درآمد را دارند. پس نتیجه می‌گیریم با تعرفه‌ای که آقایان تعیین کردند، به دنبال زدن ریشه‌های پرقدرت پزشکی در جامعه هستند. زیرا از این به بعد باید شاهد حضور افراد بی‌صلاحیت در حرفه پزشکی باشیم. نخبگان نیز به سوی درس‌های کامپیوتر و کسب‌و‌کارهای غیرپزشکی می‌روند، زیرا در حال حاضر بیشترین درآمد در زمینه فناوری‌های نوین است.

دکتر رازی تاکید کرد: دولت باید پایش را از گلوی بخش خصوصی بردارد و به کارهای نیمه‌تمام خودش رسیدگی کند. زیرا وقتی دولت در تمام امور دخالت می‌کند، وضعیت کشور همین می‌شود که می‌بینیم.

ارزش پزشک در کشور کمتر از آرد!

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور نیز با اشاره به اینکه هزینه زیادی صرف تربیت یک پزشک در کشور می‌شود، گفت: مسوولانی که نگران قاچاق آرد و خروج آن از کشور هستند، چگونه دغدغه مهاجرت پزشکان را که سالانه به تعداد آنها افزوده می‌شود، ندارند؟!

دکتر بابک شکارچی با اشاره به اینکه فاکتورهای زیادی برای مهاجرت پزشکان وجود دارد، اظهار کرد: تعرفه‌های درمانی غیرواقعی، فشار کاری دوران رزیدنتی، تبعیض در حقوق‌های دریافتی، نبود امکانات رفاهی و درمانی در مناطق دورافتاده برای گذراندن دوره طرح و… از جمله عوامل مهاجرت پزشکان است.

وی افزود: اغلب پزشکان عمومی که امکان ادامه تحصیل و گرفتن تخصص را ندارند، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی برای فعالیت پزشک عمومی در کشور مهیا نبوده و نظام سلامت نیز این گروه از پزشکان را در قالب طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع به کار نگرفته است، میزان مهاجرت در این قشر بیش از سایر گروه‌های پزشکی است.

وی ادامه داد: کشورهای کانادا، انگلستان، آلمان، استرالیا، نیوزیلند، دانمارک، سوئد و نروژ در کنار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، از پرطرفدارترین کشورها برای مهاجرت پزشکان‌ به شمار می‌روند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با اشاره به تورم و شرایط اقتصادی کشور گفت: پزشکان تافته جدا بافته از مردم نیستند و تورم و گرانی و سایر شرایط اقتصادی شامل حال پزشکان نیز می‌شود، لذا بسیاری از همکاران برای گذران زندگی خود یا به مشاغلی غیراز طبابت رو می‌آورند، یا وارد حوزه‌های دیگر مانند انجام کارهای زیبایی بدون جراحی (تزریق ژل و بوتاکس و…) می‌شوند و یا تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

شکارچی تصریح کرد: پزشکان نیز به دغدغه‌های معیشتی مردم واقف بوده و خواهان افزایش پرداخت از جیب بیمار نیستند. چگونه است که مسوولان به فکر قاچاق آرد و خروج آن از کشور هستند اما فکری به حال جامعه پزشکی که سرمایه‌های اجتماعی این مملکت بوده و هزینه‌های زیادی صرف تربیت آنها شده است، نمی‌کنند و آیا ارزش یک پزشک از آرد کمتر است؟ چگونه دغدغه مهاجرت پزشکان را که سالانه به تعداد آنها افزوده می‌شود؛ ندارند؟!

وی با اشاره به اینکه ساعت‌های طولانی کشیک، شیفت‌های شبانه سنگین، نبود تناسب میان درآمد با میزان تلاش پزشکان و… از جمله مواردی است که هیچ‌گاه به چشم نمی‌آید، خاطرنشان کرد: معیار قضاوت مردم از شرایط معیشتی رشته پزشکی تنها برای حدود پنج درصد از جامعه پزشکی است، در حالی که ۹۵ درصد از این قاعده مستثنی هستند.
معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام‌پزشکی با بیان اینکه در مورد علت مهاجرت پزشکان مباحثی مثل میزان درآمد ناکافی با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم بالا، نبود امکانات و تجهیزات پزشکی کافی و درآمد بسیار خوب در خارج از کشور، فراهم بودن تضمین کافی برای تامین آینده خانواده و داشتن یک زندگی باثبات و غیره مطرح است، اذعان کرد: از دولت انتظار می‌رود با بررسی همه‌جانبه ابعاد موضوع و توجه به مصلحت عامه مردم، طرح و برنامه مناسبی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خصوص پزشکان ارائه دهد تا شاهد خروج سرمایه‌های اجتماعی از کشور نباشیم، بلکه این مهاجرت‌ها حالت عکس نیز پیدا کند.

اخبار برگزیده
شناسه : 260295
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا